Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size
Συνέδρια

Η επίδραση της κρίσης του τουρισμού στον κλάδο των τροφίμων

Βίκυ Καραντζαβέλου - 01 Ιούλιος 2020, 11:59

Η κρίση που περνάμε θα πρέπει να μας βάλει σε δεύτερες σκέψεις όσον αφορά στην υπερεξάρτηση της χώρας από τον τουρισμό, ανέφερε ο γενικός διευθυντής Ελλάδας – Κύπρου της Coca–Cola Τρία Έψιλον.


Το πλήγμα που έχει υποστεί ο κλάδος των τροφίμων και ποτών από την κατακόρυφη πτώση του τουρισμού και της εστίασης ανέλυσαν στο διαδικτυακό συνέδριο The Greek Tourism Debate οι κ.κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής της αλυσίδας METRO και Γιάννης Παπαχρήστου, γενικός διευθυντής Ελλάδας – Κύπρου της Coca–Cola Τρία Έψιλον.

Αναφερθείς στη στάθμιση που έχει ο τουρισμός στην ετήσια δραστηριότητα της επιχείρησης, ο κ. Παντελιάδης εξήγησε ότι ο κλάδος των σούπερ μάρκετ επηρεάζεται μεν από τον τουρισμό, αλλά όχι αισθητά. Στην περίπτωση του Cash & Carry βέβαια, το οποίο, όπως εξήγησε ο κ. Παντελιάδης, τροφοδοτεί όλους τους επαγγελματίες του τουρισμού, υπολογίζεται ότι το 1/3 της δουλειάς - άμεσα κι έμμεσα - σχετίζεται με τον τουρισμό. Αυτό το κομμάτι, όπως εξήγησε, έχει πληγεί και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι. “Δουλεύουμε με πολλά σενάρια, αλλά η πραγματικότητα θα μας καθοδηγήσει”. Μέχρι στιγμής, όπως τόνισε, πολλοί πελάτες από τον κλάδο HORECA καταφεύγουν στην αίτηση αυξημένης πίστωσης στην εταιρεία σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσουν την κρίση, “ωστόσο δεν είναι αυτό το κλειδί της επιβίωσής τους. Εμείς προσπαθήσαμε να συνεργαστούμε μαζί τους σε διάφορα επίπεδα και βέβαια προσπαθούμε να βοηθήσουμε με ειδικές προσφορές, ώστε να λειτουργήσουν κερδοφόρα. Μέχρι στιγμής είναι δεκτικο” ανέφερε χαρακτηριστικά. Παράλληλα ο κ. Παντελιάδης δήλωσε αισιόδοξος ότι μεσοπρόθεσμα η Ελλάδα θα βγει κερδισμένη από την συγκεκριμένη κρίση, τονίζοντας όμως πως γίνεται σαφές ότι η χώρα θα πρέπει να αλλάξει το μοντέλο του τουρισμού, αφενός διευρύνοντας την τουριστική της σεζόν κι αφετέρου προσεγγίζοντας υψηλότερου εισοδήματος τουρίστες.

Το 50% του τζίρου των δραστηριοτήτων της Coca Cola αφορούν στην εστίαση και ένα πολύ μεγάλο κομμάτι αυτών είναι συνδεδεμένο με τον τουρισμό, ανέφερε από πλευράς του ο κ. Παπαχρήστου, εξηγώντας ότι ο τουρισμός ήταν που στήριξε την οικονομία κατά την προηγούμενη κρίση, αφού ισοστάθμισε τις απώλειες που προήλθαν από τις ανακατατάξεις του λιανεμπορίου κι από τη μείωση του εισοδήματος των ελληνικών νοικοκυριών.

Στην προκειμένη κρίση, ακόμα και πριν το lockdown, όπως εξήγησε ο κ. Παπαχρήστου, “προσπαθήσαμε να διασφαλίσουμε τη ρευστότητα του εμπορίου μεταξύ της Coca Cola και των μικρών σημείων HORECA, να κατανοήσουμε τι ζητούν οι πελάτες μας αλλά και να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό των μικρών καταστημάτων με ειδικά σεμινάρια για την επόμενη ημέρα”.

Αναφερθείς στην επιστροφή στην κανονικότητα ο κ. Παπαχρήστου σημείωσε ότι στον κλάδο της εστίασης δεν έχει επιτευχθεί μέχρι στιγμής και τόνισε ο κλάδος θα πρέπει να δει συνολικά “τι μπορεί να κάνει για να αυξηθεί κατανάλωση αφού στόχος είναι να μεγαλώσει η πίτα”. “Σαφώς ο τουρισμός θα επηρεάσει τα νούμερα αλλά δεν μπορούμε να πούμε ότι το μοντέλο δε θα είναι βιώσιμο” ανέφερε χαρακτηριστικά σημειώνοντας ότι “η κρίση που περνάμε θα πρέπει να μας βάλει σε δεύτερες σκέψεις όσον αφορά στην υπερεξάρτηση της χώρας από τον τουρισμό”.

