Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΑπαιτούνται “δύσκολες” αποφάσεις για τον τουρισμό
40η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση ΕΞΑ-Α

Απαιτούνται “δύσκολες” αποφάσεις για τον τουρισμό

Η Αθήνα-Αττική και η ξενοδοχία της, ταλαιπωρούνται απ` το 2007 τόσο απ`τις εξελίξεις στον ελληνικό Τουρισμό όσο και από την διεθνή κρίση. Το εξίσου δύσκολο 2010, αναμένεται γεμάτο προκλήσεις για τη νέα Κυβέρνηση, η οποία καλείται να λάβει δύσκολες αποφάσεις για τον Τουρισμό, χωρίς καμία περαιτέρω καθυστέρηση…

Η Αθήνα-Αττική και η ξενοδοχία της, ταλαιπωρούνται απ` το 2007 τόσο απ`τις εξελίξεις στον ελληνικό Τουρισμό όσο και από την διεθνή κρίση<...>. Το εξίσου δύσκολο 2010, αναμένεται γεμάτο προκλήσεις για τη νέα Κυβέρνηση, η οποία καλείται να λάβει δύσκολες αποφάσεις για τον Τουρισμό, χωρίς καμία περαιτέρω καθυστέρηση. Ως “κατεπείγουσα” εκτιμάται και η συστράτευση / συνεργασία δημόσιων και ιδιωτικών φορέων σε μια σειρά από συντονισμένες δράσεις για την άμεση ενίσχυση της τουριστικής κίνησης, του “brand name” του προορισμού και θεματικών υποπροϊόντων (όπως. του συνεδριακού και “city break” τουρισμού και της κρουαζιέρας).

Αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα που έστειλε η 40η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των ξενοδόχων της Αθήνας – Αττικής (η οποία πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 27-11-2008 στο νέο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo) προς την κυβέρνηση και τα πολιτικά κόμματα, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους τουριστικούς φορείς αλλά και τους επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου που συμμετείχαν στις εργασίες της. Κατά τη διάρκεια της Γ.Σ. των ξενοδόχων της Αθήνας –Αττικής, παρουσιάσθηκαν και τα αποτελέσματα της 5ης κατά σειρά έρευνας περί “Ικανοποίησης Πελατών Ξενοδοχείων Αττικής” & “Μελέτη Απόδοσης των Ξενοδοχείων”, τα οποία τεκμηρίωσαν πλήρως όλα όσα επικαλούνται οι ξενοδόχοι περί ασφάλειας στην πρωτεύουσα και ανάγκης για καλύτερη οργάνωση του προορισμού.

«Από τον Δεκέμβριο του 2008 μέχρι σήμερα, παρατηρείται μια “ελεύθερη πτώση”, που σε αριθμούς μεταφράζεται μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου σε 12% μείωση της πληρότητας (62.1%) και σε 8% μείωση των μέσων τιμών ανά δωμάτιο (πηγή GBR Consulting). Εκείνο που έχει πλέον ίσως τη μοναδική αξία είναι το εάν η μείωση των εσόδων θα ξεπεράσει ή όχι το «ψυχολογικό όριο» του 20%» τόνισε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο πρόεδρος της ΕΞΑ-Α κ. Γιάννης Α. Ρέτσος.

Όπως είπε χαρακτηριστικά, «οι εξελίξεις είναι πλέον καταιγιστικές και πρέπει όλοι να κατανοήσουμε πως περιθώρια για άλλες καθυστερήσεις δεν υπάρχουν. Είναι δε σχήμα οξύμωρο να ζητάμε «προχωρημένες» στρατηγικές μάρκετινγκ και προβολής των προορισμών, εξειδικευμένες και σύγχρονες κάτω από την …«σκιά» των χρεών του ΕΟΤ. Όλοι ξέρουμε πως αυτή τη στιγμή υπάρχουν χρέη, τα οποία δεν έχουν ακόμη τακτοποιηθεί -επεσήμανε ο κ. Ρέτσος- και η διεθνής εικόνα μας διασύρεται από οφειλές. Το να πληρωθούν άμεσα οι οφειλές στα διεθνή δίκτυα δίνει και σε μας την ελπίδα ότι θα μπορέσουμε να πάμε κατόπιν «παρακάτω». Αντίθετα, η καθυστέρηση της τακτοποίησής τους, γεννά την αίσθηση ότι μάλλον χάνουμε έδαφος που είχαμε για κατάκτηση και επιστρέφουμε στα χειρότερα».

