Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΚατεπείγουσα ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ένταξη επένδυσης Τοπλού στο 'fast track'
Επενδύσεις

Κατεπείγουσα ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ένταξη επένδυσης Τοπλού στο 'fast track'

O Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, κ. Κρίτων Αρσένης, κατέθεσε ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με την ένταξη στο 'fast track' επενδυτικού σχέδιου στην περιοχή Κάβο Σίδερο (Τοπλού) της Κρήτης.

Κατεπείγουσα ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσε ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, κ. Κρίτων Αρσένης, μετά την άρνηση του Yπουργείου Ανάπτυξης να διαθέσει στους κατοίκους, που έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της ένταξης στο “fast track” επενδυτικού σχέδιου στην περιοχή Κάβο Σίδερο (Τοπλού) της Κρήτης, διοικητικά έγγραφα που αφορούν την έγκριση της επένδυσης. Οι κάτοικοι έχουν ζητήσει τα έγγραφα, ώστε να αναπτύξουν περαιτέρω ενώπιον του δικαστηρίου τους λόγους της προσφυγής τους. Η ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εστιάζεται στην παραβίαση της οδηγίας 2003/4 για την πρόσβαση σε περιβαλλοντικές πληροφορίες και των σχετικών διατάξεων της Σύμβασης του Άαρχους. Η ευρωπαϊκή οδηγία και η Σύμβαση του Άαρχους κατοχυρώνουν το δικαίωμα των ευρωπαίων πολιτών να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και πληροφορίες που αφορούν την πραγματοποίηση επενδύσεων.

Επίσης, στο διοικητικό συμβούλιο (ΔΣ) της “Invest in Greeece” (εδώ) συμμετέχει ο επικεφαλής (managing senior partner) της δικηγορικής εταιρείας που εμφανίζεται στην ιστοσελίδα των επενδυτών ως ο νομικός σύμβουλός τους στην Ελλάδα (εδώ).

Υπενθυμίζεται ότι το ΔΣ της “Invest in Greece” ενέκρινε στη συνεδρίαση της 18.9.2012 εισήγηση σχετικά με το συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο που προωθήθηκε στη Διυπουργική Επιτροπή προκειμένου να ενταχθεί το έργο στο “fast track”.

Με αφορμή την κατάθεση της ερώτησης ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ δήλωσε τα εξής: “Ενώ οι αποφάσεις για την ένταξη στο ‘fast track’ λαμβάνονται χωρίς τις αυτονόητες εγγυήσεις για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, το Υπουργείο Ανάπτυξης αρνείται στην πράξη το αυτονόητο δικαίωμα της προσφυγής των πολιτών κατά αντισυνταγματικών αποφάσεων στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η άρνηση του Υπουργείου Ανάπτυξης να δώσει τα διοικητικά έγγραφα που αφορούν τη συγκεκριμένη επένδυση στους κατοίκους συνιστά παραβίαση των ευρωπαϊκών κανόνων και των διεθνών συνθηκών. Η ευρωπαϊκή οδηγία 2003/4 για την πρόσβαση σε περιβαλλοντικές πληροφορίες και η συνθήκη του Άαρχους κατοχυρώνουν το δικαίωμα των συμπολιτών μας να έχουν πρόσβαση σε διοικητικά έγγραφα που αφορούν επενδύσεις στην περιοχή τους.

Την ίδια στιγμή, η άρνηση του Υπουργείου Ανάπτυξης να παρέχει τα διοικητικά αυτά έγγραφα σε συμπολίτες μας που ασκούν το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της προσφυγής στη δικαιοσύνη εναντίον διοικητικών αποφάσεων που παραβιάζουν το Σύνταγμα είναι πρωτοφανής. Όπως φαίνεται όμως, είναι χαρακτηριστικό του νέου δόγματος της επιλεκτικής εφαρμογής των νόμων και του Συντάγματος υπέρ των πολιτικά και οικονομικά φίλων και κατά των αντιδρώντων και λιγότερο αρεστών.

Καλώ την κυβέρνηση να σταματήσει να δυσχεραίνει την πρόσβαση των συμπολιτών μας στη δικαιοσύνη και να τους παραδώσει άμεσα τα διοικητικά έγγραφα που αφορούν το επενδυτικό σχέδιο ‘ΙΤΑΝΟΣ ΓΑΙΑ’.

