Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστική ΠολιτικήΕυρωπαϊκή ΈνωσηΤο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, ποιοι είναι οι στόχοι
Επενδύσεις

Το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, ποιοι είναι οι στόχοι

Τα 2/3 σχεδόν των χρημάτων θα απορροφηθούν στην 'πράσινη' και την 'έξυπνη' ανάπτυξη.

Στην ομιλία του στο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το νέο ΕΣΠΑ 2021–2027, στο Μέγαρο Μουσικής, ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητροτάκης αναφέρθηκε στα εμπόδια “τα οποία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε”.

“Πρώτο εμπόδιο, οι διαρθρωτικές υστερήσεις της ελληνικής οικονομίας δε διαγράφηκαν ως εκ θαύματος. Μην έχουμε αυταπάτες ότι διορθώθηκαν μέσα σε ένα εξάμηνο. Παραμένουν εδώ και εξακολουθούν να εμποδίζουν την αναπτυξιακή πρωτοβουλία. Είναι ο αρνητικός επίλογος αν θέλετε μιας πολιτικής η οποία καθήλωνε τη χώρα. Δυστυχώς και για το 2019 στην παγκόσμια έκθεση ανταγωνιστικότητας υποχωρήσαμε κατά δύο θέσεις. Στην έκθεση Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας βρεθήκαμε στην 79η θέση χάνοντας 8 θέσεις από το 2018. Αποτελεί συνειδητή στρατηγική δική μου επιλογή, αλλά και του αρμόδιου Υπουργείου η δραστική βελτίωση, εντός σύντομου χρονικού διαστήματος, όλων των σημαντικών διεθνών δεικτών ανταγωνιστικότητας. Και αυτό θα γίνει εξετάζοντας ένα-ένα τα επιμέρους συστατικά που τους συνθέτουν και παρεμβαίνοντας δραστικά σε όλα τα επίπεδα.

Δεύτερο μεγάλο εμπόδιο στην προσπάθεια ανασύνταξης της ελληνικής οικονομίας είναι η απογύμνωση της χώρας από ένα κρίσιμο μέγεθος του παραγωγικού της δυναμικού. Στην κρίση, δυστυχώς, ανεστάλησαν επενδύσεις, απαξιώθηκαν δεξιότητες, λίμνασαν και πολλές φορές εξανεμίστηκαν πόροι. Και βέβαια -μην ξεχνάμε- χάσαμε και ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του ανθρώπινου κεφαλαίου μας, καθώς 450.000 νέοι, κυρίως, συμπολίτες μας εγκατέλειψαν τη χώρα σε αναζήτηση απασχόλησης ή καλύτερων ευκαιριών στο εξωτερικό. Το επενδυτικό κενό που υπάρχει σήμερα ισοδυναμεί με το 50% των πραγματικών αναγκών της οικονομίας. Η χώρα ανακτά τη θέση που της αξίζει στο διεθνή επενδυτικό χάρτη, το κενό το οποίο καλούμαστε να καλύψουμε, όμως, παραμένει πολύ μεγάλο”.

Ο πρωθυπουργός επεσήμανε ακόμη ότι “θεμέλιο της πολιτικής μας είναι η διοχέτευση αυτών των περιορισμένων εθνικών πόρων που έχουμε, σε παραγωγικούς τομείς, που προσφέρουν στη χώρα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ώστε οι δημόσιες επενδύσεις να κινητοποιήσουν τις πολλές ιδιωτικές επενδύσεις που χρειαζόμαστε. Και να δημιουργηθεί με αυτόν τρόπο μία αλυσίδα επενδυτικής πρωτοβουλίας σε τμήματα της οικονομίας, τα οποία είναι απολύτως κρίσιμα για το μετασχηματισμό της. Οι  σημερινές υστερήσεις θα πρέπει να καταστούν προτεραιότητες, ώστε να μετατραπούν σε πυλώνες οικονομικής ανάταξης. Να αναφρω κάποιες, τις κεντρικές αυτές τις προτεραιότητες:

  1. Πρώτον, επενδύσεις στην καινοτομία ειδικά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Είμαστε δυστυχώς σήμερα -και πρέπει να το αναγνωρίσουμε- ουραγοί στην ενσωμάτωση της καινοτομίας, στην οικονομία και σε πολλούς από τους δείκτες της ψηφιακής οικονομίας. Είμαστε πολύ πίσω και στο ποσοστό του ΑΕΠ που προορίζεται για έρευνα και ανάπτυξη, ενώ υστερούμε και στην προώθηση συστάδων ανάπτυξης σε αυτό που λέγεται στη γλώσσα των οικονομολόγων, Growth Clusters και στη διασύνδεση των πόρων με το ανθρώπινο κεφάλαιο. Η πολιτική καινοτομίας στην ελληνική οικονομία, οφείλει να στηριχθεί σε μία νέα προσέγγιση για την εθνική στρατηγική έρευνας και καινοτομίας. Επενδύουμε σημαντικές προσδοκίες στο νέο ρόλο και στη νέα σύνθεση του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας, Τεχνολογίας, Καινοτομίας το οποίο -για πρώτη φορά συγκροτήθηκε- όχι αποκλειστικά από θεωρητικούς ακαδημαϊκούς. Ενσωματώνει στη σύνθεσή του και ανθρώπους με μεγάλη εμπειρία στην αγορά. Η ευρωπαϊκή απαίτηση για έξυπνη εξειδίκευση, smarts specialization, δεν είναι απλά μία αιρεσιμότητα της νέας προγραμματικής περιόδου. Είναι αληθινή ανάγκη, είναι συνειδητή επιλογή αναπτυξιακής πολιτικής. Η νέα προγραμματική περίοδος -νομίζω το γνωρίζουμε όλοι- θα σηματοδοτήσει τη ριζική στροφή από τις δωρεάν ενισχύσεις σε ανακυκλούμενα μέσα χρηματοδότησης των επενδύσεων. Στο βαθμό που εδραιώνεται η ανάγκη σταδιακής εγκατάλειψης των άμεσων ενισχύσεων, θα πρέπει να υπάρξει μία οριοθέτηση μεταξύ κινήτρων γενικού χαρακτήρα και ενισχύσεων μέσω σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων. Η πρωτοτυπία να συνυπάρχει. Ο επενδυτικός νόμος, με κίνητρα που φτάνουν συχνά το 50% της επένδυσης, με χρήσεις εργαλείων επιχειρηματικού κεφαλαίου, το οποίο ανακτάται συχνά από τους επενδυτές μάλλον πρέπει να σταματήσει κάπου εδώ. Φυσικά, η ανάγκη εκλογίκευσης δεν σταματά εδώ. Πρόσφατα νομοθετήθηκε η σύσταση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας. Σύντομα, κύριε υπουργέ, αναμένουμε το αναλυτικό master plan της και στο πλαίσιο αυτό θα γίνει μία προσπάθεια συμμαζέματος δράσεων που υλοποιούνται ασυντόνιστα εδώ και εκεί. Στο σημερινό τοπίο κάποιες υπηρεσίες σχεδιάζουν δράσεις κρατικών ενισχύσεων, άλλες την εγγυοδοσία δανείων προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις, άλλες παρεμβάσεις επιχειρηματικών κεφαλαίων, άλλες παρεμβαίνουν σε επίπεδο ταμείων υποδομών. Αλλά, ας μην κοροϊδευόμαστε, η ελληνική αγορά είναι πολύ μικρή για μία τέτοιου είδους πολυδιάσπαση. Και η απόφαση της Κυβέρνησης είναι συγκεκριμένη: η Αναπτυξιακή Τράπεζα θα αποτελέσει το κεντρικό, το μοναδικό -θα έλεγα- εργαλείο αναπτυξιακής στρατηγικής. Χρειαζόμαστε έναν ενιαίο φορέα σχεδιασμού και συντονισμού προγραμμάτων επιχειρηματικότητας κατά τη νέα προγραμματική περίοδο. Πιστεύω ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα η τράπεζα θα είναι σε θέση να οργανώσει την προσφορά σε ελληνικές επιχειρήσεις μίας ευρείας γκάμας προϊόντων για όλες τις φάσεις της λειτουργίας και της ανάπτυξης. Από κεφάλαια σποράς ή capital μέχρι τη στήριξη της καινοτομίας, την ανάπτυξη επιχειρήσεων σε αγορές του εξωτερικού μέσω εργαλείων όπως η εγγυοδοσία, αλλά και διάθεση ευέλικτων χρηματοδοτικών προϊόντων, όπως τα μετατρέψιμα δάνεια.
