Τελευταία νέα
ΑρχικήΕκθέσειςΤουρισμός Πολυτελείας: Οι διεθνείς τάσεις και οι προοπτικές στην Ελλάδα
Μελέτη της xenia ΑΕ

Τουρισμός Πολυτελείας: Οι διεθνείς τάσεις και οι προοπτικές στην Ελλάδα

H xenia ΑΕ πραγματοποίησε ετήσια μελέτη με θέμα “Τουρισμός Πολυτελείας: Οι τάσεις παγκόσμια – Οι προοπτικές στην Ελλάδα”, η οποία και θα παρουσιαστεί…

H xenia ΑΕ πραγματοποίησε ετήσια μελέτη με θέμα “Τουρισμός Πολυτελείας: Οι τάσεις παγκόσμια – Οι προοπτικές<...> στην Ελλάδα”, η οποία και θα παρουσιαστεί τη Παρασκευή 21 Νοεμβρίου στο εκθεσιακό κέντρο “Expo Athens” και στα πλαίσια της επετειακής 40ης έκθεσης “xenia”.

Σύμφωνα με τα συμπεράματα:

Α) Η εικόνα του τουρισµού πολυτελείας διεθνώς

  • Ο τουρισµός πολυτελείας αποτελεί τον πλέον αναπτυσσόµενο τοµέα της παγκόσµιας τουριστικής βιοµηχανίας, έχοντας το πλεονέκτηµα να επηρεάζεται ελάχιστα από τις αρνητικές συγκυρίες στην οικονοµία. Το 2006 αντιπροσώπευε περίπου το 3% των συνολικών διεθνών τουριστικών αφίξεων, µε 25 εκατ. αφίξεις, ωστόσο, σε επίπεδο εσόδων ο τουρισµός πολυτελείας αντιπροσώπευε περίπου το 25% των διεθνών τουριστικών εσόδων, υπερβαίνοντας τα 180 δισ. δολ. ΗΠΑ ή τα 7.200 δολ. ανά άφιξη. Επειδή η πλειονότητα των διεθνών ταξιδιών περιλαµβάνει περισσότερους από έναν προορισµούς, τα µεγέθη αυτά υπολείπονται της πραγµατικής δαπάνης ανά ταξίδι, που εκτιµάται πιο κοντά στα 20.000 δολ.
  • Απόδειξη της ευηµερούσας αγοράς των ταξιδιών πολυτελείας είναι και η αύξηση των προϊόντων που προσφέρονται στους τουρίστες υψηλής ταξιδιωτικής δαπάνης: η αυξηµένη πληρότητα στα πολυτελή ξενοδοχεία, θέρετρα και κρουαζιερόπλοια και η αύξηση στις πωλήσεις εισιτηρίων θέσης Business στα αεροπλάνα και Α΄ θέσης στα τρένα.
  • ΗΠΑ και Βρετανία αποτελούν τις πιο σηµαντικές αγορές για τον τουρισµό πολυτελείας διεθνώς, ενώ αναδύονται και νέες αγορές µε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά όπως η Ρωσία. Κορυφαίοι προορισµοί πολυτελείας στην Ευρώπη είναι η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία -χώρες οι οποίες συγκεντρώνουν το 36% του µεριδίου της ευρωπαϊκής αγοράς- ενώ προορισµοί, όπως η Μαγιόρκα και η Κροατία µπαίνουν δυναµικά για να διεκδικήσουν κοµµάτι αυτής της αγοράς.
  • Οι τουρίστες πολυτελείας επιλέγουν όλο και περισσότερο, πιο εξειδικευµένα, συχνά µικρότερης διάρκειας, ταξίδια. Επιπλέον, προκύπτει αύξηση του αριθµού των οµαδικών ταξιδιών, είτε µε φίλους είτε µε συναδέλφους. Μάλιστα άξια αναφοράς είναι η αύξηση των οµαδικών γυναικείων ταξιδιών, για παράδειγµα εργαζόµενες γυναίκες, οι οποίες επιλέγουν σύντοµα ταξίδια το Σαββατοκύριακο για Spa, δίνοντας περισσότερη σηµασία στην προσβασιµότητα και στην ποιότητα παρά στο κόστος.
  • Οι τουρίστες πολυτελείας ακολουθούν τις τάσεις της αγοράς και της µόδας και αναζητούν τον επόµενο προορισµό (εδώ η προσβασιµότητα αποτελεί έναν πολύ σηµαντικό παράγοντα), χρησιµοποιώντας πολύ το διαδίκτυο.
  • Έρευνα της PriceWaterhouseCoopers το 2007, εµφανίζει ως κίνητρα για την αγορά προϊόντων πολυτελείας:
    – Την απόλαυση.
    – Την αντίληψη ότι τα προϊόντα πολυτελείας βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.
    – Την εικόνα της µάρκας – ιδιαίτερα σηµαντικό για τους νέους καταναλωτές.
    – Την προσωπική ικανοποίηση.
    – Την προσωπική προβολή.
  • Οι τουρίστες πολυτελείας έχουν πολύ συγκεκριµένες απαιτήσεις. Αναζητούν ποιοτικές εµπειρίες και απαιτούν προσωποποιηµένες και «αποκλειστικές» υπηρεσίες. Η απόκτηση εµπειριών από το ταξίδι έχει µεγαλύτερη σηµασία για αυτούς από ότι το κόστος του.
  • Η πλειονότητα των πολυτελών ξενοδοχείων και θέρετρων βρίσκεται στις ΗΠΑ, την Καραϊβική, την Ευρώπη, την Ασία και τον Ειρηνικό. Κάποια πολυτελή ξενοδοχεία και θέρετρα είναι τόσο µοναδικά και προσφέρουν τόσο ξεχωριστές εµπειρίες που µετατράπηκαν σε προορισµούς από µόνα τους.
  • Το «ευ ζην» κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος, καθιστώντας απαραίτητο τον συνδυασµό της πολυτελούς διαµονής µε υπηρεσίες Spa, αθλητικών εγκαταστάσεων (πισίνα, γυµναστήριο, γήπεδο γκολφ) και εξεζητηµένων εστιατορίων.