Ακόμα μεγαλύτερη ήταν η επίδραση της πτώσης του τουρισμού στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη, αφού “τα 2/3 των πωλήσεων της επιχείρησης αφορούν τον κλάδο που αποκαλείται HORECA”, όπως σημείωσε ο κ. Δανιηλίδης “άμεσα κι έμμεσα, μόνο ο εισερχόμενος τουρισμός εκτιμάμε ότι είναι πάνω από το 20% της συνολικής μας δραστηριότητας και για την μπύρα και για το νερό”.

Ο κ. Δανιηλίδης ανέφερε ότι “από το lockdown και μόνο η αγορά πιέστηκε στο κομμάτι της ρευστότητας. Τα 2/3 της αγοράς μας έμειναν χωρίς αντικείμενο, γι’αυτό κι εμείς έπρεπε να βρούμε τον σωστότερο τρόπο για να κατανείμουμε σε όλες τις πλευρές την πίεση αυτή”. Παράλληλα αποφασίσαμε να μην μπει η διεύθυνση πωλήσεων σε καθεστώς αναστολής εργασίας, ώστε να προετοιμάσουμε τους πελάτες μας για την επανεκκίνηση αλλά και να κατανοήσουμε τις ανάγκες τους.

Σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη “κανένα σενάριο δεν αναμένεται να προσεγγίσει την περυσινή χρονιά, οι πωλήσεις θα είναι σαφώς μειωμένες”, ωστόσο “η επιτυχία στο μέλλον θα κρίνεται από την ταχύτητα με την οποία θα προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα και στις συνεχείς αλλαγές”. “Είναι κρίσιμο για όλους να συνειδητοποιήσουμε ότι κάποια πράγματα δε θα επιστρέψουν ποτέ στην προ κορονοϊού εποχή. Για όλους αυτούς τους λόγους η χώρα μας πρέπει να αναπτύξει τον τουρισμό της ποιοτικά, αλλά και την παραγωγή της ώστε να μην εξαρτάται σε τέτοιο βαθμό από τον τουρισμό” κατέληξε.

Ακόμη, για τα προβλήματα που γεννά η πανδημία στον κλάδο του τουρισμού, καθώς και για την “επόμενη ημέρα” συζήτησαν ο κ. Κωνσταντίνος Βασιλείου, αναπλ. διευθύνων σύμβουλος και επικεφαλής Group Corporate & Investment Banking της Eurobank ΑΕ, ο κ. Σπύρος Διβάνης, διευθύνων σύμβουλος της Divani Collection Hotels και ο κ. Τάσος Χωμενίδης, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Λάμψα.



Από πλευράς του ο κ. Βασιλείου ανέφερε ότι η χρηματοδότηση των ξενοδοχείων δεν είναι δύσκολη υπόθεση εκτός κι αν πρόκειται για ήδη προβληματικές επιχειρήσεις. “Ως Eurobank, όταν προέκυψε η κρίση, τρέξαμε άκρως συντηρητικά σενάρια σύμφωνα με τα οποία, τα υγιή ξενοδοχεία μπορούν να αντέξουν τον δανεισμό”. Ερωτηθείς για το αν υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθεί μια νέα γενιά κόκκινων δανείων, ο κ. Βασιλείου σημείωσε ότι κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την εξέλιξη των κόκκινων δανείων στον κλάδο εφόσον είναι άγνωστες οι επιδημιολογικές εξελίξεις. “Η εκτίμηση της Eurobank είναι ότι στο 80% του χαρτοφυλακίου μας - το 20% αφορά ξενοδοχεία που από πριν είχαν προβλήματα - δε θα υπάρξει πρόβλημα”, ακόμα κι αν ισχύσει το σενάριο όπου φέτος τα έσοδα είναι μηδενικά και τις δύο επόμενες χρονιές κινηθούν στο 60% και το 80% των εσόδων του 2019, όπως εξήγησε. Ωστόσο “αν τα νούμερα αυτά εξελιχθούν προς τα κάτω, τότε τα πράγματα θα αρχίσουν να δυσκολεύουν”. Παράλληλα σημείωσε ότι η πλειονότητα των πελατών της τράπεζας έχει “ζητήσει αναστολή των δόσεων, ενώ μετά και το πρόγραμμα με την ελληνική αναπτυξιακή τράπεζα πολλά ξενοδοχεία έχουν αιτηθεί και για την απαιτούμενη ρευστότητα”. Η Eurobank έχει ανακοινώσει νέο πακέτο μέτρων συνολικού ύψους 750 εκατ. ευρώ για την επανεκκίνηση του ελληνικού ξενοδοχειακού κλάδου, εκ του οποίου τα 200 εκατ. αφορούν σε αναστολή του συνόλου των δόσεων για δάνεια ξενοδοχειακών επιχειρήσεων που ήταν ενήμερα την 31η Δεκεμβρίου 2019 αλλά και 250 εκατ. ευρώ να δοθούν ως κεφάλαια κίνησης σε ξενοδόχους για το σύνολο των αναγκών του 2020 και την επανεκκίνηση και της επόμενης τουριστικής περιόδου του 2021. Τέλος ο κ. Βασιλείου ανέφερε ότι η τράπεζα συνεχίζει απρόσκοπτα τη χρηματοδότηση εγκεκριμένων επενδύσεων στον κλάδο των ξενοδοχείων, ύψους περίπου 300 εκατ. ευρώ, εφόσον εκτιμά ότι μεσοπρόθεσμα και “η Ελλάδα θα βγει κερδισμένη από τη δύσκολη αυτή συγκυρία”.