Καλώ επίσης την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης να δώσει άμεσα εξηγήσεις σχετικά με την παρουσία στο διοικητικό συμβούλιο της ‘Invest in Greece’ δικηγόρου επικεφαλής της εταιρείας που εμφανίζεται ως νομικός σύμβουλος των επενδυτών στην Τοπλού. Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι η έγκριση της εισήγησης του διοικητικού συμβουλίου της ‘Invest in Greece’ αποτέλεσε πρόκριμα για την ένταξη του έργου στο ‘fast track’.

Γι’αυτό το λόγο, καλώ την ηγεσία του Υπουργείου να αποσύρει την επένδυση στην Τοπλού από το ‘fast track’ και να επανεξεταστεί ο φάκελος της από μηδενική βάση”.

Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης:

“Όσον αφορά την από 13 Μαρτίου 2013 Ερώτηση του Ευρωβουλευτή Κρίτωνα Αρσένη προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με θέμα ‘Σκιές διαπλοκής στο Υπουργείο Ανάπτυξης’ επισημαίνονται τα εξής:

Πρώτον, η απόφαση περί ένταξης επενδυτικών προτάσεων στις διαδικασίες του ν. 3894/10 αφορά αποκλειστικά τον σχηματισμό γνώμης επί της ‘στρατηγικότητας’ της επένδυσης και δεν εξετάζει ζητήματα τα οποία στη συνέχεια θα τύχουν εξέτασης ουσίας από τις αρμόδιες κατά νόμο για την αδειοδοτική διαδικασία Υπηρεσίες της Διοίκησης, όπως π.χ. η περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Δεύτερον, τα ζητήματα αυτά κείνται σαφώς εκτός των αρμοδιοτήτων της Δ.Ε.Σ.Ε., και θα κριθούν από τα αρμόδια αδειοδοτικά όργανα, τα οποία ουδείς υποκαθιστά, τηρουμένης κάθε Συνταγματικής αρχής και κάθε έννοιας προασπίσεως του δημοσίου συμφέροντος.

Για το λόγο αυτό, άλλωστε, οι αναφερόμενες υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης δεν είναι αρμόδιες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, ούτε επομένως για την παροχή πληροφοριών σχετικά με το περιβάλλον (όπως αυτές ορίζονται στην Σύμβαση του Aarhus και στην Οδηγία 2003/4) για τις περιπτώσεις των εντασσομένων στον Ν. 3894/2010 επενδυτικών σχεδίων.

Τρίτον, σε κάθε περίπτωση, από τα επικαλούμενα από τον Ευρωβουλευτή νομικά κείμενα προκύπτει σαφώς, ότι το δικαίωμα στην περιβαλλοντική πληροφόρηση δεν υπερισχύει του εμπιστευτικού χαρακτήρα εμπορικών και βιομηχανικών πληροφοριών που προστατεύεται βάσει του νόμου, προκειμένου να προστατεύεται νόμιμο οικονομικό συμφέρον, ούτε βεβαίως του εμπιστευτικού χαρακτήρα των προσωπικών δεδομένων ή/και αρχείων που αφορούν φυσικό πρόσωπο όταν το εν λόγω πρόσωπο δεν έχει συναινέσει στην δημοσιοποίηση των πληροφοριών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις κείμενες διατάξεις.

Επιπρόσθετα, το δικαίωμα πρόσβασης σε διοικητικά έγγραφα δεν είναι απόλυτο, αλλά περιορίζεται, ιδίως, από την ανάγκη διαφύλαξης του επιχειρηματικού απορρήτου των στοιχείων επιχειρήσεων, προσδίδοντας, δε, έμφαση στο ότι το επιχειρηματικό απόρρητο τυγχάνει προστασίας και από το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε επίπεδο γενικής αρχής αυτού, όπως έχει αναγνωρίσει επανειλημμένα το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (βλ. αποφάσεις της 24ης Ιουνίου 1986).

Στην συγκεκριμένη περίπτωση, η Διοίκηση συμμορφώθηκε απόλυτα με τις σχετικές επιταγές της Ελληνικής Δικαιοσύνης σχετικά με το αίτημα πρόσβασης και οι ενέργειες της βρίσκονται σε απόλυτη αρμονία με την κείμενη εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Τέταρτον, όσον αφορά τις απολύτως ανακριβείς αιτιάσεις περί «σκιών διαπλοκής» επισημαίνεται ότι βάσει του υπ΄αριθμ. 245/18-9-2012 Πρακτικού του Διοικητικού Συμβουλίου της «Επενδύστε στην Ελλάδα ΑΕ» προκύπτει σαφώς ότι το αναφερόμενο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου όχι μόνο δεν συμμετείχε στη διαδικασία έγκρισης της εν λόγω εισήγησης, αλλά ούτε καν παρίστατο κατά τη συγκεκριμένη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου, δηλώνοντας ρητώς, μέσω του Προέδρου του Δ.Σ. και δυνάμει σχετικής γραπτής εξουσιοδότησης, το κώλυμά του σε σχέση με τη συμμετοχή του στη λήψη της απόφασης, λόγω επαγγελματικής του σχέσης με την αιτούσα εταιρεία.