Β) Τα δίκτυα διακίνησης του τουρισµού πολυτελείας

Tour Operators
Μερικοί από τους κυριότερους tour operators που ειδικεύονται στα ταξίδια πολυτελείας είναι:
– Abecrombie & Kent: από τους πλέον αναγνωρισµένους στην αγορά πολυτελών ταξιδιών περιπέτειας, µε ισχυρή παρουσία σε ΗΠΑ και Μεγάλη Βρετανία.
– Elegant Resorts: εδρεύει στη Μεγάλη Βρετανία και εξειδικεύεται στην πώληση πολυτελών θέρετρων και βιλών.
– Kuoni: εδρεύει στην Ελβετία. Επεκτάθηκε στην αγορά ταξιδιών πολυτελείας λανσάροντας το «World Class» που προσφέρει διακοπές µε δυνατότητα χρήσης ιδιωτικού αεροσκάφους.
– ITC Classics: ισχυρός tour operator στη Μεγάλη Βρετανία.
– Thomas Cook και ΤUI: συµβατικοί ΤΟs που επικεντρώνονται κυρίως στους τουρίστες µεσαίας εισοδηµατικής τάξης, οι οποίοι επιλέγουν να κάνουν έστω και µια φορά ένα ταξίδι πολυτελείας.

Εξειδικευµένα ταξιδιωτικά γραφεία και άλλοι ενδιάµεσοι
Υπάρχει µεγάλος αριθµός ταξιδιωτικών γραφείων εξειδικευµένων στα πολυτελή ταξίδια. Πολλά από αυτά αποτελούν µέλη του δικτύου Virtuoso που συνδέει 285 γραφεία στη Βόρεια και Νότια Αµερική, την Καραϊβική, την Αυστραλία και τη Ν. Ζηλανδία.
Aλλοι εξειδικευµένοι ενδιάµεσοι στην αγορά του τουρισµού πολυτελείας είναι οι Fisher Travel Entreprise, Travelux, Seasons in Style, Prestige Holidays και Connoisseur Travel.

Ταξιδιωτικές ιστοσελίδες
Κάποιες από τις πιο αναγνωρίσιµες ταξιδιωτικές ιστοσελίδες είναι οι: Conde Nast Traveller (www.cntraveller.com), Concierge.com (www.concierge.com), Classic Vacations – Tailored Luxury Travel (www.classicvacations.com), Indian Luxury Travel portal (www.indianluxurytravelportal.com), LCL World – Luxury Camps & Lodges of the World (www.lclworld.com), Luxurylink (www.luxurylink.com), Passport Newsletter (www.passportnewsletter.com).

Περιοδικά Τουρισµού Πολυτελείας
Κάποια από τα πιο δηµοφιλή περιοδικά είναι το Departures Magazine, Executive Travel, Conde Nast Traveller, Travel + Leisure Magazine, Elite Travel Magazine, Forbes, Travesias και Luxury Travel.

