Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαΗ 'Όμικρον' και οι νέοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, εμπόδιο στα ταξίδια τελευταίας στιγμής τα Χριστούγεννα
Τάσεις

Η 'Όμικρον' και οι νέοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, εμπόδιο στα ταξίδια τελευταίας στιγμής τα Χριστούγεννα

Τα διεθνή ταξίδια σε όλο τον κόσμο το 2021 υπερδιπλασιάστηκαν, από 16% των επιπέδων προ πανδημίας, σε 36%. Ωστόσο, η ανάκαμψη ήταν εξαιρετικά άνιση: Στην Ασία-Ειρηνικό, οι αεροπορικές αφίξεις αυξήθηκαν από 5% του επιπέδου του 2019 το α' εξάμηνο, σε 10% το β' εξάμηνο. Στην Ευρώπη, αυξήθηκαν από 14% σε 45%, σε Μ. Ανατολή και Αφρική αυξήθηκαν από 24% σε 48% και στην Αμερική, από 30% σε 52%.

Νέα αναφορά από την ForwardKeys, βάσει νέων και ολοκληρωμένων διαθέσιμων δεδομένων για αεροπορικά εισιτήρια, αποκαλύπτει τις κορυφαίες ταξιδιωτικές τάσεις του 2021, οι οποίες, όπως ήταν αναμενόμενο, καθοδηγούνται από την πανδημία COVID-19. Αυτές είναι:

  • Τα ταξίδια αναψυχής στις ΗΠΑ οδηγούν την ανάκαμψη
  • Η τουριστική ‘παράλυση’ σε Ασία-Ειρηνικό συνεχίστηκε ενώ Μεξικό, Κεντρική Αμερική, Καραϊβική και μεγάλο μέρος της Αφρικής έχουν αποδειχθεί πιο ανθεκτικές
  • Η Μέση Ανατολή άρχισε να ανακάμπτει
  • Τα ταξίδια στο εσωτερικό κυριαρχούν ιδιαίτερα στις μεγάλες χώρες
  • Οι μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες έχουν δυσκολευτεί δυσανάλογα
  • Υπήρξε σχετική μείωση στα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων
  • Η Ντόχα και το Άμστερνταμ υπερτερούν στη “μάχη” των αεροπορικών κόμβων
  • Οι νέες μεταλλάξεις συνεχίζουν να αποτελούν ισχυρή απειλή

Μια σύγκριση των κορυφαίων πόλεων-προορισμών στον κόσμο, πριν από την πανδημία το 2019 και καθ’όλη τη διάρκεια του 2021, δείχνει την έντονη τάση ότι τα ταξίδια αναψυχής οδηγούν στην ανάκαμψη. Αρκετές μεγάλες πόλεις έχουν καταπέσει χαμηλότερα ή και εκτός των 20 πρώτων, ενώ οι κύριοι προορισμοί αναψυχής, ιδιαίτερα για τους παραθεριστές των ΗΠΑ, έχουν ανέβει ψηλά. Ενώ το Ντουμπάι παραμένει στην κορυφή της λίστας (είναι ένας σημαντικός προορισμός αναψυχής καθώς και ένας σημαντικός κόμβος ταξιδιών και εμπορίου), οι πιο αξιοσημείωτες άνοδοι περιλαμβάνουν το Μαϊάμι, από τη 18η στην 5η, τη Μαδρίτη από τη 16η στη 10η και τη νέα προσθήκη στη λίστα, Κανκούν (Μεξικό) στη 2η. Ακόμη, το Κάιρο (Αίγυπτος) στην 9η, την Πούντα Κάνα (Δομινική Δημοκρατία) στη 12η, το Σαν Χουάν (Πουέρτο Ρίκο) στην 13η, τη Λισαβόνα στην 14η, την Αθήνα στην 15η, την Πόλη του Μεξικού στην 16η, την Πάλμα Μαγιόρκα στην 17η και τη Φρανκφούρτη στην 20ή θέση. Οι περισσότεροι από τους εισερχόμενους προορισμούς που βρίσκονται χαμηλότερα στη λίστα είναι κορυφαίοι προορισμοί αναψυχής, δημοφιλείς στους Ευρωπαίους παραθεριστές. Η Ντόχα, η οποία μπήκε στην 7η θέση, τα πήγε ιδιαίτερα καλά ως κόμβος διέλευσης. Οι σημαντικότεροι προ-πανδημικοί προορισμοί, που βρέθηκαν εκτός της λίστας των κορυφαίων 20 περιλαμβάνουν 10 μεγάλες πόλεις: Μπανγκόκ, Τόκιο, Σεούλ, Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Ταϊπέι, Σαγκάη, Τζέντα, Λος Άντζελες και Οσάκα.