Στην ομιλία του ο κ. Γιάννης Α. Ρέτσος αναφέρθηκε και στα χρόνια θέματα της πρωτεύουσας: «Είναι οπωσδήποτε λυπηρό, για έκτη χρονιά φέτος, να αναγκαζόμαστε να ζητάμε από το βήμα αυτής της Γ.Σ. τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου της Αθήνας, την άρση του καμποτάζ για την προώθηση της κρουαζιέρας και τη στοχευμένη προβολή του προορισμού μέσω μίας μακροπρόθεσμης στρατηγικής ενίσχυσης του brand name «Αθήνα» – ώστε να διακριθεί ως συνεδριακός και “city break” προορισμός». Όπως εξήγησε ο πρόεδρος της ΕΞΑ-Α, «όλοι γνωρίζουμε ότι από τον Αύγουστο του 2007 ζούμε ίσως την χειρότερη οικονομική κρίση των τελευταίων 100 χρόνων. Η Αθήνα, τη χρονιά που πέρασε ταλαιπωρήθηκε πολύ και απΆ ότι φαίνεται η ταλαιπωρία της θα συνεχισθεί. Μέχρι τον Σεπτέμβριο και βάση των στοιχείων που παρουσίασε η Τράπεζα της Ελλάδος, ο ΣΕΤΕ, η ΠΟΞ και το Ι.Τ.Ε.Π. η μείωση σε έσοδα για τον Τουρισμό ήταν της τάξεως του 16% και η πραγματική ζημιά για τους ξενοδόχους ήταν πάνω από 1 δισ. Ευρώ σε πανελλαδικό επίπεδο. Την ίδια χρονική περίοδο η Αττική και τα ξενοδοχεία της, παρουσίαζαν μείωση στα έσοδά τους η οποία έφτανε το 19%, ξεπερνώντας κατά πολύ το μέσο όρο της χώρας. Αντιμετωπίζουμε λοιπόν μία σκληρή πραγματικότητα. Όπως κάθε άλλη ευρωπαϊκή πόλη, η Αθήνα έχει βασιστεί πάνω σε συνέδρια, οργανωμένες εκδηλώσεις, incentives & επιχειρηματικές δραστηριότητες. Όλοι αυτοί οι τομείς έχουν επηρεαστεί από τη κρίση και θα συνεχίσουν να επηρεάζονται τουλάχιστον και το 2010. Επιπροσθέτως, η διολίσθηση του δολαρίου έναντι του ευρώ έχει επηρεάσει την αγορά της Βορείου Αμερικής, (η οποία παραδοσιακά είναι η πιο δυνατή αγορά για την Αθήνα). Επιπλέον, τα τραγικά γεγονότα του περασμένου Δεκεμβρίου, επιδείνωσαν το αίσθημα ανασφάλειας των επισκεπτών και δημιούργησαν άσχημη εικόνα για τον προορισμό μας, με συνέπεια ένα καταστροφικό πρώτο τετράμηνο του 2009. Η κατάσταση -συμπλήρωσε ο κύριος Ρέτσος- παραμένει ασταθής και οι προοπτικές για το 2010 είναι ανάμεικτες – (από αρνητικές έως και μέτριες). Μέσα σε ένα τόσο ασταθές οικονομικό περιβάλλον, όπου ο διεθνής ανταγωνισμός λειτουργεί αμείλικτα και ο ταξιδιώτης κάνει αυστηρές επιλογές, φαίνεται περισσότερο από αναγκαία η θωράκιση του προορισμού και η δημιουργία προϋποθέσεων τέτοιων που να εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητά του στο μέλλον».