Εκθέσεις
– International Luxury Travel Market (ILTM): ετήσια έκθεση, αποκλειστικά για την παγκόσµια αγορά τουρισµού πολυτελείας, η οποία λαµβάνει χώρα κάθε Δεκέµβριο στις Κάννες. Η επόµενη έκθεση πραγµατοποιείται στις 8 – 11 Δεκεµβρίου 2008.
– Luxury Travel Expo: από τις µεγαλύτερες τουριστικές εκθέσεις στη Βόρεια Αµερική και η µόνη σχετική µε τον τουρισµό πολυτελείας. Η επόµενη έκθεση θα πραγµατοποιηθεί στο Λας Βέγκας στις 2 – 4 Δεκεµβρίου 2008.

Γ) Η εικόνα του τουρισµού πολυτελείας στην Ελλάδα – Προοπτικές

  • Η Ελλάδα δεν είναι γνωστή διεθνώς ως προορισµός πολυτελείας. Μόνο κάποιες συγκεκριµένες περιοχές, όπως η Ελούντα, η Μύκονος και η Σαντορίνη αναγνωρίζονται ως προορισµοί πολυτελείας. Συνοπτικά, αυτά που χαρακτηρίζουν την Ελλάδα όσον αφορά στην αγορά τουρισµού πολυτελείας είναι τα εξής:
    – Περιορισµένη προσφορά πραγµατικών πεντάστερων ξενοδοχείων.
    – Χαµηλής ποιότητας υπηρεσίες εκτός ξενοδοχείων.
    – Ανεπαρκής προσφορά πολυτελών µέσων µεταφοράς και συµπληρωµατικών υπηρεσιών.
    – Απουσία µεγάλων εκδηλώσεων που θα µπορούσαν να προσελκύσουν «δηµιουργούς τάσεων».
    – Περιορισµένη παρουσία πολυτελών ελληνικών προϊόντων σε επιλεγµένα διαφηµιστικά µέσα και κανάλια διανοµής.
    – Περιορισµένη συµµετοχή σε διεθνή δίκτυα διανοµής.
    – Τα περιφερειακά αεροδρόµια δεν ανταποκρίνονται στα υψηλά δεδοµένα του τουρισµού πολυτελείας, ιδίως όταν δεν υπάρχουν καν αίθουσες VIP.
  • Σύµφωνα µε απόψεις επαγγελµατιών, ο τουρίστας πολυτελείας που επισκέπτεται την Ελλάδα την επιλέγει, ως επί το πλείστον, για καλοκαιρινές διακοπές διάρκειας 7 – 14 ηµερών και λιγότερο για πολυτελή city breaks και σύντοµες διακοπές 2–4 ηµερών. Διαµένει σε πολυτελή ξενοδοχεία και θέρετρα, σε boutique ξενοδοχεία, σε ιδιωτικές βίλες, αλλά δεν σπανίζουν οι περιπτώσεις που επιλέγει να µείνει σε πολυτελή yachts. Η µέση ταξιδιωτική του δαπάνη κυµαίνεται από 500 έως 1.000 ευρώ, ενώ οι κρατήσεις γίνονται µέσω εξειδικευµένων T.Os και τουριστικών γραφείων και συνήθως λιγότερο από ένα µήνα πριν το ταξίδι.