Μια ανασκόπηση των ταξιδιών σε όλο τον κόσμο το 2021, κατανεμημένη ανά περιοχή, αποκαλύπτει τον βαθμό στον οποίο τα διεθνή ταξίδια παρέλυσαν. Συνολικά, τα διεθνή αεροπορικά ταξίδια βρέθηκαν λίγο περισσότερο από 1/4 (26%) του προπανδημικού επιπέδου τους. Η περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού έφτασε μόλις το 8%, ενώ η Ευρώπη πέτυχε το 30%, η Αφρική και η Μέση Ανατολή το 36% και η Αμερική το 40%. Μια σύγκριση των ταξιδιών μεταξύ του α’ και του β’ εξαμήνου του έτους, δείχνει ότι τα παγκόσμια διεθνή ταξίδια υπερδιπλασιάστηκαν, από 16% των επιπέδων πριν από την πανδημία, σε 36%. Ωστόσο, η ανάκαμψη ήταν εξαιρετικά άνιση. Στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, οι αφίξεις πτήσεων αυξήθηκαν από 5% του επιπέδου του 2019 το α’ εξάμηνο σε 10% το β’ εξάμηνο. Στην Ευρώπη, αυξήθηκαν από 14% σε 45%, στη Μέση Ανατολή και την Αφρική αυξήθηκαν από 24% σε 48% και στην Αμερική, από 30% σε 52%. Εντός των περιοχών, ορισμένες χώρες ήταν πολύ πιο ανθεκτικές στον αντίκτυπο του COVID-19 στα ταξίδια από άλλες. Οι ξεχωριστοί προορισμοί που διατήρησαν καλύτερα τον αριθμό των επισκεπτών τους ήταν η Κεντρική Αμερική -ιδιαίτερα το Ελ Σαλβαδόρ και το Μπελίζ- και η Καραϊβική, όλα hotspot διακοπών για τους τουρίστες των ΗΠΑ. Πολλοί από αυτούς κατάφεραν να καταγράψουν ποσοστά επισκεψιμότητας που ξεπερνούσαν το 60% των επιπέδων του 2019 καθ’όλη τη διάρκεια του έτους. Ο ίδιος βαθμός ανθεκτικότητας στα ταξίδια ίσχυε για περίπου 20 χώρες στην Αφρική. Ωστόσο, το επίπεδο ανθεκτικότητάς τους είναι λίγο λιγότερο αξιοσημείωτο, επειδή πολλοί από αυτούς έχουν οικονομίες που εξαρτώνται πολύ λιγότερο από τον τουρισμό.

Τα ταξίδια σε διάφορους προορισμούς της Μέσης Ανατολής ξεπέρασαν επίσης το σημείο αναφοράς του 60% στο β’ εξάμηνο. Πιο συγκεκριμένα, τα ταξίδια προς την Τουρκία αυξήθηκαν από 33% το α’ εξάμηνο σε 67% το β’ εξάμηνο των προπανδημικών επιπέδων και τα ταξίδια στην Αίγυπτο αυξήθηκαν από 37% σε 72%. Το Ντουμπάι διατήρησε τη θέση του ως ο κορυφαίος προορισμός πόλης, ενώ η Ντόχα ξεπέρασε το Ντουμπάι ως κόμβος αεροπορικών μεταφορών.

