Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size
Οινοτουρισμός

Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου: 'Ο ελληνικός αμπελώνας συρρικνώνεται, χρειάζεται συντονισμός και εθνική στρατηγική'

Κωνσταντίνα Τζιούπη - 11 Μάρτιος 2022, 14:02

Για την Ελλάδα, παραμένει η αναγκαιότητα ίδρυσης ομάδων διαχείρισης και προστασίας ΠΟΠ/ΠΓΕ κατά τα πρότυπα όλων των ευρωπαϊκών οινοπαραγωγικών κρατών.


Ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου, σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου με ευκαιρία την έκθεση “Οινόραμα” (12-14 Μαρτίου), έθεσε τα πλαίσια της δράσης του, με κεντρικό στόχο τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων και η ευημερία των μελών του κλάδου. Οι άξονες για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η ανάπτυξη των αγορών και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού και θεσμικού πλαισίου του κλάδου.



“Προς αυτήν την κατεύθυνση, συμμετέχουμε και συνδιαμορφώνουμε το νομικό πλαίσιο του αμπελοοινικού τομέα μέσω της συμμετοχής μας στον ευρωπαϊκό φορέα CEEV και τον ΟΙV, της συνεργασίας μας με τις αρμόδιες αρχές της Ελληνικής Πολιτείας αλλά και με τα μέλη μας”, είπε ο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, κ. Γιάννης Βογιατζής. Ο πρόεδρος του ΣΕΟ μίλησε για τη μεταβατική περίοδο του κρασιού, τις αδυναμίες που έρχεται αντιμέτωπος ο κλάδος, καθώς και για την νέα ‘ψηφιακή ετικέτα’. “Διανύουμε μια μεταβατική περίοδο στο κρασί”, ανέφερε ο κ. Βογιατζής. “Το κρασί παρουσιάζει μείωση 28-30% από την προηγούμενη χρονιά, με την εγχώρια κατανάλωση τα τελευταία 10 χρόνια να είναι στο -40%”.

“Το χύμα κρασί από την άλλη πλευρά, έχει 50% αύξηση, με 70 εκατ. εξαγωγές και 25-29% εισαγωγές. Παρ‘όλα αυτά, παρουσιάζεται σημαντική πτώση από τις προηγούμενες χρονιές. Ο κλάδος πλέον αντιμετωπίζει αδυναμίες, όπως το πρόβλημα με την έλλειψη αμπελώνων, τον έντονο ανταγωνισμό, την κυριαρχία του ‘χύμα’ κρασιού, καθώς και την έλλειψη προϊόντων λόγω της αύξησης τιμών των μεταφορικών”, ανέφερε ο κ. Βογιατζής. “Σύμφωνα με μία έρευνα του ΠΟΥ, η κατανάλωση κρασιού αποτελεί κίνδυνο για την υγεία μας. Η έρευνα αυτή όμως δεν υποστηρίζεται σε δεδομένα και σαφώς δεν ισχύει, καθώς τα οφέλη του κρασιού για την υγεία μας είναι πολλά και αναμφισβήτητα”.

Σημαντικό επίσης γεγονός ο πρόεδρος χαρακτήρισε την καμπάνια ‘Choose Share Care’, “η οποία έχει ως θέμα τη σχέση της πανδημίας με την υπεύθυνη κατανάλωση κρασιού”.

Μία νέα τεχνολογία παράλληλα, θα αποτελέσει προσόν του κλάδου με την κυκλοφορία της ‘ψηφιακής ετικέτας’. “Από το 2023, θα υπάρξει υποχρεωτική αναγραφή των συστατικών του κρασιού στην ψηφιακή ετικέτα, μέσω QR code”. “Στο ulabel, τα οινοποιεία θα μπορούν να καταγραφούν για την επιχείρησή τους, ώστε να έχουν τα προϊόντα τους την ψηφιακή ετικέτα. Ήδη 15 οινοποιεία, συμμετέχουν στο ulabel”, όπως ανέφερε ο κ. Βογιατζής.

