Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστική ΠολιτικήΔιαφήμιση & ΠροβολήEδραίωση της Ελλάδας στην ελίτ του παγκόσμιου τουριστικού χάρτη
Ομιλία του Α. Σπηλιωτόπουλου στο συνέδριο "Tourism and Property Roadshow"

Eδραίωση της Ελλάδας στην ελίτ του παγκόσμιου τουριστικού χάρτη

“Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια οδεύει με γρήγορα και σταθερά βήματα σε μια νέα εποχή για τον ελληνικό τουρισμό και την ελληνική Οικονομία. Αυτή η νέα εποχή υπαγορεύεται από την οριοθέτηση…

“Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια οδεύει με γρήγορα και σταθερά βήματα σε μια νέα εποχή για τον ελληνικό τουρισμό και την ελληνική Οικονομία. Αυτή η νέα εποχή<...> υπαγορεύεται από την οριοθέτηση ενός και μόνο στόχου, την εδραίωση της Ελλάδας στην ελίτ του παγκόσμιου τουριστικού χάρτη. Μιας Ελλάδας σύγχρονης, φιλικής, που παρέχει ασφάλεια και άψογες υπηρεσίες. Μιας Ελλάδας με περιβαλλοντική συνείδηση, που ξέρει να χαρίζει φιλόξενα αληθινές εμπειρίες”. Αυτά τόνισε -μεταξύ άλλων- ο υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης κ. `Αρης Σπηλιωτόπουλος, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου “Tourism and Property Roadshow” και στο πλαίσιο της επίσκεψής του στο Λονδίνο για τη διεθνή έκθεση “World Travel Market”.

“Ποια είναι τα στοιχεία που μας επιτρέπουν να μιλάμε για εθνικό στόχο; Το ότι η εθνική οικονομία κερδίζει 11,5 δισ. ευρώ το χρόνο από τα τουριστικά έσοδα. Το ότι 850.000 άνθρωποι ζουν, άμεσα ή έμμεσα, από τον ελληνικό τουρισμό. Το ότι χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας δημιουργούνται. Το ότι ενισχύονται σχεδόν όλοι οι κλάδοι της οικονομίας. Το ότι η ελληνική περιφέρεια, που δεν διαθέτει άλλες δυνατότητες βιώσιμης ανάπτυξης, αναπνέει και προσεγγίζει με νέους ορίζοντες την σύγχρονη εποχή. Όλα αυτά μας οδηγούν σε ένα καίριο συμπέρασμα, ότι όσο πιο πολλά εφόδια δίνουμε στον ελληνικό τουρισμό, τόσα πιο πολλά θα μας επιστρέψει. Όχι μόνο σε συνάλλαγμα. Αλλά και σε θέσεις εργασίας, σε παραγωγή πλούτου, σε αναγνωρισιμότητα, σε διεθνές κύρος. Παράλληλα, μην ξεχνάμε ότι ο τουρισμός συμβάλει καθοριστικά στην ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας και της ελληνικής οικονομία και είναι σίγουρο ότι θα συμβάλει περισσότερο στο μέλλον. Αρκεί να σας επισημάνω πως συνεισφέρουμε το 18% του συνολικού ΑΕΠ, έχοντας στη διάθεσή μας μόλις το 0,14% του συνολικού εθνικού προϋπολογισμού. Με άλλα λόγια έχουμε στην διάθεσή μας μόλις το 0,07% του Τακτικού Προϋπολογισμού και μόλις το 0,93% του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων.

