Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαΠαραχώρηση της χρήσης των αεροδρομίων με διαγωνισμό, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα
Αεροδρόμια

Παραχώρηση της χρήσης των αεροδρομίων με διαγωνισμό, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα

Τα αεροδρόμια ομαδοποιούνται, δημιουργώντας δύο συστάδες, προκειμένου να αξιοποιηθούν ευχερέστερα και να διασφαλισθεί η ομαλή λειτουργία τους. Το ελληνικό δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία, την εποπτεία και τον έλεγχο όλων των αεροδρομίων ενώ διατηρούνται και όλα τα αεροδρόμια σε όλα τα νησιά, ανεξαρτήτως μεγέθους.

ε χθεσινή του εισήγησή του για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας και την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ, ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε ότι οι αποκρατικοποιήσεις και οι συμβάσεις παραχώρησης, δε γίνονται μόνον για ταμειακούς, αλλα πρωτίστως για αναπτυξιακούς λόγους.

“Αυτή η αντίληψη πρέπει να ενισχυθεί. Σε αυτό αποσκοπεί και το ρυθμιστικό πλαίσιο για τα περιφερειακά αεροδρόμια και την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ, που παρουσιάζουμε και καταθέτουμε προς ψήφιση”, ανέφερε ο υπουργός. “Βασισμένη σ’αυτό το πλαίσιο, θα μπορέσει να προχωρήσει αμέσως η διαδικασία της αξιοποίησής τους από τον ιδιωτικό τομέα, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για μια διεθνή υποχρέωση της χώρας, αλλά ταυτόχρονα συνιστά μια πολύ διαδομένη και επιτυχημένη πρακτική πολλών ευρωπαϊκών χωρών. Σημειώνω μάλιστα πως πρόσφατα η Πορτογαλία αξιοποίησε αποτελεσματικά όλα της τα αεροδρόμια.
Με τη στρατηγική μας αποσκοπούμε:

  • Να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας και να στείλουμε το μήνυμα πως η Ελλάδα είναι χώρα φιλική προς την επιχειρηματικότητα, προσελκύοντας επενδύσεις
  • Να μετατρέψουμε τα αεροδρόμιά μας από απλές πίστες προσγείωσης-απογείωσης που είναι σήμερα σε τοπικούς πόλους ανάπτυξης, με πρόσθετες εμπορικές και άλλες δραστηριότητες.
  • Να στηρίξουμε τον τουρισμό, εφόσον τα αεροδρόμια αποτελούν την πύλη εισόδου στην χώρα και θεμελιώδη άξονα της τουριστικής μας πολιτικής.
  • Να βελτιώσουμε τις προσφερόμενες υπηρεσίες στο κοινό, αυξάνοντας έτσι και την επιβατική κίνηση, προς ενίσχυση  των Ελλήνων και ξένων αερομεταφορέων
  • Να συνδέσουμε αποτελεσματικότερα όλες τις περιοχές της χώρας και ιδίως τις νησιωτικές.

Για τους λόγους αυτούς, ολοκληρώνουμε σήμερα τον προγραμματισμό μας, όπως τον είχαμε παρουσιάσει για πρώτη φορά πριν από τρεις μήνες. Έτσι λοιπόν: Το ελληνικό δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία, την εποπτεία και τον έλεγχο όλων των αεροδρομίων, αλλά θα παραχωρήσει τη χρήση τους με διαγωνισμό, σε ιδιώτες με μακροχρόνιες συμβάσεις, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Για να γίνει αυτό, τα αεροδρόμια ομαδοποιούνται, δημιουργώντας δύο συστάδες, προκειμένου να αξιοποιηθούν ευχερέστερα και να διασφαλισθεί η ομαλή λειτουργία, τόσο εκείνων που είναι υψηλού οικονομικού ενδιαφέροντος όσο και των άλλων. Εξυπακούεται πως διατηρούμε όλα τα αεροδρόμια σε όλα τα νησιά, ανεξαρτήτως μεγέθους.

Με τις σημερινές ρυθμίσεις που προωθούμε, ξεκαθαρίζει και νομοθετικά το τοπίο ως προς τις αρμοδιότητες, για να προχωρήσει απρόσκοπτα η σχετική διαδικασία από το ΤΑΙΠΕΔ. Καταρχάς, ολοκληρώνεται η αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας -που ξεκίνησε με το ν. 3913/2011- κατά τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα”.

Ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων προβλέπει ότι:

  • από τη μία πλευρά, η ΥΠΑ θα διαθέτει τις ρυθμιστικές και εποπτικές αρμοδιότητες, π.χ. σχετικά με την η ασφάλεια, το νέο σύστημα ελέγχου ποιότητας κ.λπ.
  • και από την άλλη, οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν την εμπορική λειτουργία και τη διαχείριση.Επιπλέον, η ΥΠΑ, ενισχύεται και αποκτά την αρμοδιότητα, να παρακολουθεί την ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης και της τιμολογιακής πολιτικής- γίνεται ένας “οικονομικός ρυθμιστής”, μέσω της σχετικής ανεξάρτητης διεύθυνσης της, που έχουμε ήδη συστήσει.

