Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΔιεθνείςΤι σημαίνει το Brexit για τους Βρετανούς τουρίστες που ταξιδεύουν στην Ευρώπη
Τουρισμός και οικονομία

Τι σημαίνει το Brexit για τους Βρετανούς τουρίστες που ταξιδεύουν στην Ευρώπη

Ενώ τα οργανωμένα ταξίδια μάλλον θα απορροφήσουν το κόστος της συναλλαγματικής ισοτιμίας στελίνας – ευρώ, οποιοσδήποτε έχει προετοιμάσει μόνος του το ταξίδι του και μένει να πληρώσει τη διαμονή ή την ενοικίαση αυτοκινήτου, θα βρεθεί αντιμέτωπος με αυξημένες τιμές. Καταλυτικές και απρόβλεπτες οι συνέπειες και για τον ελληνικό τουρισμό, λέει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρεάδης.

Με την ταξιδιωτική περίοδο “προ των πυλών”, εκατομμύρια Βρετανοί παραθεριστές θα ανακαλύψουν τις άμεσες επιδράσεις της ψήφου εξόδου από την ΕΕ, με την αύξηση των τιμών στο εξωτερικό. Μακροπρόθεσμα, θα υπάρξουν και μεγαλύτερες αλλαγές. Ο βρετανικός “Independent” κάνει μια πρώτη ανάγνωση των επιδράσεων του Brexit για τους Βρετανούς τουρίστες.

Θα κοστίζουν οι διακοπές περισσότερο για τους Βρετανούς;
Βραχυπρόθεσμα, με την αγγλική λίρα να βρίσκεται στη χαμηλότερη αξία της σημαίνει ότι η τιμή όλων των προϊόντων, από ένα ποτήρι καφέ στο Παρίσι μέχρι ένα πολυτελές ξενοδοχείο στις Μαλδίβες πρόκειται να αυξηθούν. Το επίπεδο της αύξησης εναπόκειται σε ποιο σημείο θα σταθεροποιηθεί το αγγλικό νόμισμα. Πριν το δημοψήφισμα, το Υπουργείο Οικονομικών της Βρετανίας πρόβλεψε ότι σε περίπτωση Brexit το νόμισμα της χώρας θα χάσει το 12-15% της αξίας του.

Η ισοτιμία ευρώ – αγγλικής λίρας είναι σημαντική διότι οι Βρετανοί περνούν μεγάλο μέρος των διακοπών τους σε περιοχές που χρησιμοποιείται το ευρώ, όπως οι ακτές της Ισπανίας, η εξοχή της Γαλλίας, οι πόλεις της Ιταλίας και τα νησιά της Ελλάδας.
Βλέποντας λίγο πιο μακριά, οι τιμές σε προορισμούς συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, του Ντουμπάι και της Κίνας θα αυξηθούν ανάλογα με την ισχύ του δολαρίου σε σχέση με την αγγλική λίρα, καθώς πολλά νομίσματα είναι “κλειδωμένα” στο αμερικανικό δολάριο.

Έτσι, μια πτώση 12% της στερλίνας θα ανεβάσει την τιμή της βενζίνης, του ντίζελ και των καυσίμων αεροπορίας, καθώς και το κόστος των αεροσκαφών για τις αεροπορικές εταιρείες, όπως η British Airways και η easyJet.

Θα πληρώσουν περισσότερο αυτό το καλοκαίρι ή το επόμενο;
Ο Σύνδεσμος Τουριστικών Πρακτόρων της Βρετανίας (ABTA) επιτρέπει σε τουριστικές εταιρείες να επιβάλουν προσαυξήσεις, όταν το κόστος ενός πακέτου διακοπών ανεβαίνει αφού έχει γίνει η κράτηση, λόγω των διακυμάνσεων των συναλλαγματικών ισοτιμιών (το ευρώ ολοένα και ισχυρότερο έναντι της στερλίνας, για παράδειγμα) και λόγω αύξησης του κόστους των καυσίμων (για τις πτήσεις και τις κρουαζιέρες).

Η τουριστική επιχείρηση θα πρέπει να απορροφήσει τα πρώτα 2% για κάθε αύξηση και αν η προσαύξηση ανεβαίνει πάνω από το 10%, στη συνέχεια, ο πελάτης έχει το δικαίωμα να ακυρώσει την κράτηση. Αν έχει ήδη πληρώσει για τις διακοπές του ολόκληρο το ποσό, είναι απίθανο να πρέπει να πληρώσει επιπλέον χρέωση.

Η τουριστική επιχείρηση μάλλον θα έχει αντισταθμίσει τις απαιτήσεις του νομίσματος για την καταβολή των πληρωμών των αεροπορικών εταιρειών και των ξενοδόχων. Ορισμένες επιχειρήσεις θα έχουν επίσης αντισταθμίσει, τουλάχιστον εν μέρει, το κόστος για τις διακοπές και του 2017.

Οποιοσδήποτε έχει προετοιμάσει μόνος του το ταξίδι του και μένει να πληρώσει τη διαμονή ή την ενοικίαση αυτοκινήτου, θα βρεθεί αντιμέτωπος με αυξημένες τιμές.

