Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size
Αεροδρόμια

Απότομη μείωση των εσόδων των αεροδρομίων διεθνώς το 2020

Κωνσταντίνα Τζιούπη - 19 Μάιος 2022, 13:40

Εξετάζοντας τις μεμονωμένες πηγές εσόδων στις αερομεταφορές, τα έσοδα των αεροδρομίων από χρεώσεις που σχετίζονται με τους επιβάτες σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση (-65%), παράλληλα με την ιστορική κατάρρευση της κυκλοφορίας λόγω της πανδημίας.


Το Airports Council International (ACI) World κυκλοφόρησε την έκθεση “Airport Economics Report and Key Performance Indicators (KPIs)” για το οικονομικό έτος 2020, παρέχοντας την πρώτη σε βάθος παγκόσμια ανάλυση των οικονομικών δραστηριοτήτων των αεροδρομίων κατά το πρώτο έτος της πανδημίας.

Η ετήσια έκθεση ACI Airport Economics παρουσιάζει μια εις βάθος παγκόσμια και διαχρονική ανάλυση των εσόδων του κλάδου των αεροδρομίων, ενώ οι Βασικοί Δείκτες Απόδοσης Αεροδρομίων (KPIs) παρέχουν πληροφορίες για τομείς όπως ο χρηματοοικονομικός τομέας και η απόδοση των εργαζομένων, η παραγωγικότητα παγίων περιουσιακών στοιχείων και οι λειτουργίες αεροδρομίου μέσω λεπτομερών στατιστικών.

Επίπτωση στα έσοδα
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση, οι πρωτογενείς πηγές εσόδων των αεροδρομίων —αεροναυτικές και μη αεροναυτικές (εμπορικές)  δραστηριότητες— μειώθηκαν απότομα το 2020.

Εξετάζοντας τις μεμονωμένες πηγές εσόδων από την αεροναυτική, τα έσοδα από χρεώσεις που σχετίζονται με τους επιβάτες σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση (-65%) παράλληλα με την ιστορική κατάρρευση της κυκλοφορίας. Αν και τα αεροδρόμια υποστήριξαν τις αεροπορικές μεταφορές εμπορευμάτων (cargo) εν μέσω της πανδημίας, τα έσοδα από τα τέλη προσγείωσης μειώθηκαν επίσης κατακόρυφα (-42%).

Αν και όλες οι μη αεροναυτικές πηγές μειώθηκαν το 2020 σε σύγκριση με το 2019, εκείνες που επηρεάστηκαν άμεσα από τον όγκο των επιβατών υπέφεραν περισσότερο, όπως η λιανική (-65,2%).

Στον κλάδο των αερολιμένων, η δομή κόστους των αεροδρομίων χαρακτηρίζεται από κυρίως υψηλά πάγια κόστη, που είναι απαραίτητα για τη συντήρηση και τη λειτουργία των στοιχείων υποδομής τους, όπως οι διάδρομοι προσγείωσης, οι διάδρομοι τροχοδρόμησης, οι θέσεις στάθμευσης και τα κτίρια τερματικών σταθμών.

Παρ‘όλο που το συνολικό κόστος των αεροδρομίων μειώθηκε σε απόλυτες τιμές, το κόστος ανά επιβάτη αυξήθηκε κατά 91,8%. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της κατακόρυφης πτώσης της επιβατικής κίνησης σε σύγκριση με μια βάση σταθερού κόστους. Με πολλά αεροδρόμια να “παγώνουν” ή να επιβάλλουν ορισμένες αεροπορικές χρεώσεις, παράλληλα με ελάφρυνση των ενοικίων στο εμπορικό κομμάτι, τα έσοδα ανά μονάδα ήταν σημαντικά χαμηλότερα από το κόστος ανά μονάδα κατά τη διάρκεια του 2020.

Λαμβάνοντας υπόψη τον οικονομικό αντίκτυπο της πανδημίας στους αερολιμένες, τα έσοδα από τα αερολιμενικά τέλη παραμένουν η πηγή ζωής των αεροδρομίων για την ανάκτηση δαπανών – ζωτικής σημασίας για την ανάκαμψή τους, την επένδυση σε υποδομές που απαιτούνται για την κάλυψη της μελλοντικής ζήτησης και για το απόλυτο όφελος του ταξιδιωτικού κοινού και των τοπικών κοινωνιών. Τα δυσανάλογα ρυθμιστικά καθεστώτα που εμποδίζουν την ευελιξία στον καθορισμό του σωστού επιπέδου τελών αποτελούν ένα πρόσθετο εμπόδιο στην ανάπτυξη των αεροδρομίων.

“Ολόκληρος ο τομέας των αερομεταφορών έχει πληγεί οικονομικά από την πανδημία και πρέπει να εργαστούμε όλοι μαζί για να διασφαλίσουμε ότι όλα τα μέρη του ‘οικοσυστήματος’ ανακάμπτουν βιώσιμα”, δήλωσε ο γενικός διευθυντής του ACI World, Luis Felipe de Oliveira. “Για τα αεροδρόμια, αυτό σημαίνει χρηματοδότηση αναπόφευκτων υψηλών πάγιων δαπανών, που συνεπάγονται οι επιχειρήσεις έντασης υποδομής – μέσω πιο αποτελεσματικού συστήματος χρέωσης.

Όπως προτείνεται στο ACI Policy Brief σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των παγκόσμιων πλαισίων πολιτικής για τα αερολιμενικά τέλη, οι πολιτικές χρέωσης αεροδρομίων θα πρέπει να επικεντρώνονται στις ανάγκες και τα ‘σήματα’ που εκπέμπει η αγορά και στον καλύτερο τρόπο προς τα εμπρός — προς όφελος του ταξιδιωτικού κοινού, των τοπικών κοινοτήτων και της ανάκαμψης ολόκληρου του αεροπορικού ‘οικοσυστήματος’ — αυτό γίνεται μέσω εμπορικών συμφωνιών μεταξύ αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών.

Επιπλέον, τα αεροδρόμια πρέπει να προσαρμόσουν τις μη αεροναυτικές επιχειρηματικές τους στρατηγικές ώστε να αντικατοπτρίζουν τους νέους όρους ανταγωνισμού. Καθώς ο επιχειρηματικός τομέας των αεροδρομίων αναδομείται, έχουμε την ευκαιρία να ενισχύσουμε αυτές τις βασικές ροές εσόδων, κατανοώντας τις τρέχουσες τάσεις και προβλέποντας σε αυτές σε βάθος χρόνου. Αυτό περιλαμβάνει όχι μόνο ευρύτερες κοινωνικές και τεχνολογικές αλλαγές, αλλά και μια βαθύτερη κατανόηση των συμπεριφορών και των αναγκών των επιβατών”.

Αναγνωρίζοντας τον σημαντικό ρόλο που θα διαδραματίσουν τα εμπορικά έσοδα των αεροδρομίων στη μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάκαμψη του κλάδου και ολόκληρου του αεροπορικού “οικοσυστήματος”, το ACI κυκλοφόρησε μια νέα σειρά υλικού “καθοδήγησης” για την ενίσχυση των μη αεροναυτικών εσόδων και δραστηριοτήτων των αεροδρομίων. Τα θέματα που καλύπτονται ή πρόκειται να καλυφθούν περιλαμβάνουν υπηρεσίες εδάφους πρόσβασης στο αεροδρόμιο, συμβάσεις παραχώρησης, αφορολόγητα, ψηφιοποίηση, τρόφιμα και ποτά (F&B) και βιωσιμότητα.

|
Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top