Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΔιεθνείς ΤάσειςΚων. Μαρινάκος: 'Χρειάζεται ένα σοκ ρευστότητας ώστε να περάσουμε το φετινό σκόπελο έως το 2021'
Περιφέρεια

Κων. Μαρινάκος: 'Χρειάζεται ένα σοκ ρευστότητας ώστε να περάσουμε το φετινό σκόπελο έως το 2021'

Ο πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου σημειώνει ότι μεγάλο μερίδιο των καταλυμάτων της περιοχής δεν πρόκειται να ανοίξει φέτος – ειδικά αυτά που έχουν μεγαλύτερο μέγεθος και άρα υψηλότερα κόστη λειτουργίας από τη στιγμή που θα πρέπει να υιοθετηθούν τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα, πολύ περισσότερο δε ενώ είναι άγνωστο τι θα γίνει με τις αεροπορικές συνδέσεις.

Σε πρόσφατη συνέντευξη του στην τοπική εφημερίδα “Ενημέρωση Πελοποννήσου”, ο πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου και καθηγητής Τουριστικού Μάνατζμεντ κ. Κωνσταντίνος Μαρινάκος τονίζει ότι οι Tour Operators έχουν αναστείλει τις πληρωμές και δεν ξεκινούν νέες συνεργασίες έως ότου αποκατασταθούν οι αερομεταφορές, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες και κυρίως εκείνες του χαμηλού κόστους που μέσω του αεροδρομίου της Μεσσήνης και του Αράξου, που τροφοδοτούσαν παραδοσιακά την Πελοπόννησο με εισερχόμενο τουρισμό, δύσκολα φαίνεται να ανακάμπτουν.

“Η κρατούσα ασφυξία ρευστότητας στην αγορά, η μη πραγματοποίηση κρατήσεων σε συνδυασμό με την παράλληλη κλιμάκωση των ακυρώσεων και ο ‘αποδεκατισμός’ παραδοσιακών αγορών (όπως η Αγγλία, η Αμερική, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και άλλες) αποτελούν επίσης ανασταλτικούς παράγοντες. Όλα αυτά, διαμορφώνουν ένα μείγμα αβεβαιότητος που απειλεί με παντελή εξαφάνιση τη φετινή τουριστική περίοδο και με αμφίβολη προοπτική την επόμενη σεζόν. Από την άλλη, η επανεκκίνηση των ξενοδοχείων θα πρέπει να γίνει όταν θα είναι πράγματι “ικανά” να το πράξουν και με απόλυτη ασφάλεια για την υγεία των πελατών τους αλλά και της ίδιας της βιωσιμότητάς τους. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι, η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας των ξενοδοχείων θα πρέπει να ταυτίζεται και με την πλήρη αποσαφήνιση των υγειονομικών και εργασιακών όρων επαναλειτουργίας των ξενοδοχείων, αλλά και με την διασφάλιση των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων που θα επιτρέψουν στον επαγγελματία του τουρισμού, όταν το κρίνει, να επαναλειτουργήσει την επιχείρησή του, ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς, λαμβανομένου υπόψη ότι σε ένα μεγάλο ποσοστό (άνω του 85%) των τουριστικών επιχειρήσεων εξαρτώνται από εισερχόμενο τουρισμό”, σημειώνει.