Τέλος στις φθηνές διακοπές;
Η ευρωπαϊκή πρωτοβουλία “Open Skies” αντιπροσωπεύει ένα από τα πιο απτά οφέλη της ένταξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Από το 1994, κάθε αεροπορική εταιρεία της ΕΕ ήταν ελεύθερη να πετάξει μεταξύ δύο σημείων εντός Ευρώπης.

Η ελευθερία να πετάξουν επέτρεψε στην easyJet και τη Ryanair να “ανθίσουν” και έχει αναγκάσει “μεγαθήρια” της αεροπορίας όπως η BA, η Air France και η Lufthansa να μειώσουν το κόστος και τις τιμές τους. Σε οποιδήποτε κάθε ευρωπαϊκό ταξίδι το τυπικό κόμιστρο είναι περίπου το μισό από αυτό που ήταν στις αρχές της δεκαετίας του 1990 – και όποιος επιβάτης μπορεί να είναι ευέλικτος σχετικά με το χρονοδιάγραμμα της πτήσης του μπορεί να εξοικονομήσει ακόμη περισσότερα.

Πριν το δημοψήφισμα, κάποιοι από το στρατόπεδο της παραμονής στην ΕΕ ανέφεραν ότι οι ανοιχτοί ουρανοί θα είναι από τις κύριες διευθετήσεις που θα πρέπει να λυθούν. Εάν το Ηνωμένο Βασίλειο συμφωνήσει κάτι παρόμοιο με αυτό που έκανε η Νορβηγία εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), τότε λίγα πράγματα θα αλλάξουν. Η Norwegian, μια μη-ευρωπαϊκού προϋπολογισμού αεροπορική εταιρεία, πετά αυτήν τη στιγμή με επιτυχία στην Ευρώπη και από το Ηνωμένο Βασίλειο προς τις ΗΠΑ.

Αν η Βρετανία δε συμμετέχει στον ΕΟΧ, για κάθε δρομολόγιο μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ μπορεί να χρειαστεί να γίνει επαναδιαπραγμάτευση σε διμερή βάση. Το γραφειοκρατικό αδιέξοδο θα είναι τεράστιο. Ομοίως, η British Airways και η Virgin Atlantic έχουν έως σήμερα εύκολη πρόσβαση στην Αμερική λόγω της συνθήκης ΕΕ-ΗΠΑ για ανοικτούς ουρανούς. Όμως, δεδομένου ότι το Λονδίνο είναι παγκόσμιος αεροπορικός κόμβος και ένας βασικός προορισμός για δεκάδες αεροπορικές εταιρείες, φαίνεται απίθανο ότι δρομολόγια προς και από το Ηνωμένο Βασίλειο θα επηρεαστούν.

Η ελευθερία για τις βρετανικές αεροπορικές εταιρείες, όπως η easyJet να πετά εντός και μεταξύ των χωρών της ΕΕ θα μπορούσε να περικοπεί. Ας μην ξεχνάμε ότι χώρες όπως η Γαλλία και η Ιταλία έχουν κατά το παρελθόν υπάρξει προστατευτικές των δικών τους αεροπορικών εταιρειών.

Είναι πιθανό ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα αναδιοργανωθούν σε ξεχωριστές μονάδες, άλλες με βάση το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες με βάση την Ευρωπαϊκή Ένωση, προσθέτοντας πολυπλοκότητα και κόστος και μειώνοντας την ευελιξία τους. Αμέσως μετά το αποτέλεσμα, ο Carolyn McCall, Chief Executive της easyJet, δήλωσε ότι είχε στείλει επιστολή στην κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου αλλά και προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας τους “να δώσουν προτεραιότητα στο βρετανικό υπολειπόμενο τμήμα της ενιαίας αγοράς αερομεταφορών της ΕΕ”.

Πώς θα επηρεαστούν τα δικαιώματα των Βρετανών επιβατών;
Η ΕΕ ορίζει τη φροντίδα και την αποζημίωση σε περίπτωση διακοπής πτήσεων για τους επιβάτες αεροπορικών εταιρειών (και, σε περιορισμένο βαθμό, για διεθνείς σιδηροδρομικές γραμμές και ταξιδιώτες της ακτοπλοΐας). Αυτά τα δικαιώματα θα τελείωναν για τις βρετανικές αεροπορικές εταιρείες που πετούν από τα βρετανικά αεροδρόμια, αν και αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ (συμπεριλαμβανομένης της Ryanair) θα τα διατηρήσουν. Είναι πιθανό ότι μια μελλοντική βρετανική κυβέρνηση θα μπορούσε να δημιουργήσει τους δικούς της κανόνες σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών.

“Σοκ και δέος: παρά τα προγνωστικά η Μεγάλη Βρετανία ψήφισε Brexit! Καταλυτικές και απρόβλεπτες οι συνέπειες και για τον ελληνικό τουρισμό”, γράφει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρέαδης σε σχετικό twitt.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024