  2. Δεύτερη προτεραιότητα, η οποία αποτελεί εξάλλου και κεντρικό πυλώνα της αναπτυξιακής μας στρατηγικής, αλλά και της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι οι δράσεις που αφορούν την πράσινη ανάπτυξη, την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την εξοικονόμηση και μείωση του κόστους ενέργειας σε όλα τα επίπεδα, την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών, τη διαχείριση υδάτων και συνολικά τις πολιτικές που αφορούν στην κυκλική οικονομία. Διαθέτουμε ήδη ένα σημαντικό κείμενο το οποίο κατευθύνει τις πολιτικές μας. Δεν είναι άλλο από το εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα. Είναι ένα κοστολογημένο πρόγραμμα, είναι φιλόδοξο, αλλά ταυτόχρονα είναι και ρεαλιστικό. Μας βάζει και στην πρώτη γραμμή της διεκδίκησης σημαντικών πόρων από τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά ταμεία. Αναφέρομαι ειδικά στο Ταμείο της Δίκαιης Μετάβασης, καθώς η χώρα μας δρομολογεί, με πολύ μεγάλη ταχύτητα, την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και ειδικά από τον λιγνίτη. Θα επανέλθω σε αυτό το θέμα στη συνέχεια. Ξέρω ότι θα σας απασχολήσει και σε μία σύσκεψη που θα έχετε μετά.
  3. Τρίτη προτεραιότητα και πολύ σημαντική για εμένα. Η χώρα μας παρουσιάζει σήμερα πολύ χαμηλές επιδόσεις όσον αφορά την εκπαίδευση των εργαζομένων με τα προγράμματα κατάρτισης, αυτό το οποίο ονομάζουμε στη γλώσσα των τεχνοκρατών reskilling και upskilling. Θα επιτεθούμε μετωπικά σε αυτή την πηγή αναπτυξιακής καθυστέρησης. Χρειάζεται  μια συλλογική προσπάθεια, προκειμένου ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων να αποκτήσουν μία συνεκτική στρατηγική εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης εργαζομένων και υιοθέτησης σύγχρονων μεθόδων διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού. Και θα χρειαστεί ένα γενναίο νοικοκύρεμα στην οργάνωση της αγοράς παροχών υπηρεσιών εκπαίδευσης εργαζομένων και του συστήματος χρηματοδότησης μέσω του ΕΛΕΚ, πρώην ΛΑΕΚ. Ξέρετε, ανησυχώ πάντα ιδιαίτερα όταν μιλάω στην επιχειρηματική κοινότητα και βρίσκομαι αντιμέτωπος με μία κατάσταση που η χώρα έχει ακόμα ανεργία της τάξης του 16%. Πολλές επιχειρήσεις μου λένε όμως ότι δεν μπορούν να βρουν το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο χρειάζονται προκειμένου να υποστηρίξουν την ανάπτυξή τους. Δεν είναι μόνο ελληνικό αυτό το πρόβλημα, η κυρία Επίτροπος το γνωρίζει καλά. Είναι όμως ιδιαίτερα έντονο στην Ελλάδα και θα έλεγα μη επιτρεπτό σε μία χώρα η οποία απέχει ακόμα πολύ από το να βρεθεί σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης. Κατά συνέπεια, αποτελεί κεντρική προτεραιότητα η σύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση, ο τρόπος με τον οποίο τα Πανεπιστήμιά μας θα μπορούν να προσφέρουν προπτυχιακά, αλλά κυρίως μεταπτυχιακά προγράμματα, ανταποκρινόμενα στις ανάγκες εργασίας, αλλά και το πώς θα αντιμετωπίσουμε το μεγάλο πρόβλημα των νέων οι οποίοι δεν βρίσκονται ούτε σε εργασία ούτε σε εκπαίδευση. Και θα τους δώσουμε μέσα από ταχύρρυθμα προγράμματα κατάρτισης και πιστοποίησης μια καινούργια ευκαιρία στην απασχόληση. Δε θέλουμε να φτάσουμε στο σημείο ως χώρα να είμαστε σε θέση να προσελκύουμε κεφάλαια, χρήματα για να υποστηρίξουμε την ανάπτυξή μας, αλλά να μην διαθέτουμε το ανθρώπινο δυναμικό για να μπορούμε να το κάνουμε αυτό με τους ρυθμούς τους οποίους επιθυμούμε. Και βέβαια θα προσθέσω σε αυτό το σημείο ότι και η μείωση της φορολογίας της εργασίας, κάτι το οποίο αποτελεί κεντρική επιλογή για την Κυβέρνησή μας και θα υλοποιηθεί εντός του 2020 με τη μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, αλλά και η μείωση της ασφαλιστικής επιβάρυνσης για τις επιχειρήσεις, θα δώσει τη δυνατότητα σε εργαζόμενους με ιδιαίτερες δεξιότητες ειδικά στο κόσμο της μισθωτής εργασίας να μπορέσουν και πάλι να δουν το μέλλον τους στην Ελλάδα με άλλους όρους και με άλλες προοπτικές.
  4. Τέταρτη προτεραιότητα αποτελεί η αντιμετώπιση της ανισότητας στην ανάπτυξη σε απομακρυσμένες ορεινές, αλλά και νησιωτικές περιοχές. Κάτι το οποίο θα συνδυαστεί με γενικότερες πολιτικές απασχόλησης με στόχο την αποτροπή της εργασιακής φτώχειας και της εργασιακής αβεβαιότητας”.