Ο κ. Μαρινάκος σημείωσε ακόμη ότι, λόγω της κρίσης του COVID-19, κινδυνεύουν πάνω από 45.000 θέσεις εργασίας στον κλάδο της φιλοξενίας πανελλαδικά και κατ’επέκταση περίπου 2.000 εργαζόμενοι στην Πελοπόννησο πιθανολογείται να βρεθούν εκτός αγοράς εργασίας. “Η Πελοπόννησος αποτελεί έναν από τους πιο προικισμένες σε φυσικούς και πολιτιστικούς πόρους προορισμούς της χώρας μας, όπου τις τελευταίες δύο δεκαετίες παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη με σύγχρονες μικρομεσαίες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και υλοποίηση επενδυτικών προγραμμάτων εκατοντάδων εκατομμυρίων, με εξίσου υψηλό κόστος επενδύσεων με εκείνο των τουριστικά ‘ανεπτυγμένων περιοχών’, με αντίστοιχα υψηλούς συντελεστές φορολόγησης εισοδήματος και προστιθέμενης αξίας, που όμως φέρει τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των ‘απομονωμένων’ τουριστικά περιοχών της ηπειρωτικής Ελλάδος με συμμετοχή στη συνολική αναπτυξιακή διαδικασία της χώρας που βίαια ξεπερνά το 2,5% και με συμμετοχή στο τοπικό ΑΕΠ μικρότερη του 7%, την ίδια στιγμή που πέντε Περιφέρειες της χώρας (Νοτίου Αιγαίου, Κρήτης, Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Ιονίου) καρπούνται σχεδόν το 90% της υπεραξίας της τουριστικής δραστηριότητας της χώρας. Αυτό οφείλεται προφανώς στον πολύ υψηλό βαθμό εξάρτησης που είχαν πολλές από τις περιοχές μας αποκτήσει από την εγχώρια αγορά τις τελευταίες δεκαετίες και η οποία έχει υποχωρήσει σε κάποιες περιπτώσεις σήμερα πλέον του 70%. Δυστυχώς η υποχώρηση της εγχώριας τουριστικής ζήτησης στις περιοχές μας δεν κατάφερε μέχρι σήμερα να αντισταθμιστεί σε ικανοποιητικό βαθμό από τα μεγέθη εισερχόμενου τουρισμού, είτε λόγω απουσίας σημαντικών υποστηρικτικών έργων υποδομών και αναδομών (αναβάθμιση των περιφερειακών αεροδρομίων, λιμάνια, μαρίνες ολοκλήρωση των αξόνων του οδικού δικτύου, σιδηρόδρομος κ.λπ.), είτε λόγω των λανθασμένων εθνικών και περιφερειακών πολιτικών τουριστικής ανάπτυξης που υιοθετήθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες, είτε εν τέλει της απουσίας ενός στρατηγικού τουριστικού σχεδιασμού σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο ικανού να υποστηρίξει μια ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη”.

Σε ερώτηση αν η Περιφέρεια Πελοποννήσου ως παραδοσιακός τουριστικός προορισμός θα μπορούσε να επωφεληθεί από τις ιδιαιτερότητες που τη διέπουν (κλιματικά – γεωγραφικά χαρακτηριστικά), ο πρόεδρος του Τ.Ο.Π. απαντά: “Θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι η μη τουριστική ανάπτυξη της Πελοποννήσου, με βάση το παραδοσιακό πρότυπο μαζικού τουρισμού με το οποίο αναπτύχθηκε μέχρι σήμερα κυρίως η νησιωτική χώρα και λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα που θέτει η πανδημία του κορωνοϊού με τα οποία καλούμεθα να συμβιώσουμε, ίσως αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για την προώθηση ενός νέου προτύπου τουριστικής ανάπτυξης για την Πελοπόννησο, με ποιοτικά χαρακτηριστικά που να συντίθεται από έναν τουρισμό ήπιας ανάπτυξης και τον αγροτοδιατροφικό τομέα με στραμμένο πάντα το νου μας στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, στο περιβάλλον, στην καινοτομία και στις νέες τεχνολογίες. Και τα μέσα βέβαια για να το επιτύχουμε δεν είναι άλλα από τα ίδια τα ανταγωνιστικά στοιχεία της ταυτότητας της Πελοποννήσου. Σαφώς δεν μπορούμε να εξαιρέσουμε το μοντέλο ‘ήλιος – θάλασσα’ από τον αναπτυξιακό τουριστικό χάρτη της Πελοποννήσου, εφόσον συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών δεικτών, αλλά μπορούμε μέσω της έξυπνης εξειδίκευσης να του προσδώσουμε χαρακτηριστικά βιώσιμα με βασικό στόχο τον τουρισμό υψηλής ποιότητας 365 ημερών”.