Ο κλάδος βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο: αφήνοντας σιγά-σιγά πίσω την πανδημία και ενώ το διεθνές εμπορικό περιβάλλον εισέρχεται σε νέα περίοδο αβεβαιότητας. Ο Σ.Ε.Ο. παρακολουθεί τις αλλαγές στο νομικό πεδίο, στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον και τις καταναλωτικές συμπεριφορές και προσαρμόζει αντιστοίχως τις δράσεις του.



Πιο συγκεκριμένα, τα ζητήματα που διαμορφώνουν αυτό το νέο περιβάλλον και οι δράσεις του ΣΕΟ είναι:

1. Κρασί και υγεία – Wine in Moderation
Μια σημαντική μάχη κέρδισε πριν λίγες ημέρες ο ευρωπαϊκός αμπελοοινικός τομέας όταν το Ευρωκοινοβούλιο ψήφισε την τροποποιημένη έκθεση της Ειδικής Επιτροπής για την καταπολέμηση του καρκίνου. Η έκθεση αυτή, που αποτελεί κορυφαίο βήμα για την προστασία των Ευρωπαίων πολιτών, υιοθετεί την θεμελιώδη διαφορά μεταξύ της επιβλαβούς από την υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ στοχεύοντας, ορθώς, στην πρώτη. Στην έκθεση, δυστυχώς, παραμένει η αναφορά ότι το ασφαλέστερο επίπεδο κατανάλωσης αλκοόλ όσον αφορά στον καρκίνο είναι το μηδενικό βασιζόμενη σε απλοϊκή μελέτη του 2018 η οποία έχει αμφισβητηθεί από την επιστημονική κοινότητα μια και δεν λαμβάνει υπόψιν άλλους βασικούς παράγοντες που αφορούν στον τρόπο ζωής.

O ΣΕΟ, μέσω της ΕΔΟΑΟ, μετέχει ενεργά στο δίκτυο Wine in Moderation ως υπεύθυνη απάντηση στις υπερβολικές αιτιάσεις κατά του κρασιού.

2. Νέα ΚΑΠ
Η νέα ΚΑΠ φέρνει αλλαγές σε σημαντικά θέματα, όπως οι άδειες φύτευσης αμπέλου, οι ονομασίες προέλευσης, η επισήμανση και η εμπορία.

α) Αμπελουργικά θέματα
Ο ελληνικός αμπελώνας συρρικνώνεται. Η νέα ΚΑΠ δίδει δυνατότητες να περιοριστούν οι απώλειες, αλλά χρειάζονται συντονισμένες προσπάθειες και εθνική στρατηγική.
β) Οίνοι ΠΟΠ/ΠΓΕ
Μια νομική και αμπελοοινική επανάσταση λαμβάνει σιωπηλά χώρα. Προβλέπεται η δυνατότητα χρήσης υβριδίων για οίνους ΠΟΠ καθώς και η περιγραφή στον τεχνικό φάκελο των προϋποθέσεων για αφαίρεση μέρους της αλκοόλης (για τους οίνους εκτός ΠΟΠ/ΠΓΕ επιτρέπεται και ο πλήρως απαλκοολομένος οίνος). Επιτρέπεται η προσθήκη προδιαγραφών σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη. Επεκτείνεται η δυνατότητα προστασίας των ΠΟΠ/ΠΓΕ (και υπό το φως πρόσφατων δικαστικών εξελίξεων), ενώ απλοποιείται η διαδικασία τροποποίησης τεχνικών φακέλων. Το τελευταίο είναι κρίσιμο ζήτημα για την ελληνική πραγματικότητα καθώς απαιτείται εκσυγχρονισμός των τεχνικών φακέλων των κρασιών. Για την Ελλάδα, παραμένει η αναγκαιότητα ίδρυσης ομάδων διαχείρισης και προστασίας ΠΟΠ/ΠΓΕ κατά τα πρότυπα όλων των ευρωπαϊκών οινοπαραγωγικών κρατών.
γ) Ψηφιακή ετικέτα (U-Label)
Εδώ και δύο μήνες λειτουργεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα U-Label, η οποία χρηματοδοτήθηκε σε μεγάλο μέρος από την CEEV. Στην U-Label εγγράφονται τα οινοποιεία, με σκοπό να δημιουργούν ψηφιακές ετικέτες στις οποίες θα έχουν πρόσβαση όλοι οι καταναλωτές εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι καταναλωτές θα μπορούν να έχουν πρόσβαση και στις 24 γλώσσες της ΕΕ στα συστατικά και στη διατροφική δήλωση ενός κρασιού, σκανάροντας με το κινητό τους πάνω σε QR Code που θα είναι εκτυπωμένος στη φιάλη του κρασιού. Να σημειωθεί ότι τα μέλη του ΣΕΟ έχουν σημαντική έκπτωση στην ετήσια συνδρομή τους στην U-Label. Ως τώρα περίπου 15 ελληνικά οινοποιεία έχουν εγγραφεί σε αυτή.