Ενώ πολλές χώρες μπόρεσαν να επιβάλουν αυστηρούς περιορισμούς στα διεθνή ταξίδια, επικαλούμενη την ανάγκη να διατηρήσουν τους δικούς τους πληθυσμούς ασφαλείς, η επιβολή εξίσου αυστηρών περιορισμών στους δικούς τους πληθυσμούς είναι πολιτικά πιο δύσκολη. Κατά συνέπεια, υπήρξε σχετική άνοδος των ταξιδιών εσωτερικού, ιδιαίτερα σε γεωγραφικά μεγάλες χώρες, όπως η Βραζιλία, η Κίνα, η Ρωσία και οι ΗΠΑ, όπου είναι δυνατό να πετάξεις για λίγες ώρες χωρίς να διασχίσεις τα σύνορα. Στην Κίνα, ο όγκος των εγχώριων ταξιδιών επέστρεψε στα προ πανδημίας επίπεδα ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2020. Ωστόσο, υποχώρησαν τον Ιανουάριο και ξανά τον Αύγουστο, λόγω της αναζωπύρωσης των κρουσμάτων COVID-19. Στη Βραζιλία, τη Ρωσία, τις ΗΠΑ και την Κίνα, τα εσωτερικά ταξίδια αυξήθηκαν αντίστοιχα στο 148%, 128%, 87% και 76% των προπανδημικών επιπέδων το β’ εξάμηνο του 2021, σε σύγκριση με 50%, 28%, 39% και 1% για διεθνή ταξίδια.

Σε μεγάλο βαθμό λόγω της τάσης προς τα εσωτερικά ταξίδια σε μεγάλες χώρες, οι αεροπορικές εταιρείες σε αυτές τις αγορές κατάφεραν να αντιμετωπίσουν την κρίση του COVID-19 καλύτερα από τους αερομεταφορείς των οποίων οι δραστηριότητές τους ήταν περισσότερο προσανατολισμένες στα διεθνή ταξίδια μικρών αποστάσεων. Αυτό καταδεικνύεται από μια ανάλυση των 20 κορυφαίων αεροπορικών εταιρειών το 2021 σε σύγκριση με το 2019. Οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς έχουν όλοι καταπέσει ή βρέθηκαν έξω από την κατάταξη και έχουν αντικατασταθεί από αεροπορικές εταιρείες που έχουν σημαντικές δραστηριότητες στην Κίνα και τις ΗΠΑ και οι οποίες κατάφεραν να διατηρήσουν καλύτερα τη χωρητικότητά τους. Για παράδειγμα, η Ryanair και η easyJet, οι δύο μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς, έχουν πέσει από την 5η και την 8η θέση αντίστοιχα, στην 7η και 16η. Η Lufthansa, η British Airways και η Air France, τα μεγαλύτερα “ονόματα” της Ευρώπης, έχουν βρεθεί έξω από τη λίστα των κορυφαίων 20, όπως και η Emirates και η Air Canada. Έχουν αντικατασταθεί από τις Shenzhen, JetBlue, Spirit, Hainan και Xiamen.

Μια σύγκριση των διεθνών ταξιδιών εντός των μεγάλων περιοχών του κόσμου, των ενδοπεριφερειακών ταξιδιών και μεταξύ των περιοχών του κόσμου, των εξωπεριφερειακών (ή μεγάλων αποστάσεων) ταξιδιών, αποκαλύπτει ότι υπήρξε μια μετατόπιση από τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το 2019 η αναλογία ενδοπεριφερειακών προς εξωπεριφερειακών ταξιδιών ήταν 56%:44%. Αλλά το 2021 αυτό είχε αλλάξει σε 62%:38%. Το μοτίβο έχει επίσης αλλάξει, με μεγαλύτερο ποσοστό ανθρώπων στην Ευρώπη και την Αμερική να ταξιδεύει ενδοπεριφερειακά και όχι σε μεγάλες αποστάσεις. Η τάση μπορεί να εξηγηθεί από έναν συνδυασμό πολλών παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του αποτελεσματικού lockdown μιας περιοχής του κόσμου, της Ασίας-Ειρηνικού, του αυξημένου κόστους και της δυσκολίας των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας και της συχνής αλλαγής των ταξιδιωτικών κανονισμών λόγω πανδημίας, που αποτρέπουν ανάλογα τους ανθρώπους να κάνουν κρατήσεις για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, καθώς συνήθως γίνεται κράτηση και προγραμματισμός ασε πολύ μεγαλύτερους χρόνους.