Αστήρικτες και βεβιασμένες καταγγελίες και δη στα ευρωπαϊκά όργανα, όχι μόνο δεν βοηθούν το επενδυτικό κλίμα – η βελτίωση του οποίου είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης – αλλά τραυματίζουν και το κύρος της χώρας”.

Σε αυτήν την απάντηση, ο Ευρωβουλευτής ανταπαντά: “Το Υπουργείο Ανάπτυξης επιλέγει να προτάσσει το ιδιωτικό συμφέρον έναντι του δημοσίου. Επικαλείται προσχηματικά το βιομηχανικό απόρρητο προκειμένου να εμποδίσει την άσκηση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος των πολιτών να ελέγχουν τις αποφάσεις της διοίκησης στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Σε ποια ευνομούμενη χώρα και η αίτηση της εταιρείας και η εισήγηση της “Invest in Greece” και η  εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Στρατηγικών Επενδύσεων και η εισήγηση του Υφυπουργού Ανάπτυξης για την τουριστική επένδυση θα χαρακτηρίζονταν βιομηχανικό απόρρητο;  Είναι δυνατόν όλα αυτά τα έγγραφα να είναι εμπιστευτικά λόγω βιομηχανικού απορρήτου; Είναι δυνατόν η εισήγηση του Υφυπουργού Ανάπτυξης σχετικά με την επένδυση να είναι απόρρητη;

Θα ήθελα να υπενθυμίσω στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ότι μόνο σε κάποιες αφρικανικές χώρες οι επενδύσεις σχεδιάζονται, εγκρίνονται και πραγματοποιούνται εν κρυπτώ μακριά από τον δημοκρατικό έλεγχο των πολιτών. Η δημοκρατία βασίζεται στη διαφάνεια και στον δημοκρατικό έλεγχο της διοίκησης. Για αυτό, το ελληνικό Σύνταγμα και οι ευρωπαϊκοί κανόνες κατοχυρώνουν πλήρως το δικαίωμα δημόσιου ελέγχου των αποφάσεων της διοίκησης.

Προκαλεί τους πολίτες το γεγονός ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης επιβεβαιώνει και υιοθετεί ως ορθή πρακτική ότι μέλος του ΔΣ του “Invest in Greece”, που έχει την ευθύνη της διοίκησης των υπηρεσιών που ετοιμάζουν τις εισηγήσεις για την τύχη των επενδυτικών σχεδίων, διατηρεί επαγγελματική σχέση με εταιρεία που είχε υποβάλει το επενδυτικό σχέδιο στο ‘Invest in Greece’.

Αρκεί κατά το υπουργείο ότι το εν λόγω μέλος δεν παρέστη στη συγκεκριμένη συνεδρίαση του ΔΣ που αφορούσε την έγκριση της εισήγησης για τη συγκεκριμένη επένδυση.

Θα ήθελα να υπενθυμίσω στο Υπουργείο το άρθρο 9 του καταστατικού του ‘Invest in Greece’ σύμφωνα με το οποίο ευθύνη του ΔΣ είναι να διοικεί τον οργανισμό και κατά συνέπεια το ΔΣ  διοικεί τις υπηρεσίες που ετοιμάζουν  το χρονικό διάστημα πριν αυτές κατατεθούν για έγκριση στο ΔΣ τις εισηγήσεις για επενδυτικά σχέδια.

Κατά συνέπεια:
Καλώ την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης:
1. να αποκαταστήσει άμεσα τη διαφάνεια και να δώσει άμεσα στους αιτούντες τα δημόσια έγγραφα που έχουν ζητηθεί στο πλαίσιο της δίκης ενώπιον του Συμβουλίου  της Επικρατείας
2. να αποσύρει την επένδυση στην Τοπλού από το ‘fast track’ και να προχωρήσει σε επανεξέταση του φακέλου της επένδυσης από μηδενική βάση”.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024