Έχοντας το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, επιλέξαμε την στροφή στην ποιότητα, αποσκοπώντας όχι σε εφήμερες επιτυχίες, αλλά σε μακροπρόθεσμα ουσιαστικά κέρδη. Τι σημαίνει ποιότητα; Σημαίνει εμμονή στην καθημερινότητα του τουρισμού. Σημαίνει διεύρυνση σε νέες αγορές. Σημαίνει ενίσχυση των παραδοσιακών αγορών. Σημαίνει εξωστρέφεια. Σημαίνει την ανάγκη μιας τουριστικής μεταρρύθμισης που θα θέσει τις βάσεις για βιώσιμο ελληνικό τουρισμό μέσα στο ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον και εν μέσω γενικευμένης διεθνούς κρίσης. Σήμερα πλέον, μπορούμε να πούμε ότι βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο. Σε αυτούς τους δώδεκα μήνες της προσπάθειάς μας βάλαμε γερά θεμέλια. Έχουμε εργαστεί σκληρά για να επιλύσουμε χρόνια προβλήματα, έχουμε θέσει στρατηγικούς στόχους, έχουμε υιοθετήσει μια πολιτική που στοχεύει στην επανατοποθέτηση της εικόνας της Ελλάδας μέσα από την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και μέσα από υγιείς και αξιόπιστες επενδύσεις. Διότι όλες μας οι κινήσεις, όλη μας η φιλοσοφία, όλα μας τα απώτερα σχέδια συγκλίνουν σε ένα μονάχα είδος ανάπτυξης, στις δομικές εκείνες αλλαγές μέσα από τις οποίες θα διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του ελληνικού προϊόντος, ακόμη και σε δύσκολες συγκυρίες, όπως αυτή η πρωτόγνωρη παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση. Κόντρα σε αυτή την κρίση, εμείς διασφαλίζουμε το τουριστικό μας προϊόν εστιάζοντας στον πυρήνα, δηλαδή στην ουσία. Πρώτα απ`όλα περιφρουρούμε την τουριστική δημόσια περιουσία. Η τουριστική δημόσια περιουσία που διαχειρίζεται η ΕΤΑ εκτιμήθηκε πρόσφατα ότι ξεπερνά το 1,2 δισ. ευρώ σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα μόνο. Καταλαβαίνουμε όλοι ότι πρόκειται για ένα τεράστιο κεφάλαιο για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας, το οποίο για πολλά χρόνια παρέμενε ανενεργό. Σήμερα είμαστε σε θέση να πούμε ότι η προσπάθεια συμμαζέματος της δημόσιας τουριστικής περιουσίας αποδίδει καρπούς, καθώς δεσμευτήκαμε να δώσουμε και δώσαμε ουσιαστικές και μόνιμες λύσεις σε χρόνια δομικά προβλήματα, συντελώντας σε μια νέα δυναμική στα γρανάζια της Τουριστικής Ανάπτυξης.

Αυτή η νέα δυναμική προκύπτει και από τους αριθμούς. Ενισχύουμε τις επενδυτικές δραστηριότητες για τη διεύρυνση και τη διαφοροποίηση των προσφερόμενων τουριστικών υπηρεσιών και, για τον λόγο αυτό, έχουν ενταχθεί μέσω του αναπτυξιακού νόμου πάνω από 800 τουριστικά επενδυτικά σχέδια, που φτάνουν τα 2,5 δισ. ευρώ και φέρνουν περίπου 5.500 νέες θέσεις εργασίας.

Σημαντική είναι και η ενίσχυση που παρέχεται μέσα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα `Ανταγωνιστικότητα`. Από το Μάρτιο του 2004 έως σήμερα έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα πάνω από 4.150 επενδυτικά τουριστικά σχέδια, που ξεπερνούν τα 460 εκ. ευρώ. Επίσης, η χώρα μας εξασφάλισε κοινοτικούς πόρους, που συνολικά ξεπερνούν τα 24 δισ. ευρώ και μαζί με την εθνική συμμετοχή δημιουργούν ένα αναπτυξιακό πακέτο πάνω από 36 δισ. ευρώ. Και το σημαντικότερο, το 80% των πόρων αυτών κατευθύνεται στην ελληνική περιφέρεια. Όλα τα παραπάνω, δημιουργούν όρους υπεροχής, που μας επιτρέπουν να συνεχίσουμε τη διεκδίκηση ολοένα και μεγαλύτερου μεριδίου στην τουριστική αγορά. Η ποιότητα και ο πράσινος τουρισμός είναι κεντρικοί στόχοι για την τουριστική ανάπτυξη. Γιατί, όπως τόνισα και στην αρχή, η τουριστική ανάπτυξη είναι υπόθεση που αφορά ολόκληρη την Κυβέρνηση, την Αυτοδιοίκηση, τους εμπλεκόμενους φορείς, τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους, την κοινωνία. Οφείλω ακόμα να σημειώσω ότι, για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της εξωστρέφειας, το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης θα διαθέσει από το ΕΣΠΑ 272 εκατ. ευρώ. Το 10% του ποσού αυτού θα διατεθεί για την εκπαίδευση και κατάρτιση. Για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, την ενδυνάμωση του ανταγωνισμού και την προστασία του καταναλωτή, θα διατεθούν 292 εκατ. ευρώ. Και δεν είναι μόνο αυτά. Κάνοντας έναν απολογισμό του αναπτυξιακού νόμου, είμαι σε θέση να πω ότι πραγματοποιήθηκαν 115 επενδύσεις (σε ξενοδοχεία, κάμπινγκ και ειδικές τουριστικές υποδομές) συνολικού προϋπολογισμού 225 εκατ. ευρώ από τις οποίες προέκυψαν 630 νέες θέσεις εργασίας, ενώ η κρατική επιχορήγηση ανήλθε σε 91 περίπου εκατ. ευρώ. Ως προς τα ποσοστά απορρόφησης του Γ` ΚΠΣ, τα στοιχεία είναι εξίσου εντυπωσιακά. Για τα προγράμματα Στήριξης και Ενθάρρυνσης της Επιχειρηματικότητας(αναβάθμιση καταλυμάτων & ενίσχυση μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων) σημειώθηκε ποσοστό απορρόφησης της τάξης του 91%. Για τα προγράμματα Διαφοροποίησης του Τουριστικού Προϊόντος και την Προβολή της Ελλάδας ως Τουριστικού Προορισμού(με στόχο την μείωση της εποχικότητας και τις δράσεις εναλλακτικών μορφών τουρισμού και ειδικών τουριστικών υποδομών) το ποσοστό απορρόφησης έφτασε το 78,2%. Για τα προγράμματα Ανθρώπινοι Πόροι (εκπαίδευση και κατάρτιση στον τομέα του τουρισμού) το αντίστοιχο ποσοστό απορρόφησης έφτασε το 70%.