Προτάσεις στρατηγικής
  • Για να θεωρηθεί η Ελλάδα προορισµός πολυτελείας θα πρέπει στρατηγικά να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά της στην αγορά αυτή. Από πλευράς ιδιωτικού τοµέα υπάρχουν, ουκ ολίγες, αξιόλογες προσπάθειες οι οποίες, όµως, ακυρώνονται µερικώς από την ανεπάρκεια των γενικότερων υποδοµών της χώρας και την έλλειψη παιδείας – κουλτούρας για προσφορά υπηρεσιών υψηλού επιπέδου υπηρεσιών.
  • Προκειµένου να διευρύνει η ελληνική αγορά τουρισµού πολυτελείας την πελατειακή της βάση, θα πρέπει να στοχεύσει στους «δηµιουργικούς» ταξιδιώτες, οι οποίοι θέλουν να ανακαλύψουν νέες χώρες, να βιώσουν νέες εµπειρίες, να έρθουν σε επαφή µε τοπικές παραδόσεις και να δοκιµάσουν νέες γεύσεις.
  • Σε επίπεδο γεωγραφικών αγορών, Γαλλία, Ιταλία, Μεγάλη Βρετανία και Ισπανία αποτελούν τις χώρες από τις οποίες προέρχονται οι περισσότεροι τουρίστες πολυτελείας στην Ελλάδα συγκεντρώνοντας το 35% των πολυτελών ταξιδιών στη χώρα µας. Σηµαντικές µελλοντικές αγορές για την Ελλάδα αποτελούν η Γερµανία, η Ρωσία και η Τουρκία.
  • Η γαστρονοµία, το γιότινγκ, τo Spa, τα ξενοδοχεία πολυτελείας, το γκολφ και ο πολιτισµός αποτελούν τοµείς στους οποίους πρέπει να δοθεί προτεραιότητα για την ανάπτυξη του τουρισµού πολυτελείας στην Ελλάδα.
  • Η προσφορά ξενοδοχείων πολυτελείας είναι περιορισµένη γεωγραφικά και συγκεντρώνεται κυρίως στην Αθήνα, στο Ηράκλειο και στη Ρόδο. Συνεπώς, ο νέος Αναπτυξιακός Νόµος πρέπει να ενθαρρύνει και να στηρίξει τις επενδύσεις σε νέες ξενοδοχειακές µονάδες υψηλών κατηγοριών στις περιοχές που σήµερα παρουσιάζουν υστέρηση, παράλληλα βέβαια µε την υποστήριξη της ανακαίνισης των υφιστάµενων µονάδων. Ακόµα, το υπό κατάρτιση σύστηµα κατηγοριοποίησης των ξενοδοχείων µε αστέρια, πρέπει επιτέλους να εξασφαλίσει την πραγµατική αντιστοιχία ποιότητας – κατηγορίας, διότι διαφορετικά δεν έχει κανένα λόγο ύπαρξης. Στο σηµείο αυτό σηµειώνουµε ότι η διασφάλιση της ποιότητας στα ξενοδοχεία δεν πρέπει να αποτελεί µόνο τυπική µέριµνα της Πολιτείας, αλλά ουσιαστική επιδίωξη του ίδιου του ξενοδοχειακού κλάδου.
  • Η Ελλάδα παραµένει ουραγός στην ανάπτυξη εγκαταστάσεων γκολφ σε σχέση µε άλλους ανταγωνιστικούς προορισµούς της Μεσογείου, υστερώντας σηµαντικά σε υποδοµές, διαθέτοντας µόνο 6 γήπεδα γκολφ. Είναι απόλυτα αναγκαίο, στο υπό κατάθεση ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισµό, να τεθεί, ως προτεραιότητα, η ανάπτυξη γηπέδων γκολφ και κυρίως να έχουν λυθεί όλα τα προβλήµατα, που κατά καιρούς προκύπτουν σχετικά µε τις χρήσεις γης και τις άδειες επί αδειών που ζητούνται από διάφορους δηµόσιους φορείς, πολλές φορές µάλιστα για το ίδιο σχεδόν θέµα.
  • Με δεδοµένο ότι η γαστρονοµία δεν απαιτεί τις µεγάλες επενδύσεις, που χρειάζονται -για παράδειγµα- τα συνεδριακά κέντρα ή οι µαρίνες, είναι προφανές ότι θα συναντήσει λιγότερα εµπόδια στην ανάπτυξή της. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να περιληφθεί και αυτή στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων του ελληνικού τουρισµού και να υποστηριχθεί από ένα σχέδιο µάρκετινγκ.
  • Όσον αφορά στο θαλάσσιο τουρισµό, τα προβλήµατα, που υπάρχουν κυρίως σε θέµατα υποδοµών και οργάνωσης, έχουν ως αποτέλεσµα οι ανταγωνίστριες χώρες να έχουν καταφέρει να προσελκύσουν ένα πολύ µεγαλύτερο µερίδιο από την Ελλάδα και το άνοιγµα στον ιδιωτικό τοµέα φαίνεται να είναι η µόνη λύση.
  • Η Ελλάδα είναι η µοναδική από τις ανεπτυγµένες χώρες στην οποία δεν επιτρέπεται η ενοικίαση αυτοκινήτου µε οδηγό και κατΆ επέκταση η ενοικίαση πολυτελών αυτοκινήτων µε οδηγό.
  • H Ελλάδα θα πρέπει να προσέξει το αποτέλεσµα που µπορεί να έχει το αρνητικό χάσµα προσδοκιών. Η ωραιοποίηση και οι υποσχέσεις πολύ περισσοτέρων από όσα µπορούµε να προσφέρουµε, δηµιουργεί το λεγόµενο “χάσµα προσδοκιών”, που είναι ό,τι χειρότερο µπορεί να µεταφέρει ο τουρίστας πίσω στην πατρίδα του. Αντίθετα, µια πολιτική η οποία θα υπόσχεται κατά τι λιγότερα από όσα είναι σίγουρη ότι µπορεί να προσφέρει, µπορεί να δηµιουργήσει ένα θετικό χάσµα προσδοκιών, το οποίο είναι ό,τι καλύτερο µπορεί να συµβεί στον πελάτη, άρα και στον τουρισµό µας.
Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024
11/04/2024