Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΔιεθνείς ΤάσειςΑύξηση της τουριστικής ζήτησης για την Αθήνα, αλλά λιγότερο ικανοποιημένοι οι επισκέπτες της
Τάσεις

Αύξηση της τουριστικής ζήτησης για την Αθήνα, αλλά λιγότερο ικανοποιημένοι οι επισκέπτες της

Το 2015 η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας των τουριστών ήταν 8,0, ενώ το 2016 αξιολογήθηκε με 7,9 και το 2017 με 7,7. Επιπλέον, το ποσοστό των τουριστών που θα σύστηνε την Αθήνα σε άλλους, μειώθηκε σταδιακά από 96% το 2014 σε 91% το 2017.

Τη μείωση της ικανοποίησης των επισκεπτών από την εμπειρία της Αθήνας κατέγραψε η Έρευνα “Περί ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2017”, η οποία πραγματοποιήθηκε το φετινό καλοκαίρι και φθινόπωρο και πιο συγκεκριμένα από 1η Ιουλίου έως και 20 Οκτώβριου 2017 σε ξενοδοχεία – μέλη της ΕΞΑΑΑ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που επεξεργάστηκε η GBR Consulting, η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας των τουριστών από 8/10 το 2015, μειώθηκε σε 7,9/10 το 2016 και σε 7,7/10 το 2017, ενώ το ποσοστό των τουριστών που θα σύστηνε την Αθήνα σε άλλους, μειώθηκε σταδιακά από 95%  το 2015, σε 94% το 2016  και σε 91% το 2017.

Τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης των ξενοδοχείων έως και τον Σεπτέμβριο 2017, (πληρότητα +4,1%, μέση τιμή δωματίου +4,2) αλλά και τα προσωρινά στοιχεία Οκτωβρίου 2017 (πληρότητα + 4,2%, μέση τιμή δωματίου +4,6%) σε σύγκριση με τα αντίστοιχα προηγουμένων ετών,  φανερώνουν την δυναμική του προορισμού μέσα από την σημαντική αύξηση της ζήτησης για την Αθήνα. Παρ’ όλα αυτά, η αθηναϊκή ξενοδοχία βιώνει συνθήκες υπερφορολόγησης των ξενοδοχείων και αθέμιτου ανταγωνισμού, ενώ η Αθήνα δεν έχει καταφέρει να επιλύσει ακόμη τα χρόνια προβλήματα δυσλειτουργίας της.

Τα στοιχεία παρουσιάσθηκαν κατά την 47η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση Μελών της ΕΞΑΑΑ, η οποία πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο σήμερα στο Electra Palace, με τη συμμετοχή πολιτειακών και τουριστικών φορέων, συνεργατών της Ένωσης και ΜΜΕ.

Βασικά Συμπεράσματα της έρευνας

  • Η δημοσιότητα της Αθήνας ως τουριστικός προορισμός έχει σημειώσει σημαντική αύξηση.
  • Μετά την πτώση που σημειώθηκε το διάστημα 2008-2012, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών καλωσόρισε 2 εκατομμύρια επιπλέον αφίξεις αλλοδαπών το 2016, σε σχέση με το 2012.
  • Τα πρόσφατα στοιχεία Σεπτεμβρίου 2017 δείχνουν ότι υπήρξε αύξηση των διεθνών αφίξεων της τάξης του 4,9%.
  • Από πλευράς αφίξεων στα ξενοδοχεία σχεδόν το 1/3 είναι Έλληνες, ενώ το υπόλοιπο είναι αλλοδαποί με κύριες χώρες τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Κύπρο και τη Γαλλία.
  • Το μέσο διάστημα διαμονής στα ξενοδοχεία της Αθήνας είναι 2,2 νύχτες.

Παρά την σημαντική αύξηση της ζήτησης της Αθήνας ως προορισμός, η ικανοποίηση των τουριστών σημείωσε πτώση:

  • Το 2015 η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας των τουριστών ήταν 8,0, ενώ το 2016 αξιολογήθηκε με 7,9 και το 2017 με 7,7.
  • Επιπλέον, το ποσοστό των τουριστών που θα σύστηνε την Αθήνα σε άλλους, μειώθηκε σταδιακά από 96% το 2014 σε 91% το 2017.
  • Τα επίπεδα ικανοποίησης όλων των πτυχών μειώθηκαν το 2017 σε σύγκριση με το 2016, με εξαίρεση την διασκέδαση & αναψυχή και τις υπηρεσίες ταξί που σημείωσαν βελτίωση, ενώ ο πολιτισμός, η ασφάλεια στην πόλη και η καθαριότητα παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
  • Σημειώθηκε επίσης μείωση του αριθμού των αξιοθέατων που επισκέπτονται οι τουρίστες
  • Το παραλιακό μέτωπο και οι παραλίες της Αθήνας είναι γνωστές στο 60% των αλλοδαπών τουριστών και 4 στους 10 επισκέπτες συμμετείχαν σε κάποια οργανωμένη ξενάγηση,
  • Eνώ τα νησιά του Σαρωνικού παραμένουν άγνωστα στη πλειοψηφία των επισκεπτών μας.

Βάσει των παραπάνω οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι η Αθήνα χρειάζεται συστηματική δουλειά προκειμένου να βελτιωθούν οι υποδομές της.

  • Τα έξοδα των τουριστών αυξήθηκαν κατά 3,3% το 2017 σε σχέση με το 2016.
  • Για πρώτη φορά μετρήθηκε εάν οι τουρίστες επισκέπτονται μόνο την Αθήνα ή την συνδυάζουν και με άλλες περιοχές της χώρας: Το 42% επισκέπτεται μόνο την Αθήνα, ενώ το 55% συνδυάζει την Αθήνα με άλλους προορισμούς της Ελλάδας. Ο δημοφιλέστερος προορισμός είναι οι Κυκλάδες.

Με την αυξανόμενη ζήτηση και φέτος, ο τομέας των ξενοδοχείων της Αθήνας συνεχίζει να βελτιώνει την απόδοσή του.

  • Τα στοιχεία y-o-y Σεπτεμβρίου 2017 δείχνουν ότι η πληρότητα και οι τιμές δωματίων είχαν αύξηση της τάξης του 4,1% και 4,2% αντίστοιχα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016, οδηγώντας σε βελτίωση των εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) κατά 8,5%.
  • Επιπλέον, σημειώνεται ότι ο αριθμός των ξενοδοχείων και των δωματίων στην Αττική μειώθηκε λόγω παύσης λειτουργίας μονάδων κατηγοριών 1 – 3 αστέρων, ενώ άνοιξαν νέες μονάδες στις κατηγορίες των 4 και 5 αστέρων.
  • Ταυτόχρονα, εκτιμάται ότι τα ακίνητα που διατίθενται στην οικονομία του διαμοιρασμού έχουν αυξηθεί σημαντικά. Από την άποψη αυτή, η ανάλυση της μελέτης δείχνει ότι η αύξηση της ζήτησης στην Αθήνα είναι ταχύτερη από την αύξηση της πληρότητας του ξενοδοχείου.

Σε σύγκριση με διεθνείς ανταγωνιστικές πόλεις:

  • Η Αθήνα σημείωσε υψηλότερη πληρότητα το 2016 από ό, τι η Ρώμη και η Μαδρίτη, αλλά εξακολουθεί να είναι σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο από πλευράς τιμών σε σχέση με τη Βαρκελώνη και τη Ρώμη. Ωστόσο, η ζήτηση και στις δύο συγκεκριμένες πόλεις είναι πολύ υψηλότερη από την Αθήνα με 7,4 εκατομμύρια αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία της Ρώμης κατά τη διάρκεια του 2016 και 7,2 εκατομμύρια αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία της Βαρκελώνης το 2016.
  • Λαμβάνοντας υπόψη ότι η Αθήνα έχει λιγότερο από 3 εκατομμύρια αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία, διαφαίνεται η δυνατότητα για περαιτέρω ανάπτυξη της ζήτησης και της προσφοράς, υπό την προϋπόθεση ότι νέα ή αναβαθμισμένα καταλύματα προσθέτουν ποιότητα και διαφοροποίηση και το τουριστικό προϊόν και οι υπηρεσίες της Αθήνας παραμένουν σε υψηλό επίπεδο.

Ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός στην ομιλία του επεσήμανε πως “μπορεί, αυτή τη στιγμή οι αριθμοί να δείχνουν στοιχεία ανάκαμψης σε σχέση με το αρνητικό παρελθόν (2008 -2013), ωστόσο, θα ήταν λάθος να σταθούμε μόνο σε μια ποσοτική προσέγγιση. Αν θέλουμε πραγματικά να δούμε πού βρισκόμαστε, θα πρέπει να συγκρίνουμε τα αποτελέσματα της Αθήνας με τον ανταγωνισμό. Την ώρα που τα ξενοδοχεία της Αθήνας δεν καταγράφουν περισσότερες από 3 εκατ. αφίξεις αλλοδαπών, ανταγωνίστριες της Αθήνας πόλεις εξακολουθούν να προσελκύουν διπλάσιους επισκέπτες (όπως η Ρώμη με 7,4 εκατ. αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία, ή η Βαρκελώνη με 7,2 εκατ. αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία – στοιχεία gbr 2016). Σε ότι δε, αφορά στις τιμές, επίσης έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε, καθώς δεν έχουμε φτάσει καν τις τιμές του 2008. Για παράδειγμα τον μήνα Σεπτέμβριο του 2017, η μέση τιμή στα ξενοδοχεία της Αθήνας ήταν 100,44, όταν η αντίστοιχη μέση τιμή στην Ρώμη ήταν 149,76 και στη Βαρκελώνη 149,15, ενώ φυσικά και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες έχουν ακόμη υψηλότερες τιμές.


Ο γενικός γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, κ. Γιώργος Τζιάλλας.

Παράλληλα, το γεγονός ότι η ικανοποίηση των επισκεπτών από τον προορισμό φθίνει σταθερά κατ’έτος, πρέπει να μας προβληματίσει εγκαίρως και να εστιάσουμε αφενός στην επίλυση των χρόνιων προβλημάτων της πόλης και αφετέρου στην δημιουργία νέων, θεματικών επιλογών για τον επισκέπτη που θα κρατήσουν ζωηρό το ενδιαφέρον του και θα καθοδηγήσουν ανοδικά τη ζήτηση. Οι δείκτες ικανοποίησης των επισκεπτών, αυτή τη στιγμή δεν θεωρούνται αρνητικοί, η τάση τους όμως είναι καθοδική για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά και αυτό πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Ο τουρισμός απαιτεί σταθερότητα, μέθοδο και στόχευση. Επιβάλλεται μια μακρόπνοη στρατηγική ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος, η οποία θα εξασφαλίσει στην Αθήνα τη θέση που της αξίζει και όχι πρόσκαιρους πανηγυρισμούς. Έναν ανάλογο μεγάλο ενθουσιασμό για την Αθήνα τον ζήσαμε με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, που όμως, τελικά διήρκεσε μόνο τέσσερα χρόνια, γιατί αυτό που απουσίαζε ήταν -και είναι- ένας σωστός  στρατηγικός  σχεδιασμός  για το μέλλον”.

Τιμητική Διάκριση στον κ. Τάσο Κούμανη Ιδρυτή της έκθεσης ΧΕΝΙΑ για το έργο του και την προσφορά του στον ελληνικό τουρισμό
 

Κατά τη διάρκεια της 47ης Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μελών της, η ΕΞΑΑΑ και η FORUM AE απέδωσαν Τιμητική Διάκριση στον κ. Αναστάσιο Κούμανη, ιδρυτή της έκθεσης “ΧΕΝΙΑ” και πρωτεργάτη του Ελληνικού Τουρισμού για το έργο του. Ο κ. Κούμανης διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος του ΣΕΟΕΣ (Σύνδεσμος Ελλήνων Οργανωτών Εκθέσεων και Συνεδρίων) και επί 17 συναπτά έτη μέλος ΔΣ του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Γεννήθηκε το 1939 στη Ζάκυνθο, όπου έζησε μέχρι το 1953, όταν λόγω των καταστροφικών σεισμών που έπληξαν το νησί, η οικογένειά του έφυγε για την Αθήνα. Σπούδασε πολιτικός μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το 1968 ίδρυσε την ΞΕΝΙΑ, μία από τις πρώτες ιδιωτικές εταιρείες οργάνωσης εκθέσεων στην Ελλάδα. Στη πολυετή διαδρομή της η ΞΕΝΙΑ δημιούργησε ένα σημαντικό portfolio με περισσότερες από 200 εκθέσεις, συνέδρια και b2b εκδηλώσεις. Η σημαντικότερη και μακροβιότερη δραστηριότητα της εταιρίας είναι η διεθνής έκθεση εξοπλισμού τουριστικών επιχειρήσεων και μονάδων μαζικής εστίασης “Xenia” που διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 1969 στο Ζάππειο Μέγαρο και συνέβαλε καθοριστικά στην αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Έρευνα Ικανοποίησης Επισκεπτών & Απόδοση Ξενοδοχείων Στην Αττική

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024
11/04/2024
10/04/2024