Τον τελευταίο χρόνο, προχωρήσαμε σε καίριες παρεμβάσεις. Το ειδικό χωροταξικό, μπαίνει σε τελική φάση. Μια φάση η οποία εξασφαλίζει την αναπτυξιακή πορεία στον τουρισμό με όρους αειφορίας, ποιότητας και σεβασμού στο περιβάλλον. Γιατί, στον 21ο αιώνα, ο φυσικός πλούτος και η πολιτιστική μας ταυτότητα διαγράφουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιουργείται η ανάπτυξη και μάλιστα με ανταγωνιστικό οικονομικό πλεονέκτημα. Παράλληλα, η τουριστική κατοικία – εννοούμε κατοικίες ειδικών προδιαγραφών μέσα σε οργανωμένα συγκροτήματα τουρισμού, που δημιουργούν εξατομικευμένες προτάσεις παρατεταμένης πολυτελούς διαμονής- αποτελεί μια νέα μορφή διακοπών η οποία δημιουργεί σταθερούς επισκέπτες. Με την ολοκλήρωση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Ποιοτική Αναβάθμιση και Διεύρυνση του Τουριστικού Προϊόντος», ρυθμίζουμε σειρά θεμάτων σχετικών με τη επάρκεια των δημοσίων φορέων που είναι αρμόδιοι για τον τουρισμό. Θεσπίζουμε τους όρους ανάπτυξης των ειδικών τουριστικών υποδομών, δημιουργούμε ένα φιλικό και αντιγραφειοκρατικό περιβάλλον για τους επενδυτές. Προσεγγίζουμε με πληρότητα, την ίδρυση των σύνθετων επιχειρήσεων Ειδικής Τουριστικής Υποδομής. Ρυθμίζουμε εκκρεμή αιτήματα των ξεναγών.

Από όλα τα παραπάνω, γίνεται σαφές ότι η στροφή στην ποιότητα, δημιουργεί νέα δεδομένα για το αύριο του ελληνικού Τουρισμού, ενώ αποφέρει και ουσιαστικά αποτελέσματα. Διότι ήδη οι προσπάθειές μας φέτος δικαιώθηκαν από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, που απεικόνισαν συνολική αύξηση του τουριστικού εισοδήματος κατά 6%. Και αυτό λέει πολλά. Δείχνει τη δυναμική που διαθέτει το τουριστικό μοντέλο που υιοθετήσαμε, δείχνει την δυναμική κάθε γόνιμης συνεργασίας, εντέλει δείχνει την δυναμική της ίδιας της Ελλάδας. Στο νέο διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον, η τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας είναι συνυφασμένη με την υλοποίηση όλων αυτών των δράσεων οι οποίες εντάσσονται μέσα σε μια ολοκληρωμένη μεταρρυθμιστική στρατηγική μακράς πνοής. Η Ελλάδα, με τις παλιές φόρμουλες, δεν μπορεί πλέον να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες και απαιτήσεις της αγοράς. Χρειάζεται μια τολμηρή σύγχρονη και καινοτόμα τουριστική μεταρρύθμιση που θα της επιτρέψει να σταθεί με αξιώσεις στο διεθνές περιβάλλον. Θα με ακούσετε συχνά να μιλάω για τουριστική μεταρρύθμιση γιατί είναι ζωτική ανάγκη για την οικονομία, για την ανάπτυξη, για την κοινωνία, για όλους τους συντελεστές της τουριστικής δραστηριότητας. Η προοπτική της τουριστικής ανάπτυξης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ανάγκη να ακολουθήσουμε ένα σύγχρονο μοντέλο τουριστικής δραστηριότητας.