3. Θέματα αγορών
Ο ΣΕΟ δημιούργησε την Επιτροπή Προβολής, Προώθησης και Αγορών (ΕΠΠΑ) με στόχο την παρακολούθηση των αγορών και τη χάραξη στρατηγικής για τη βελτίωση της παρουσίας του ελληνικού κρασιού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σύμφωνα με το Στρατηγικό σχεδιασμό του κλάδου. Η Επιτροπή αποτελείται από στελέχη του κλάδου από τον τομέα του marketing και των αγορών εκπροσωπώντας μικρά και μεγάλα οινοποιεία αλλά και τις οινικές περιφέρειες της χώρας.

4. Αμπελουργικά
Η ελληνική αμπελουργία αποτελεί βασικό πυλώνα του κλάδου και οι αμπελουργικές εκμεταλλεύσεις πρέπει να καταστούν σταθερά βιώσιμες και ανταγωνιστικές, ώστε να ανακοπεί η τάση μείωσης των καλλιεργούμενων εκτάσεων και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των προϊόντων μας στις αγορές. Οι φορείς του κλάδου στα πλαίσια της Διεπαγγελματικής συμφώνησαν ότι η επίτευξη των παραπάνω κοινών στόχων μπορεί να γίνει με ασφαλή και αποτελεσματικό τρόπο μόνο μέσω στρατηγικού σχεδιασμού. Εκτιμήθηκε δε ότι ο σχεδιασμός θα πρέπει να ανταποκρίνεται στην ανάγκη για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας όλων των αμπελουργικών εκμεταλλεύσεων και του αμπελουργικού εισοδήματος, καθώς και στην σύνδεση με τον στρατηγικό σχεδιασμό marketing. Πιο συγκεκριμένα, ζητήματα και προτάσεις / αιτήματα για να ανατραπεί η φθίνουσα πορεία της αμπελοκαλλιέργειας είναι:

  • Η ταχεία ολοκλήρωση του αμπελουργικού σχεδιασμού
  • Η διασφάλιση ικανού αριθμού νέων αδειών φύτευσης και η αποφυγή απώλειας των παλαιών
  • Η εφαρμογή ολοκληρωμένου εθνικού σχεδίου ελέγχων στο σύνολο του τομέα
  • Η ενίσχυση συνεργατικών σχημάτων και των δομών του κλάδου σε τοπικό επίπεδο με τις ομάδες διαχείρισης και προστασίας των ΠΟΠ/ΠΓΕ
  • Η στήριξη αύξησης του μεγέθους των εκμεταλλεύσεων με κίνητρα για αναδασμό και αλλαγές στο κληρονομικό δίκαιο
  • Κίνητρα για την Βιολογική Γεωργία