Ο κ. Μαρινάκος αναφέρθηκε επίσης στο θέμα του branding λέγοντας ότι “σε επίπεδο Πελοποννήσου, θεωρώ ότι κατά το παρελθόν έχουν αναληφθεί ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες από όλους τους εμπλεκόμενους με την αναπτυξιακή διαδικασία φορείς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα ως προς την προώθηση του τουριστικούς προϊόντος της Πελοποννήσου και τη δημιουργία ενός ισχυρού brand name. Ωστόσο αυτό που έχω να παρατηρήσω είναι ότι, όλες αυτές οι μέχρι σήμερα επιμέρους πρωτοβουλίες δεν μπόρεσαν να βρουν αποτελεσματικά τον στόχο τους, εφόσον ουδέποτε αποτέλεσαν  μέρος ενός κεντρικού στρατηγικού σχεδιασμού τουριστικής ανάπτυξης που να προκύπτει από την σύμπραξη των εμπλεκόμενων φορέων, αλλά απλοί αυτοσχεδιασμοί και παρορμητικές πρωτοβουλίες, ένθεν κακείθεν,  με ελάχιστη διεισδυτικότητα σε αγορές στόχους και έλλειψη στόχων ρεαλιστικών και υλοποιήσιμων (…) Ήδη σε επίπεδο Περιφέρειας Πελοποννήσου και σε συνεργασία με πανεπιστημιακά ιδρύματα σχεδιάζεται η δημιουργία ενός Destination Management System (DMS) το οποίο θα αποτελέσει  μια πολύ βασική ηλεκτρονική πλατφόρμα προβολής και προώθησης του τουριστικού προϊόντος της Πελοποννήσου. Επιπλέον στον Τουριστικό Οργανισμό Πελοποννήσου εγώ και οι συνεργάτες μου, με την βοήθεια πανεπιστημιακών ιδρυμάτων (Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής κ.ά) σχεδιάζουμε μια ολοκληρωμένη πρόταση σχετικά με την δημιουργία οργανωμένων δομών για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος της Πελοποννήσου. Στην Περιφέρεια Πελοποννήσου θα πρέπει να γίνει μια σοβαρή προσπάθεια με πρωτοβουλία του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου και την ενεργό στήριξη της Περιφέρειας Πελοποννήσου και των εμπλεκόμενων φορέων (Δήμων, Επιμελητηρίων κ.ά.) για τη δημιουργία ενός Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού (Destination Management Organization- DMO) με ενσωμάτωση του DMS που βρίσκεται σε εξέλιξη. Πρακτικά πρόκειται για έναν Οργανισμό Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού ο οποίος θα αποτελεί μια συλλογική δομή με σκοπό την διαχείριση, την προώθηση και την αντικειμενική πληροφόρηση για το σύνολο του τουριστικού προϊόντος στον συγκεκριμένο τουριστικό προορισμό. Είναι αυτό ακριβώς που έχει ανάγκη η κάθε τουριστική περιοχή. Ο ρόλος του τουριστικού προορισμού είναι αυτός στον οποίο θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στον τουριστικό τομέα. Κάθε τουριστικός προορισμός έχει και κάποια χαρακτηριστικά γνωρίσματα τα οποία τον κάνουν να ξεχωρίζει και τα οποία θα πρέπει να αναδειχθούν για να ενισχυθεί η αξία του και να συμβάλει στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Για να πραγματοποιηθεί όμως αυτό, απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες τόσο από την πλευρά του ιδιωτικού τομέα, όσο και από την πλευρά της δημοσίας διοίκησης”.

Φέτος, το ενδιαφέρον στρέφεται κυρίως στον Έλληνα τουρίστα, σημειώνει σε άλλη του συνέντευξη στο “Πρώτο Θέμα” ο κ. Μαρινάκος, “ο οποίος ωστόσο δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αντισταθμίσει τη μεγάλη απώλεια εσόδων, ενώ είναι και πολλοί αυτοί που θα προτιμήσουν σπίτια φίλων και εξοχικά”. Επισημαίνει ότι μεγάλο μερίδιο των καταλυμάτων της περιοχής δεν πρόκειται να ανοίξει φέτος – ειδικά αυτά που έχουν μεγαλύτερο μέγεθος και άρα υψηλότερα κόστη λειτουργίας από τη στιγμή που θα πρέπει να υιοθετηθούν τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα, πολύ περισσότερο δε ενώ είναι άγνωστο τι θα γίνει με τις αεροπορικές συνδέσεις.

“Τα τελευταία χρόνια ένα 70-80% επί του συνόλου των διεθνών αφίξεων στην Πελοπόννησο έρχονται από αέρος, ακόμη και από το ‘Ελ. Βενιζέλος‘, επομένως αν δεν υπάρχουν αεροπλάνα, δε θα υπάρχουν έστω και οριακές πληρότητες για να ‘βγαίνουν’ τα έξοδα. Από πλευράς κρατήσεων, υπάρχουν κάποια δειλά αιτήματα από τον Αύγουστο και μετά, ωστόσο με μεγάλες πιέσεις ως προς τις τιμές από τους Tour Operators για εκπτώσεις ακόμη και πάνω από 40%. Χρειάζεται ένα σοκ ρευστότητας ώστε να περάσουμε τον φετινό σκόπελο έως το 2021 και να μη χάσουμε έναν στρατηγικό κλάδο της οικονομίας, όπως είναι ο τουρισμός“, καταλήγει.

Εκδότης - Αρχισυντάκης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

02/12/2022
01/12/2022
30/11/2022
29/11/2022
28/11/2022