Η Ελλάδα οφείλει να ακολουθήσει:

  • μια τουριστική μεταρρύθμιση, στο επίκεντρο της οποίας βρίσκεται η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας.
  • μια τουριστική μεταρρύθμιση, που αναδεικνύει τις νέες μορφές τουρισμού, εμπλουτίζει το παραδοσιακό σχήμα «ήλιος και θάλασσα», μεγιστοποιώντας την τουριστική αξιοποίηση της ενδοχώρας.
  • μια τουριστική μεταρρύθμιση που συμβάλλει στην αναβάθμιση των κορεσμένων τουριστικά περιοχών, τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών.
  • μια τουριστική μεταρρύθμιση, που υλοποιεί νέες πρωτοβουλίες στο θεσμικό πλαίσιο της επιχειρηματικότητας, αλλά και στο επίπεδο της οικονομικής και φορολογικής πολιτικής.

Η τουριστική μεταρρύθμιση για την οποία κάνω λόγο, θα δώσει την απαιτούμενη ώθηση, την απαραίτητη δυναμική σε όλο το φάσμα της τουριστικής δραστηριότητας, έχοντας επίγνωση ότι ο τουρισμός είναι ο αιμοδότης της οικονομικής ανάπτυξης.

Η τουριστική μεταρρυθμιστική μας επαγγελία είναι παρούσα σε κάθε μας σχεδιασμό, και αποτελεί τη σταθερή μας πυξίδα. Γιατί ο τουρισμός συνιστά εθνική υπόθεση. Γιατί ο τουρισμός:
– είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη της χώρας
– αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα
– διευρύνει το φάσμα των αναγκαίων μεταρρυθμιστικών αλλαγών που θα μας επιτρέψουν να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τις νέες απαιτήσεις.
– χρειάζεται ισόρροπη ανάπτυξη, με ταυτόχρονη αξιοποίηση όλων των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε περιφέρειας.
– διασφαλίζει υψηλή ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες και στις υποδομές.

Συνεχίζουμε να βάζουμε τον πήχη ψηλά. Επιδίωξή μας είναι να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο τρόπο στην εθνική προτεραιότητα, που είναι η τουριστική ανάπτυξη. Η αισθητική αναβάθμιση, η βιώσιμη ανάπτυξη, η αειφορία, η ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος είναι, μεταξύ άλλων, τα απαραίτητα εργαλεία για την άνοδο του βιοτικού επίπεδου των Ελλήνων πολιτών. Επιμένοντας για το καλύτερο, και μακριά από συμβιβασμούς, και κοντόφθαλμες λογικές είμαι βέβαιος ότι θα φτάσουμε εκεί που θέλουμε. Εκεί όπου θέλει η Ελλάδα. Και εκεί όπου της αξίζει”.