Συγκεκριμένα, η “Εποπτική Αρχή για τα Αερολιμενικά Τέλη” της ΥΠΑ, όπως λέγεται:
α) θα επιβλέπει την τήρηση των κανόνων ως προς τα εφαρμοζόμενα τέλη σε όλα τα αεροδρόμια που θα αξιοποιηθούν και
β) θα ελέγχει τη συμμόρφωση του ιδιώτη επενδυτή προς το επίπεδο παροχής υπηρεσιών που θα καθορίζεται από τις συμβάσεις.

Προς εξορθολογισμό της λειτουργίας της ΥΠΑ, καταργούνται ή συγχωνεύονται με το νόμο, 10 Διευθύνσεις και 14 Τμήματα της Υπηρεσίας.

Επίσης, για λόγους οικονομίας, ταχύτητας και απρόσκοπτης λειτουργίας, μέχρι την ολοκλήρωση των σχετικών διαγωνισμών, η ΥΠΑ θα συνεχίζει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης των αεροδρομίων.

Από εκεί και πέρα, για τα αεροδρόμια, που:

  • είτε δεν έχουν περιληφθεί εξ αρχής στις συστάδες προς αξιοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ,
  • είτε δεν θα επιτευχθεί η παραχώρηση χρήσης τους, λόγω έλλειψης επενδυτικού ενδιαφέροντος, τη διαχείρισή τους θα αναλάβει, μία νέα εταιρία υπό δημόσιο έλεγχο: η Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων (ΑΕΔΙΠΑ).

“Η νέα εταιρεία, θα στελεχωθεί από αποσπασμένους υπαλλήλους της ΥΠΑ και θα ξεκινήσει να λειτουργεί όταν θα είμαστε στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή 3 μήνες μετά το πέρας της διαδικασίας παραχώρησης. Η ΑΕΔΙΠΑ θα έχει αρχική διάρκεια 20 έτη με δυνατότητα επέκτασης”, διευκρινίζει ο κ. Χατζηδάκης. “Σε δεύτερο χρόνο, και με στόχο να διατηρήσει την απρόσκοπτη και αδιατάρακτη λειτουργία των αεροδρομίων, θα μπορεί να παραχωρήσει τη Διοίκηση και λειτουργία της σε ιδιωτικό φορέα, με τη σύναψη Σύμβασης παραχώρησης της Διοίκησης και Διαχείρισης”.

Η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και θα χρηματοδοτηθεί από:
α) τα έσοδα από την χρήση που θα καταβάλλον οι αεροπορικές εταιρίες
β) τα έσοδα από εμπορική εκμετάλλευση των εγκαταστάσεών της
γ) τα έσοδα από ένα ειδικό τέλος που θα εισπράττεται από τα αεροδρόμια, η χρήση των οποίων έχουν δοθεί προς αξιοποίηση σε ιδιώτες-επενδυτές

Ο υπουργός τόνισε: “Στέκομαι ιδίως στο τελευταίο: στόχος μας είναι η αντικατάσταση του “Σπατόσημου” από ένα άλλο τέλος που θα καλύπτει στην 0ουσία, το κόστος λειτουργίας όσων από τα αεροδρόμια τελικώς δεν αξιοποιηθούν από ιδιώτες καθώς και το κόστος χρηματοδότησης των άγονων γραμμών. Αυτή η εξέλιξη θεωρούμε πως θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών αεροδρομίων και θα έχει θετικές συνέπειες για τον τουρισμό και γενικώς, στην ποιότητα των συγκοινωνιών.

Τέλος, θέλω αναφερθώ στο αεροδρόμιο του Καστελίου που είναι ένα ζήτημα εξέχουσας σημασίας: Πρόκειται για ένα εντελώς νέο έργο και αυτό το διαφοροποιεί από τις παραχωρήσεις, που σήμερα συζητούμε. Περιλαμβάνει μία σύνθετη διαδικασία χρηματοδότησης, και αφορά τόσο την κατασκευή του αεροδρομίου, όσο και των οδικών του συνδέσεων. Πρακτικά, δηλαδή, απευθύνεται σε διαφορετικό επενδυτικό κοινό, δεδομένου ότι στο Καστέλι υπάρχει σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο.

Συνεπώς, σε αντίθεση με τα περιφερειακά αεροδρόμια όπου αναμένεται πιο έντονο ενδιαφέρον από operators αεροδρομίων, στο Καστέλι αναμένεται να υπάρξει ενδιαφέρον και από μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τον χρηματο-οικονομικό σύμβουλο, μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες και equity infrastructure funds, έχουν ήδη εκδηλώσει ένα κατ’ αρχήν ενδιαφέρον.

Για το λόγο αυτό, αποφασίστηκε να προχωρήσει χωριστά το Καστέλλι από τις συμβάσεις που εξετάζουμε σήμερα. Σε κάθε περίπτωση ,όμως , η εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας θα πρέπει να λάβει χώρα:
α) μετά την ανακοίνωση της οριστικής λύσης στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους και
β) μετά την προηγούμενη συγκατάθεση της ΕΤΕπ πως θα υπάρξει χρηματοοικονομική στήριξη του έργου”.

Η διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να ξεκινήσει αμέσως τις επόμενες ημέρες.

Περιφερειακά Αεροδρόμια – Αξιοποίηση μέσω Συμβάσεων Παραχώρησης

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024