Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size
Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού

Το 2013 ήταν η χρονιά-'φρένο' στην 6ετή καθοδική πορεία της Αθήνας και της Αττικής

Τατιάνα Ρόκου - 19 Φεβρουάριος 2014, 16:13

Σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκαν η ΕΞΑΑΑ και η GBR Consulting, το 2013 σταθεροποιήθηκε η τουριστική κίνηση. Ωστόσο, ο τουρισμός της Αθήνας εξακολουθεί να βρίσκεται στην κατηγορία 'εύθραυστο και ευμετάβλητο προϊόν' και μπορεί να ανακάμψει ουσιαστικά μόνο υπό προϋποθέσεις: με σταθεροποίηση του κλίματος ασφάλειας και με εξωστρέφεια.


Παρότι οι απώλειες από το 2008/7 μέχρι σήμερα εξακολουθούν να είναι εντυπωσιακές για την αθηναϊκή ξενοδοχία, (σε ορισμένες περιπτώσεις έφτασαν ή και ξεπέρασαν το 40%) τα πρώτα θετικά σημάδια ανάκαμψης α) στις πληρότητες κατά 11% το 2013 έναντι του 2012 και β) στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο / RevPAR κατά 8,7%, γεννούν ελπίδες για την πορεία του 2014.

Τα στοιχεία που επεξεργάστηκαν η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) και η GBR Consulting και παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου σήμερα έδειξαν ότι το 2013 ήταν η χρονιά-“φρένο” στην 6ετή καθοδική πορεία της Αθήνας – Αττικής.

Εμφανή τα δείγματα σταθεροποίησης, ιδιαίτερα στην πληρότητα των ξενοδοχείων όλων των κατηγοριών. Στην σταθεροποίηση αυτή, συνέβαλαν τρείς παράμετροι:

Κατ’αρχήν τα αθηναϊκά ξενοδοχεία κράτησαν πολύ χαμηλά τα επίπεδα των τιμών τους και λειτούργησαν άκρως ανταγωνιστικά. Απόδειξη αυτού αποτελεί το γεγονός ότι η μέση τιμή δωματίου (ARR) 2013 “έκλεισε” με αρνητικό πρόσημο και η πορεία των τιμών ήταν πτωτική καθ’ όλη την διάρκεια του 2013 -με εξαίρεση τον Δεκέμβριο. Τις μεγαλύτερες απώλειες σε τιμές υπέστησαν τα ξενοδοχεία 4*, 3* και 2* (πτώση ARR έως και -16,2% το 2013 έναντι του 2012 και άνω του 20% έναντι του 2008/7).

Κατά δεύτερο λόγο, στην Αθήνα επικράτησε παρά την κρίση ειρηνικό κλίμα σε αντίθεση με βασικούς ανταγωνιστές μας, όπως π.χ. στην γειτονική Κωνσταντινούπολη, η οποία αντιμετώπισε σοβαρές κοινωνικές ταραχές και μέτρησε απώλειες έως και -15,2%. Τέλος, έγιναν σημαντικές προσπάθειες να επικοινωνηθεί στο εξωτερικό η πολύπλευρη ταυτότητα της πόλης, που απέδωσαν. Ιδιαίτερα η ΕΞΑΑΑ μετέφερε αυτό το θετικό μήνυμα σε σημαντικό αριθμό ξένων δημοσιογράφων και Τ.Ο. που φιλοξένησε καθ’όλη τη διάρκεια του 2013.



“Τα ενθαρρυντικά σημάδια από τον απολογισμό του 2013 και τα ελπιδοφόρα μηνύματα από τις αγορές για το 2014 δεν πρέπει να μας εφησυχάσουν καθώς οι μεγάλες απώλειες ετών σε κλίνες, σε έσοδα και σε αριθμό αφικνούμενων τουριστών δεν αναπληρώνονται από την μια στιγμή στην άλλη, αλλά απαιτούν δράσεις εξωστρέφειας, συνέργειες και συντονισμένες ενέργειες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα”, επεσήμανε ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός.

Πιο συγκεκριμένα, όπως είπε, “η πτωτική πορεία που έχει καταγραφεί από το 2008/7 μέχρι σήμερα, εξακολουθεί να μας απασχολεί: Ενώ πανελλαδικά, παρατηρήθηκε αύξηση της τάξης του 13,2% στις διεθνείς τουριστικές αφίξεις στα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας, η Αθήνα, εξακολουθεί να μετρά απώλειες που ξεπερνούν το μισό εκατομμύριο επισκέπτες, παρά την μικρή αύξηση της αεροπορικής κίνησης το 2013 έναντι του 2012 (κατά 2,5%). Οι συνολικές οικονομικές απώλειες δε, στον τουρισμό της πρωτεύουσας από την απαξίωση του προορισμού τα χρόνια της κρίσης (2009/8 - 2013) εκτιμούμε πως ξεπερνούν εντός κι εκτός ξενοδοχείων τα 2.550.000.000 ευρώ”.

ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ (Occ) - ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΔΩΜΑΤΙΟΥ (ARR) - ΕΣΟΔΟ ΑΝΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΔΩΜΑΤΙΟ (RevPAR)
ΓΙΑ ΤΑ ΕΤΗ 2008 - 2013 / ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ 5* - 4* - 3*             
YTD Δεκ Αττική 5* 4* 3*
Occ ARR RevPAR Occ ARR RevPAR Occ ARR RevPAR Occ ARR RevPAR
2008 71,3% 98,97 70,52 64,5% 169,58 109,45 71,9% 80,96 58,23 78,7% 55,28 43,51
2009 64,4% 91,21 58,77 57,4% 152,94 87,84 65,2% 74,08 48,27 71,9% 55,72 40,04
2010 61,2% 87,49 53,52 55,6% 147,12 81,77 62,8% 69,43 43,6 65,6% 53,48 35,09
2011 60,6% 89,06 53,98 57,0% 146,39 83,46 66,9% 70,22 46,96 56,3% 55,55 31,29
2012 50,1% 83,59 41,87 50,6% 133,06 67,27 58,3% 64,92 37,87 38,4% 49,99 19,2
2013 56,9% 79,31 45,15 56,2% 135,3 76,07 63,9% 57,9 37,02 48,7% 46,46 22,62
Δ 2013 -2008 -20,2% -19,9% -36,0% -12,9% -20,2% -30,5% -11,1% -28,5% -36,4% -38,1% -16,0% -48,0%


Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι με βάση τα αποτελέσματα των ετών από το 2008/7 έως το 2013/12 με κοινό δείγμα ξενοδοχείων, παρατηρούνται απώλειες της μέσης πληρότητας (Occ) καταλυμάτων κατά (-) 20,2 %, της μέσης τιμής δωματίου (ARR) κατά (-) 19,9% και του εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) κατά (-)36% (μέσος όρος, όλες τις κατηγορίες).

Τα ‘σταθεροποιητικά’, όπως είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ αποτελέσματα του 2013, επιδρούν θετικά στην ψυχολογία και στις προσδοκίες των ξενοδόχων της Αθήνας. Άλλωστε και τα μηνύματα από τις βασικές αγορές και τον Συνεδριακό Τουρισμό είναι θετικά, ενώ επίσης θετικά επιδρά στην ζήτηση και στις πληρότητες η ανάληψη της Προεδρίας της ΕΕ από την Ελλάδα.

Το γεγονός δε, ότι ξενοδοχεία επαναλειτουργούν πάλι στην Αθήνα -όπως το ξενοδοχείο Grecotel Pallas Athena της Πλατείας Koτζιά -που φιλοξενεί την Συνέντευξή μας- και το King George της Πλατείας Συντάγματος, δεν μπορεί παρά να αποτελούν “καλά σημάδια”. Παράλληλα, η νέα κλαδική συλλογική σύμβαση μεταξύ ξενοδόχων και εργαζομένων στον τουρισμό χωρίς μειώσεις και με πρόβλεψη συμβολικής αύξησης απ’ το 2015, αντανακλά αυτή την αισιοδοξία μας.

Ωστόσο, ο τουρισμός της Αθήνας εξακολουθεί να βρίσκεται στην κατηγορία “εύθραυστο και ευμετάβλητο προϊόν” και μπορεί να ανακάμψει ουσιαστικά μόνο υπό προϋποθέσεις: Διαχρονικά, οι δύο βασικές προϋποθέσεις για την καλή εξέλιξη των πραγμάτων αποδεικνύονται κατ’αρχήν η σταθεροποίηση του κλίματος ασφάλειας, το οποίο έχει επιστρέψει σε σημαντικό βαθμό στην Αθήνα, η γενικότερη δηλαδή κοινωνικοπολιτική σταθερότητα και κατά δεύτερον, η εξωστρέφεια από πλευράς μας.
 
Είναι αναγκαίο να διδαχτούμε από την κρίση και να συνεργαστούμε ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας. Οι συνέργειες επίσης, μεταξύ διαφορετικών κλάδων αλλά και επιχειρήσεων μπορούν να συμβάλλουν να τονωθεί ο τουρισμός, το εμπόριο, η εστίαση, οι αγορές και γενικά η κατανάλωση. Η δυναμική επανατοποθέτηση της Αθήνας στις αγορές πρέπει να συνοδευτεί από νέες προτάσεις προς τον επισκέπτη, προϊόντα και ιδέες. Αναγκαίο φυσικά εξακολουθεί να παραμένει και το γενικότερο νοικοκύρεμα της πρωτεύουσας.

“Η Αθήνα πρέπει να ξαναγίνει φιλική και να κερδίσει εκ νέου τους πολίτες της – άρα και τους επισκέπτες της” τόνισε ο κ. Βασιλικός. “Η ΕΞΑΑΑ εργάζεται προς αυτήν και μόνο την κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια, με μετρήσιμα θετικά αποτελέσματα”.

Benchmarking Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής



European Benchmark: Year to Date December 2013 by TravelDailyNews

|
Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top