Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΑπόφαση του ΚΑΣ για απόσπαση των αρχαίων από το μετρό Θεσσαλονίκης
Πολιτισμός

Απόφαση του ΚΑΣ για απόσπαση των αρχαίων από το μετρό Θεσσαλονίκης

Α. Τζιτζικώστας: 'Η απόφαση του ΚΑΣ είναι μια ‘νίκη της λογικής’ και αποτελεί ουσιαστικό βήμα για την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης'.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) ενέκρινε την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Παρά τις αντιδράσεις από φορείς, πολίτες και αρχαιολόγους, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο δεν ασπάστηκε τη λύση “in situ” για τα αρχαία.

Η συνεδρίαση διήρκεσε σχεδόν 14 ώρες και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε νωρίς το πρωί της περαασμένης Πέμπτης την πρόταση της Αττικό Μετρό για κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.

Κατά ψήφισαν μόνο η αρχαιολόγος και προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟΑ, κα Τζένη Βελένη και ο καθηγητής κ. Βλάσης Κουμούσης, ενώ υπήρξαν και δύο αποχές. Η μαραθώνια συζήτηση στη συνεδρίαση, μεγάλο μέρος της οποίας έγινε με την παρουσία και τη συμμετοχή της Αττικό Μετρό, ασχολήθηκε με τις προηγούμενες μελέτες και κατά πόσο πληρούν τις προϋποθέσεις για να χαρακτηριστούν μελέτες κατασκευής ή οριστικές μελέτες.

Μέλη της Κίνησης Πολιτών έδωσαν το “παρών” στη συνεδρίαση για να εκφράσουν την αντίθεσή τους στο σχέδιο της Αττικό Μετρό, ενώ υπήρχε και συγκέντρωση μελών από φορείς που ήθελαν να τοποθετηθούν. Από την πλευρά των υπέρμαχων της απόσπασης των αρχαιοτήτων παρέστησαν στη συνεδρίαση ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Απόστολος Τζιτζικώστας και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας. Το “παρών” στη συνεδρίαση έδωσε και ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη, κ. Ιγνάτιος Καϊτεζίδης.

Οι εκπρόσωποι της Κίνησης Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς αλλά και του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, προσπάθησαν να πείσουν το ΚΑΣ για το αντίθετο και υποστήριξαν ότι με τη λύση που προωθείται παραβιάζεται η αρχαιολογική νομοθεσία, ενώ υπάρχει τεχνική λύση κατασκευής του σταθμού με παράλληλη ανάδειξη των αρχαίων. Τόνισαν επίσης ότι ένα μνημειακό σύνολο όπως αυτό που αποκαλύφθηκε στη Βενιζέλου καταστρέφεται εάν αποσπαστεί και τοποθετηθεί τμηματικά, ενώ αμφισβήτησαν ανοιχτά και τη δέσμευση της Αττικό Μετρό ότι θα επανατοποθετηθεί ποσοστό των αρχαιοτήτων που αγγίζει το 92%.

Λίγο πριν αρχίσει η συνεδρίαση, η Europa Nostra, πανευρωπαϊκός οργανισμός για την Πολιτιστική Κληρονομιά, απευθύνθηκε προς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο με επιστολή της, με την οποία τάσσεται υπέρ της παραμονής των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης. Υπενθυμίζει, παράλληλα, τις δεσμεύσεις της Ελλάδας για την προστασία της Πολιτιστικής κληρονομιάς μέσω των συμφωνιών που έχει υπογράψει. “Η προσωρινή αφαίρεση και επανεγκατάσταση αρχαιοτήτων θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη στη φυσική κατάσταση των αρχαιοτήτων καθώς και δραστική μείωση της αυθεντικότητας του μνημειακού σύνολου”, επισημαίνει η Europa Nostra. Υπογραμμίζει την ευρωπαϊκή σημασία των αρχαιολογικών ευρημάτων, τα οποία αποτελούν μία “μοναδική ανακάλυψη ενός αστικού συνόλου μνημειακής κλίμακας και σε πολύ καλή κατάσταση. Είναι η μοναδική διατηρημένη ανακάλυψη σε ολόκληρη την περιοχή που καταλαμβανόταν κάποτε από την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και χρονολογείται στη σχετικά άγνωστη Ύστερη Ρωμαϊκή και Πρώιμη Βυζαντινή περίοδο (4ος-9ος αιώνας μ.Χ.)”.