Σχολιάζοντας θέματα τουριστικής πολιτικής και οργάνωσης του προορισμού ο πρόεδρος της ΕΞΑ-Α χαρακτήρισε ως «θετικές παρεμβάσεις» τα «14 μέτρα» του περασμένου Δεκεμβρίου για τον Τουρισμό, «μολονότι όπως είπε η Αττική είχε τελικά το μικρότερο όφελος από αυτά», και την πρωτοβουλία του Δημάρχου Αθηναίων κ. Νικήτα Κακλαμάνη για τη δημιουργία της ΕΤΟΑΑ, «που αποδείχθηκε δύο χρόνια μετά ιδιαίτερα επιτυχής και σίγουρα η σημαντικότερη ιστορικά προσπάθεια σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Από την άλλη όμως»,-συμπλήρωσε ο κ. Ρέτσος- «η συνολική εικόνα της πόλης μας σε ότι έχει να κάνει με ασφάλεια, καθαριότητα και αισθητική, χρήζει συνολικής βελτίωσης και αναβάθμισης, όπως προκύπτει και από τα αποτελέσματα της 5ης έρευνας της ΕΞΑ-Α. Η Αθήνα είναι μία ιστορική πρωτεύουσα -τόνισε- η οποία διεθνώς έχει χαρακτηριστεί ως «λίκνο του πολιτισμού» και σίγουρα της αξίζει μία πολύ καλύτερη εικόνα από αυτήν που σήμερα έχει».

5η Έρευνα περί «Ικανοποίησης Πελατών Ξενοδοχείων Αττικής & Μελέτη Απόδοσης των Ξενοδοχείων»

Η έρευνα «Ικανοποίησης Πελατών Ξενοδοχείων Αττικής & Μελέτη Απόδοσης των Ξενοδοχείων» που διενεργήθηκε και παρουσιάστηκε από την εταιρεία Συμβούλων GBR Consulting στην Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ξενοδόχων Αττικής έγειξε τα ακόλουθα:

  • Οι σημαντικότερες πηγές πληροφόρησης είναι το ιντερνέτ (1 στους 3 έως 1 στους 2 επισκέπτες) και οι γνωστοί και φίλοι ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν τα ταξιδιωτικά γραφεία και τα οργανωμένα πακέτα.
  • Κατά μέσο όρο, η ημερήσια δαπάνη των επισκεπτών στην πόλη ανέρχεται σε ¤ 175, πλέον της δαπάνης για ξενοδοχείο.
  • Οι αλλοδαποί επισκέπτες είναι πολύ πιο ικανοποιημένοι από τους Έλληνες (με συνολική αξιολόγηση 7,4 και 6,9 στα 10 αντίστοιχα) και οι πιο ευχαριστημένοι επισκέπτες απΆ όλους είναι οι Νοτιαμερικανοί, ακολουθούμενοι από τους Βορειοαμερικανούς.
  • Όπως και τις προηγούμενες χρονιές, παρατηρείται ιδιαίτερα χαμηλή βαθμολογία σε θέματα ασφάλειας, καθαριότητας, ρύπανσης, υποδομών πόλης κλπ. (κάτω από 6,5 στα 10),
  • ενώ η βαθμολογία είναι σχετικά ικανοποιητική για τις ιδιωτικές εγκαταστάσεις (ξενοδοχεία, καταστήματα, εστίαση) και το αεροδρόμιο (πάνω από 7,5).
  • Ακόμα αξιοσημείωτη είναι η χαμηλή αξιολόγηση στον παράγοντα ΅value for moneyΆ (7,2 για τα ξενοδοχεία και λιγότερο από 7 για τα υπόλοιπα) καθώς και το ότι
  • οι αλλοδαποί επισκέπτες βαθμολογούν αρκετά θετικά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τη Συμπεριφορά των Αθηναίων (7,4 και 7,8 αντίστοιχα), έναντι των Ελλήνων που δίνουν μάλλον χαμηλή βαθμολογία (6,6 και 6,4).