Στη “μάχη” των αεροπορικών κόμβων, η Ντόχα ξεπέρασε το Ντουμπάι ως το εξέχον αεροδρόμιο-κόμβος στη Μέση Ανατολή, συνδέοντας την εναέρια κυκλοφορία μεταξύ της Νότιας Ασίας, της Μέσης Ανατολής, της Βόρειας Αμερικής και της Υποσαχάριας Αφρικής. Στην Ευρώπη, το Άμστερνταμ έκλεισε το χάσμα με τη Φρανκφούρτη για τις ενδοευρωπαϊκές διελεύσεις και τις συνδέσεις με τη Βόρεια Αμερική. Πριν από την πανδημία, στην πρώτη δεκάδα της λίστας των παγκόσμιων αεροδρομίων-κόμβων επικεφαλής ήταν το Ντουμπάι με μερίδιο αγοράς 7,7% στις διηπειρωτικές πτήσεις. Ακολουθούσαν η Φρανκφούρτη, το Άμστερνταμ, η Ντόχα, η Κωνσταντινούπολη, το Παρίσι, το Χονγκ Κονγκ, το Μόναχο, το Λονδίνο και το Άμπου Ντάμπι. Το 2021, επικεφαλής ήταν το Άμστερνταμ, με μερίδιο 8,3% στις διηπειρωτικές πτήσεις. Το Άμστερνταμ ακολουθεί πλέον η Φρανκφούρτη με 8,2%, η Κωνσταντινούπολη με 6,8%, η Ντόχα με 6,7%, το Ντουμπάι με 5,9%, το Παρίσι με 5,0%, η Πόλη του Παναμά με 3,5%, η Αντίς Αμπέμπα με 3,1%, το Μόναχο με 2,9% και η Μαδρίτη με 2,4%.

Η ανάκαμψη στα αεροπορικά ταξίδια είναι σταθερή από το α’ τρίμηνο του 2021, όταν η κίνηση ήταν λιγότερο από το 20% των επιπέδων του 2019 έως το δ’ τρίμηνο, όταν είχε “σκαρφαλώσει” σε πάνω από 50%. Ωστόσο, υπήρξαν δύο πισωγυρίσματα: το πρώτο ξεκίνησε την εβδομάδα της 12ης Μαρτίου, όταν η αύξηση των εβδομαδιαίων κρατήσεων μετατράπηκε από +11% σε -10%, καθώς η μετάλλαξη “Δέλτα” άρχισε να σαρώνει σε όλο τον κόσμο. Η δεύτερη ξεκίνησε την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου, όταν οι εβδομαδιαίες κρατήσεις έφτασαν στο υψηλότερο σημείο τους (64% της ίδιας εβδομάδας το 2019). Οι κρατήσεις έκτοτε μειώνονται και στα τέλη Νοεμβρίου μειώθηκαν στο 54% των επιπέδων του 2019, γεγονός που συσχετίστηκε στενά με μια νέα αύξηση των κρουσμάτων COVID-19 από τα τέλη Οκτωβρίου. Είναι πλέον πιθανό ότι η εμφάνιση της νέας μετάλλαξης “Όμικρον” και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που εισήχθησαν ως απάντηση, θα εμποδίσουν τη ζήτηση για ταξίδια της τελευταίας στιγμής κατά την περίοδο των Χριστουγέννων.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024