Η Europa Nostra δηλώνει “πεπεισμένη ότι οποιαδήποτε αλλοίωση στη λύση που έχει ήδη συμφωνηθεί για την in situ (κατά χώραν) διατήρηση και αξιοποίηση των αρχαιοτήτων θα αποτελέσει μια πολύ αρνητική εξέλιξη. Συγκεκριμένα, η επαναφορά της αρχικής πρότασης για προσωρινή αφαίρεση και επανεγκατάσταση αρχαιοτήτων μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη στη φυσική κατάσταση των αρχαιοτήτων κατά τη διάρκεια της εξαγωγής και της απομάκρυνσής τους καθώς και δραστική μείωση της αυθεντικότητας του μνημειακού σύνολου. “Θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός γραφικού σκηνικού μέσα σε ένα σύγχρονο σταθμό του μετρό, μειώνοντας ριζικά την ιστορική, πολιτιστική και εκπαιδευτική αξία και σημασία των αρχαιολογικών ευρημάτων. Επιπλέον, είναι βέβαιο ότι η αρχαιολογική ανασκαφή, η οποία υποχρεωτικά -σύμφωνα με τον ελληνικό αρχαιολογικό Νόμο- θα ακολουθήσει την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων, θα προκαλέσει μια περαιτέρω καθυστέρηση και ίσως αναπόφευκτη αύξηση του κόστους, σε ένα πολύ καθυστερημένο αλλά πολύ αναμενόμενο δημόσιο έργο, όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, που έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί μέχρι το 2023”.

Επιπλέον, η οργάνωση θεωρεί τη συνύπαρξη μεταξύ αρχαιοτήτων και σύγχρονων πόλεων ως την κατάλληλη λύση -σύμφωνη με τις σύγχρονες τάσεις διατήρησης και ανάπτυξης σε όλη την Ευρώπη.

Ο κ. Τζιτζικώστας προέβη στην ακόλουθη δήλωση μετά την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης: “Η απόφαση  του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου είναι μία ‘νίκη της λογικής’ και αποτελεί ένα μεγάλο και ουσιαστικό βήμα για την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου και πιο πολύπαθου έργου της χώρας, του Μετρό Θεσσαλονίκης. Από το 2013 η θέση μου για το ζήτημα παραμένει σταθερή και ακριβώς αυτήν ανέλυσα και κατά τη χθεσινή τοποθέτησή μου στη συνεδρίαση του ΚΑΣ. Ότι η απόσπαση, εκσκαφή και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη και βέλτιστη λύση, καθώς οι εργασίες θα ολοκληρωθούν ταχύτερα χωρίς άλλες καθυστερήσεις, με το λιγότερο δυνατό κόστος και παράλληλα η κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου ως ‘Σταθμού – Μουσείο’, θα αναδείξει την πλούσια ιστορική, αρχαιολογική και πολιτιστική κληρονομιά της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας. Νιώθω μεγάλη ικανοποίηση, που τα μέλη του ΚΑΣ άκουσαν με πραγματικό ενδιαφέρον όλα τα δεδομένα και έλαβαν την απόφασή τους με ευρύτατη πλειοψηφία.

Ολόκληρη η πόλη, ο κόσμος και οι φορείς, προχωράμε τώρα ενωμένοι εκφράζοντας την ισχυρή βούλησή μας για την άμεση ολοκλήρωση επιτέλους της κατασκευής του μετρό, αλλά και τη διάσωση και ανάδειξη των σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων. Η πόλη, οι συμπολίτες μας, οι επισκέπτες, οι καταστηματάρχες, όλα αυτά τα χρόνια, έχουν υποστεί τεράστια ταλαιπωρία και μεγάλες αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις. Ας σταματήσουν ορισμένοι να διχάζουν την πόλη και να βάζουν διαρκώς εμπόδια, ώστε με ένα συγκεκριμένο δεσμευτικό σφιχτό για όλους χρονοδιάγραμμα, να τρέξουν τα έργα και να ολοκληρωθεί επιτέλους η κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η Αττικό Μετρό οφείλει τώρα να παραδώσει το συντομότερο τη μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα συνεχίσει, όπως όλα τα προηγούμενα χρόνια, να είναι μοχλός επιτάχυνσης του έργου και φορέας σταθερότητας και αποτελεσματικότητας για τον τόπο και τους συμπολίτες μας. Είμαστε εδώ για να παρακολουθούμε και να ελέγχουμε στενά κάθε βήμα υλοποίησης του έργου, υπηρετώντας το δημόσιο συμφέρον και διασφαλίζοντας ταυτόχρονα στο ακέραιο τη μεγάλη πολιτιστική μας κληρονομιά”.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024