Ο κ. Σπηλιωτόπουλος είχε ακόμη συνάντηση με τον Κύπριο ομόλογό του κ. Αντώνη Πασχαλίδη, μετά την οποία δήλωσε, μεταξύ άλλων: “Με τον Κύπριο ομόλογό μου με συνδέει μία μακρά συνεργασία σε ζητήματα που αφορούν στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά και στην ανάπτυξη του τουρισμού της Ελλάδας και της Κύπρου. Βεβαίως, το κυπριακό τουριστικό προϊόν έχει αρκετές διαφορές από το ελλαδικό, αλλά παράλληλα έχει και πάρα πολλές ομοιότητες. Και σε κάθε περίπτωση στις ομοιότητες αυτές στηριζόμαστε για δύο λόγους: πρώτον, για να αναπτύξουμε ακόμα περισσότερο μία αμφίδρομη σχέση επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, έτσι ώστε το τουριστικό προϊόν της Μεσογείου να είναι όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένο και, κυρίως, για να κερδίσουν τη μερίδα του λέοντος η Ελλάδα και η Κύπρος αντίστοιχα. Δεύτερον -και ακόμα πιο συγκεκριμένο από το πρώτο- είναι ότι εξαιτίας της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία οι χώρες του ευρωπαϊκού Νότου και, κυρίως, του μεσογειακού Νότου της Ευρώπης να βρίσκονται σε μία όσο το δυνατόν διαρκή συνεργασία προκειμένου να θωρακίσουν την τουριστική τους οικονομία. Οι πρώτες ενδείξεις τόσο για την Κύπρο όσο και για την Ελλάδα θα έλεγα ότι είναι καλές. Βεβαίως είναι πάρα πολύ νωρίς για να μπορούμε να κάνουμε εκτιμήσεις διότι, όπως ξέρετε, η παρατεταμένη οικονομική κρίση μεταθέτει και την τελική λήψη των αποφάσεων για τις διακοπές στο αμέσως προσεχές μέλλον, άρα δεν μπορούμε να έχουμε εικόνα. Όμως, φαίνεται από τις πρώτες ενδείξεις που έχω και εγώ, αλλά και ο ομόλογός μου από την Κύπρο, ότι οι χώρες οι δικές μας δεν θα είναι από αυτές τις που θα χάσουν εξαιτίας της κρίσης, καθώς δείχνουν ότι έχουν αρκετά σημάδια αντοχής. Και βεβαίως τα δύο προϊόντα, επειδή είναι αρκετά εξειδικευμένα, δείχνουν ότι μπορούν να ωφεληθούν από κάποιον περιορισμό σε άλλους μακρύτερους ταξιδιωτικούς προορισμούς, εκτός δηλαδή της Ευρώπης και της Μεσογείου. Σε κάθε περίπτωση συμφωνήσαμε να είμαστε σε διαρκή επαφή και συνεργασία πολύ περισσότερο λόγω της κρίσης.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου αν μπορούμε να πούμε ότι θα υπάρξει ένα δόγμα συνεργασίας στον τουρισμό., ο υπουργός απάντησε ότι, ήδη, έχει αρχίσει να χτίζεται και πιστεύει ότι τώρα, λόγω της κρίσης, Ελλάδα και Κύρπος ήρθαν ακόμη πιο κοντά.”Βλέπουμε ότι ο Νότος, ο Ευρωπαϊκός Νότος και, κυρίως, ο Μεσογειακός Ευρωπαϊκός Νότος μπορεί να συνεργάζεται πολύ περισσότερο, όταν με την Κύπρο υπάρχουν τόσο πολιτισμικά και εθνολογικά κοινά σημεία”.

Ο κ. Πασχαλίδης, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τον αριθμό των Κυπρίων τουριστών στην Ελλάδα (1 εκατ.) σε σχέση με τον αντίστοιχο αριθμό των Ελλήνων που επισκέπτονται την Κύπρο, ανάφερε: “Η Κύπρος δίνει στην Ελλάδα 440.000 τουρίστες, όχι ένα εκατομμύριο. Οι φοιτητές δεν είναι ακριβώς τουρίστες. Αλλά σίγουρα αναμένουμε περισσότερους Έλληνες να έρθουν στην Κύπρο. Βεβαίως, υπάρχουν κάποιες δυσκολίες πρακτικές, αλλά είμαι σίγουρος ότι από φέτος και τα επόμενα χρόνια θα δούμε πρακτικά τι θα κάνουμε, τι μέτρα συγκεκριμένα θα πάρουμε για να βελτιωθεί αυτή η διαφορά”. Και ο Έλληνας υπουργός συμπλήρωσε: “Δηλαδή υπάρχουν σκέψεις για να βοηθήσουμε και εμείς τη ροή επισκεπτών από την Ελλάδα προς την Κύπρο. Αυτές οι σκέψεις, ήδη, έχουν ειπωθεί μεταξύ μας, αλλά περιμένουμε να κωδικοποιηθούν σε ένα συγκεκριμένο κοινό σχέδιο συνεργασίας για να σας το ανακοινώσουμε”.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024