Την ανάγκη δημιουργίας ενός συνεκτικού προγράμματος στήριξης για τα ξενοδοχεία στο οποίο θα συμμετέχουν το κράτος και επιχειρήσεις, υπογράμμισε ο κ. Διβάνης σημειώνοντας ότι το κράτος πρέπει λειτουργήσει το ίδιο γρήγορα και δραστικά όπως στην αρχή της πανδημίας, ώστε οι ξενοδοχειακοί όμιλοι να μπορέσουν να καταρτίσουν ένα πλάνο λειτουργίας. Σύμφωνα με τον κ. Διβάνη τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας αντιμετωπίζουν ένα πιο σύνθετο πρόβλημα από τα εποχικής λειτουργίας, αφού όταν ξανανοίξουν θα έχουν χάσει περίπου το 80%-90% του τζίρου τους σε αντίθεση με τα εποχικής που “υπάρχει η κουλτούρα του ανοίγω-κλείνω για μια σεζόν”. “Τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας είναι επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας, το στοκ που παράγουν κάθε μέρα αν δεν πουληθεί χάνεται και αφήνει κόστος. Για το λόγο αυτό χρειάζεται μια σοβαρή λύση που να καλύπτει και τους εργαζόμενους” ανέφερε χαρακτηριστικά. Όπως είπε ήδη διαπιστώνεται μια αστοχία στο πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ για τον τουριστικό κλάδο. “Όταν ο εργαζόμενος δουλεύει το 50% του χρόνου, εισπράττει το 80% του μισθού του και ο εργοδότης πληρώνει το 71% του κόστους είναι προβληματικό, δεν μπορεί να υποστηριχτεί”. Παράλληλα σημείωσε ότι η πανδημία θα μπορούσε να αποτελέσει ευκαιρία για να “εξορθολογικεύσουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα ξενοδοχεία” και να λυθούν χρόνια προβλήματα, όπως οι προκαταβολές.

Την άποψη πως η επιδότηση των τουριστικών επιχειρήσεων για θέματα που έχουν σχέση με την υγειονομική κρίση είναι αρμοδιότητα του κράτους κι όχι των τραπεζών ή των ίδιων των ξενοδοχείων εξέφρασε από πλευράς του ο κ. Χωμενίδης, τονίζοντας ότι τα αποθεματικά των ξενοδοχείων πρέπει να χρησιμοποιούνται για επενδύσεις κι άλλους παρεμφερείς σκοπούς. “Αν τα αποθεματικά των ξενοδοχείων χρησιμοποιηθούν τώρα κι αν δε ληφθούν μέτρα που ξεχωρίζουν τη δανειοδότηση από την επιδότηση, τότε το αύριο που θα είναι ανταγωνιστικό θα μας βρει πολύ αδυνατισμένους, θα εξασθενίσει την Αθήνα ως προορισμό και θα μπορούσε να κάνει αρκετές επιχειρήσεις κόκκινες με αποτέλεσμα να αφελληνιστούν”, εξήγησε.



Στη φωτογραφία, από αριστερά, οι κ.κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Γιάννης Παπαχρήστου, γενικός διευθυντής Ελλάδας – Κύπρου της Coca–Cola Τρία Έψιλον και Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής της αλυσίδας METRO.


|
Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top