Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size
Ακαδημία Τουριστικών Ερευνών και Μελετών (ΑΤΕΜ)

Η επίδραση της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης στον ελληνικό τουρισμό

Βίκυ Καραντζαβέλου - 27 November 2008, 00:00

Λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης, πολλοί ιδιωτικοί και κρατικοί φορείς του τουρισμού ανακοίνωσαν στον τύπο ότι η τουριστική δραστηριότητα θα επηρεαστεί αρνητικά το 2009. Οι εκτιμήσεις αυτές, όμως, δε βασίζονται σε κάποια...

”Λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης, πολλοί ιδιωτικοί και κρατικοί φορείς του τουρισμού ανακοίνωσαν στον Τύπο ότι η τουριστική δραστηριότητα θα επηρεαστεί αρνητικά το<...>

2009. Οι εκτιμήσεις αυτές, όμως, δε βασίζονται σε κάποια επιστημονική έρευνα ή σε πραγματικά στατιστικά στοιχεία, αλλά περισσότερο σε υποκειμενικές γνώμες”, αναφέρει σε χθεσινή ανακοίνωσή της η Ακαδημία Τουριστικών Ερευνών και Μελετών (ΑΤΕΜ).

”Η ΑΤΕΜ, από την άλλη, εκτιμά ότι δεν μπορεί a priori να αποφανθεί κάποιος για ύπαρξη κρίσης στον τουρισμό, λόγω του γεγονότος ότι ο ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ των χωρών από τις οποίες προέρχεται το μεγαλύτερο ποσοστό των τουριστών παραμένει θετικός αν και χαμηλότερος από τα παρελθόντα έτη. Αυτό που ίσως μπορεί να λεχθεί είναι ότι διανύουμε μία περίοδο έντονης οικονομικής αναταραχής.

Ο τομέας του τουρισμού στην Ελλάδα έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά. Πρώτον, η τουριστική κίνηση χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα και δεύτερον το κύριο σώμα των επισκεπτών προέρχεται από συγκεκριμένες χώρες (κυρίως από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τις ΗΠΑ). Επομένως, θα πρέπει να μελετηθεί η οικονομική συγκυρία που θα επικρατήσει στις χώρες αυτές, προτού γίνει μία τεκμηριωμένη διαπίστωση για τις επιδράσεις της παρούσης οικονομικής κατάστασης στον ελληνικό τουρισμό. Ό,τι διαθέσιμα “στοιχεία” υπάρχουν, αυτά προέρχονται από δημοσιογραφικές πηγές.

Η ΑΤΕΜ, από την άλλη πλευρά, βάσει της πρόβλεψης του ΟΟΣΑ για μείωση του ΑΕΠ των χωρών-μελών του κατά 0,5% (χώρες–μέλη από τα οποία αποτελείται το κύριο σώμα των επισκεπτών στη χώρα μας), πιστεύει ότι θα προκύψει μία μείωση του αριθμού των επισκεπτών κατά 100000. Πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι οι απαισιόδοξες προβλέψεις μπορούν να αποβούν επικίνδυνες διότι δημιουργούν μία αρνητική ψυχολογία στους ξενοδόχους με αποτέλεσμα να αποδέχονται σημαντική μείωση των τιμών που προσφέρουν τα δωμάτιά τους στους οργανωτές ταξιδιωτικών πακέτων (tour operators). Ενδεικτικά, οι ξένοι διαχειριστές του τουρισμού (tour operators) καταφέρνουν και κλείνουν συμβόλαια της τάξης των 9 ευρώ για δίκλινα δωμάτια αναβαθμισμένων ξενοδοχείων 3 αστέρων σε περιοχές μάλιστα με έντονη τουριστική κίνηση, όπως είναι οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και η Κρήτη ενώ στα νησιά του Ιονίου και συγκεκριμένα στην Λευκάδα, οι εκπτώσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες θα φτάσουν το 10-15% για την επόμενη σεζόν σε σχέση με τη φετινή.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μείωση των τιμών δεν επιφέρει πάντοτε και αύξηση των αλλοδαπών αφίξεων και σε κάθε περίπτωση δε συνεπάγεται και αύξηση στα τουριστικά έσοδα... Αν και ο πιο σημαντικός δείκτης δεν είναι ο αριθμός των αφίξεων και των εσόδων αλλά των συνολικών κερδών και των κερδών ανά δωμάτιο.

Θέση της ΑΤΕΜ είναι ότι ανεξαρτήτως της επίδρασης της οικονομικής συγκυρίας στις τουριστικές ροές, η Κυβέρνηση θα πρέπει να είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει κάθε πιθανή σημαντική υστέρηση στις αλλοδαπές αφίξεις. Κάποιες από τις πολιτικές προς αυτήν την κατεύθυνση είναι η αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης του τουριστικού προϊόντος, μέχρι ακόμα και διπλασιασμού αυτής, συνέχιση και αύξηση των επιδοτήσεων προς τους ξένους tour operators, διευκόλυνση δανειοδοτήσεων σε ξενοδοχεία και σε τουριστικά γραφεία, βελτίωση των υποδομών της χώρας (όπως λιμάνια, δρόμοι, δίκτυα-μεταφορές), στροφή προς τις αναδυόμενες αγορές (Κίνα, Ρωσία κ.λπ.).

Εν κατακλείδι, πρέπει να υπογραμμιστεί ότι οι παραπάνω δράσεις δεν αφορούν μόνο την αντιμετώπιση της παρούσας συγκυρίας, αλλά είναι υποχρεώσεις που η Πολιτεία θα πρέπει να προωθεί πάντοτε όχι μόνο για τη διατήρηση, αλλά και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας στον τουρισμό”.

|
Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top