Στην ομιλία του ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης επεσήμανε ότι “είναι απαράδεκτο η Ελλάδα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας να μην είναι πρωταγωνίστρια και στον άνεμο και στον ήλιο. Έχουμε τεράστια συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα οποία μπορούμε να αξιοποιήσουμε και αν το κράτος στρέψει την οικονομία προς αυτήν την κατεύθυνση, θα έχουμε για τις επόμενες δεκαετίες και τεχνολογία και εμπειρία να εξάγουμε και να κερδίζουμε πάρα πολλά χρήματα”.

Όσον αφορά στην ψηφιακή τεχνολογία, ο υπουργός είπε ότι η απόφαση της Pfizer να επιλέξει τη Θεσσαλονίκη ως την ευρωπαϊκή πόλη που θα φτιάξει το IT Research Centre της για την Ευρώπη, είναι ένα καλό πρώτο δείγμα. Η απόφαση της SISCO να έρθει και να φτιάξει και αυτή μέσα στη Θεσσαλονίκη το αντίστοιχο κέντρο αποτελεί επίσης ένα πολύ καλό δείγμα.

“Η Ελλάδα έχει πολλούς νέους επιστήμονες, που είναι πολύ καλά καταρτισμένοι, που έχουν μεγάλες δεξιότητες. Αυτούς πρέπει να τους αξιοποιήσουμε. Μιλάμε για το brain drain και καλώς μιλάμε. Όμως, αν είσαι ένας νέος που έχει πραγματικές δεξιότητες και δεν βρίσκεις καλή δουλειά στην Ελλάδα, δεν θα φύγεις; Για αυτό δεν φτιάχνουμε την ενιαία αγορά άλλωστε; Για να μπορείς να φεύγεις από χώρα σε χώρα και να κυνηγάς το μέλλον σου εκεί που μπορεί να είναι λαμπρότερο;”, είπε ακόμη χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης.

“Εμείς έχουμε την ευθύνη να φτιάξουμε το κατάλληλο περιβάλλον στη χώρα μας για να βρίσκουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι δουλειά εδώ και όχι μόνο αυτοί που είναι εδώ. Για να αρχίσουν να γυρνάνε και αυτοί που φύγανε και μάλιστα αυτοί μπορεί να αποτελέσουν και ένα επιπλέον μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα, γιατί όλα αυτά τα χρόνια που έφυγαν έχουν αποκτήσει επιπλέον δεξιότητες τις οποίες αν τους φτιάξουμε το κατάλληλο περιβάλλον για να γυρίσουν θα τις μεταφέρουν στην Ελλάδα και θα γίνει το brain drain από ζημία πολύ μεγάλο κέρδος ως brain gain”.

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Γιάννης Τσακίρης τόνισε: “Το σημερινό Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο αποτελεί τη ναυαρχίδα για τη θεμελίωση της εποικοδομητικής συνεργασίας και της δημιουργικής ανταλλαγής γνώσης, προκειμένου να διαμορφώσουμε από κοινού τη στρατηγική και τις προτεραιότητές μας για τη νέα προγραμματική περίοδο, διασφαλίζοντας παράλληλα την αποτελεσματική αξιοποίηση τόσο των πόρων της Πολιτικής Συνοχής, καθώς όμως και των εθνικών μας πόρων, με κατεύθυνση τη βιώσιμη ανάπτυξη, τη μέγιστη δυνατή σύγκλιση για τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής και την αύξηση των παραγωγικών επενδύσεων στην οικονομία.

Στη νέα προγραμματική περίοδο, ορισμένες από τις βασικές μας επιδιώξεις, τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο, όπως αυτές βεβαίως θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν εκτενώς κατά τη διάρκεια του συνεδρίου – ενδεικτικά να αναφέρω – είναι η άμεση αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και η δημιουργία ενός καλύτερου ψηφιακού περιβάλλοντος τόσο για τους πολίτες όσο και τις επιχειρήσεις της χώρας, η υγιής επιχειρηματικότητα με την ενδυνάμωση και της καινοτομικής ικανότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς και η διευκόλυνση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση και η διεύρυνση του εύρους των χρηματοδοτικών εργαλείων. Επίσης, η αύξηση της συνάφειας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης με την αγορά εργασίας, η εφαρμογή καθοριστικών παρεμβάσεων για την κλιματική αλλαγή, την ενέργεια και την προστασία του περιβάλλοντος, η κυκλική οικονομία, αλλά και η δημιουργία των απαραίτητων υποδομών για την ανάπτυξη της χώρας”.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

Ετικέτες
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024