5. Οργάνωση και εκπροσώπηση του κλάδου
Ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου εξετάζει την καλύτερη δυνατή εκπροσώπηση του κλάδου μέσω των Περιφερειακών Οργανώσεων αλλά και την αναγκαιότητα διαμόρφωσης ενός καθεστώτος αμπελουργού-οινοποιού. Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι η παρέμβαση στη δημόσια διαβούλευση και το αρμόδιο υπουργείο για το νέο φορολογικό καθεστώς των μικρών οινοπαραγωγών, στη βάση της Οδηγίας 2020/1151. Οι θέσεις του ΣΕΟ έγιναν δεκτές, καθώς θεσπίσθηκε το ειδικό προνόμιο σε Έλληνες μικρούς οινοπαραγωγούς με εξαγωγική δραστηριότητα αλλά δίχως να υπονομεύεται ο υγιής ανταγωνισμός.

6. Πρόγραμμα επιμόρφωσης ΕΠΑΝΕΚ
Στο πλαίσιο της πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος υποψήφιων ωφελούμενων για υποβολή αιτήσεων υποβλήθηκαν συνολικά 4.331 αιτήσεις και μέχρι 31 Δεκεμβρίου εντάχθηκαν σε τμήματα 1.049 άτομα. Παρακολούθησαν τα 1.000 από αυτά και έδωσαν εξετάσεις τα 889, στις ειδικότητες:

  • Τεχνικές Παραγωγής Ασφαλών και Ποιοτικών Τροφίμων-Ποτών
  • Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας και Ποιότητας Τροφίμων
  • Ψηφιακό Μάρκετινγκ και Ηλεκτρονικό Εμπόριο

Εκδηλώσεις του ΣΕΟ το επόμενο διάστημα:

  1. Στις 30 Ιουνίου και 1 η Ιουλίου πρόκειται να πραγματοποιηθεί στην Αθήνα το Διοικητικό Συμβούλιο και η Γενική Συνέλευση της κορυφαίας οινικής οργάνωσης του ευρωπαϊκού αμπελοοινικού τομέα, του Comité Européen des Enterprises Vins (CEEV), ιδρυτικό μέλος της οποίας αποτελεί ο ΣΕΟ. Η CEEV εκπροσωπεί τις οινοπαραγωγικές εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα της παραγωγής και της εμπορίας οίνου. Μέλη της είναι 23 εθνικές οργανώσεις από 11 κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς και από την Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ουκρανία και μια κοινοπραξία 4 κορυφαίων ευρωπαϊκών οινικών εταιρειών. Οι εταιρείες που εκπροσωπούνται από τη CEEV είναι κυρίως ΜΜΕ που παράγουν και εμπορεύονται τα πιο ποιοτικά ευρωπαϊκά κρασιά, με ή χωρίς γεωγραφική ένδειξη και αντιπροσωπεύουν πάνω από το 90% των ευρωπαϊκών εξαγωγών οίνων.
  2. Με την ευκαιρία αυτή ο Σύνδεσμος θα διοργανώσει ημερίδα με θέμα την κλιματική αλλαγή και την αναζήτηση δυνατοτήτων προσαρμογής του ελληνικού αμπελώνα στην νέα πραγματικότητα.
  3. Αναζήτηση τρόπων διάσωσης, ψηφιοποίησης και ανάδειξης της σύγχρονης ιστορίας του ελληνικού κρασιού, ως πολιτιστικού αποθέματος
  4. Ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου, βάζοντας στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων του το στέρεο χτίσιμο του μέλλοντος για τον κλάδο και την οργάνωσή μας, αποφάσισε την δημιουργία του Forum των νέων του Ελληνικού Οίνου, προκειμένου να εκφρασθούν οι νέοι οινοποιοί, αμπελουργοί, επαγγελματίες του κλάδου και να συμμετάσχουν ενεργά και οργανωμένα στο γίγνεσθαι της οργάνωσης και του κλάδου. Ήδη ετοιμάζονται οι πρώτες εκδηλώσεις.


|
Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top