Στοιχεία πληρότητας και εσόδων

Αναφορικά με τα στοιχεία πληρότητας και εσόδων τα σημαντικότερα συμπεράσματα είναι:

  • Υπήρξε σαφής πτώση πληρότητας και εσόδων μετά τα επεισόδια του προηγούμενου Δεκεμβρίου. Από την άλλη πλευρά, οι επιπτώσεις φαίνεται ότι είναι παροδικές υπό την έννοια ότι μετά το 1ο δίμηνο του 2009 οι επιδόσεις των ξενοδοχείων της Αθήνας δεν διαφέρουν από αυτές αντίστοιχων Ευρωπαϊκών και Μεσογειακών πόλεων και αντικατοπτρίζουν τη γενικότερη ύφεση που έχει πλήξει τον κλάδο, ως αποτέλεσμα της γενικότερης ύφεσης και ιδιαίτερα των χαμηλών πληροτήτων,
  • Τα έσοδα των ξενοδοχείων για όλους τους μήνες του 2009 (έως και τον Σεπτέμβριο) ήταν τα χαμηλότερα της τελευταίας τετραετίας (περίπου 20%), παρΆ ότι η μείωση των τιμών των ξενοδοχείων της Αθήνας περιορίστηκε -κατά μέσο όρο- σε μονοψήφιο νούμερο.

Συνδυαστικά και από τις δύο έρευνες προκύπτει επιτακτική ανάγκη για ανάπτυξη άλλων μορφών τουρισμού (συνεδριακού, city break, κρουαζιέρες) έτσι ώστε αφενός ο τουρισμός της Αθήνας να μην βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε παραδοσιακό τουρισμό αναψυχής και επαγγελματίες και, αφετέρου, με τον τρόπο αυτό να ενισχυθεί η πληρότητα και να μειωθεί η εποχικότητα του τουρισμού της Αθήνας. Δεδομένης της υψηλής δαπάνης των τουριστών στην πόλη, τα οφέλη θα διαχυθούν ευρέως -πέρα από τα ξενοδοχεία- και στα καταστήματα, εστιατόρια, κέντρα διασκεδάσεως κλπ.

Ο πρόεδρος της ΕΞΑ-Α κ. Γ. Ρέτσος, αναφορικά με τα αποτελέσματα της έρευνας υπενθύμισε πως «Για τη σύνταξη της μελέτης του 2009, χρησιμοποιήθηκε δείγμα 2.000 ερωτηματολογίων (που αντιπροσωπεύουν περισσότερα από 4.000 άτομα) ώστε να τεκμηριωθεί η αξιοπιστία της μελέτης και των ευρημάτων της κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Τα αποτελέσματα για μία ακόμη χρονιά δείχνουν τη δυναμική της πόλης μάλλον να εξασθενεί παρά να ενισχύεται ως «μετά-Ολυμπιακός προορισμός», ενώ η αξιολόγηση των ξενοδοχείων εξακολουθητικά βρίσκεται υψηλότερα από όλες τις άλλες παραμέτρους του προϊόντος που βαθμολογούνται και πάνω από το μέσο όρο βαθμολογίας του προορισμού.
Η ιδιαιτερότητα της φετινής μελέτης είναι ότι διεξήχθη μέσα σε μία χρονική συγκυρία όπου κυριαρχεί η παγκόσμια οικονομική κρίση, η οποία έχει επηρεάσει όλους τους τομείς της οικονομίας και ιδιαίτερα τους πιο ευαίσθητους όπως ο Τουρισμός.Σε μία τέτοια λοιπόν συγκυρία, είναι αναμενόμενο η κριτική του κόσμου να είναι πιο αυστηρή, οι απαιτήσεις μεγαλύτερες και η προσήλωση στη σχέση ποιότητας-τιμής πιο έντονη. Αυτά όλα φαίνεται να αποτυπώνονται στα αποτελέσματα της έρευνας».

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024