Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΈρευνες-ΜελέτεςΙΝΚΑ: Περισσότεροι από 4 στους 10 Έλληνες χωρίς διακοπές το φετινό καλοκαίρι

ΙΝΚΑ: Περισσότεροι από 4 στους 10 Έλληνες χωρίς διακοπές το φετινό καλοκαίρι

Περισσότεροι από 4 στους 10 Έλληνες καταναλωτές δεν προγραμματίζουν ούτε πιστεύουν ότι τελικά θα πραγματοποιήσουν διακοπές το καλοκαίρι του 2006, σύμφωνα με όσα δήλωσαν στα πλαίσια έρευνας, που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Καταναλωτών…

Περισσότεροι από 4 στους 10 Έλληνες καταναλωτές δεν προγραμματίζουν ούτε πιστεύουν ότι τελικά θα πραγματοποιήσουν διακοπές το καλοκαίρι του 2006,<...>σύμφωνα με όσα δήλωσαν στα πλαίσια έρευνας, που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) με τη μέθοδο τηλεφωνικών συνεντεύξεων στο διάσημα 9-13 Μαΐου 2006.

Οι αιτίες για τη μη πραγματοποίηση των διακοπών, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας είναι οικονομικοί λόγοι (73%), επαγγελματικές υποχρεώσεις (20%), αλλά και άλλοι λόγοι (7%). Η σύντμηση της διάρκειας των διακοπών, οφείλεται κυρίως σε οικονομικούς παράγοντες, (φετινή ένταση της οικονομικής δυσπραγίας, – δυσανάλογες με τον πραγματικό πληθωρισμό αυξήσεις της μισθωτής εργασίας – σε συνδυασμό με την παρεπόμενη ανάγκη για πρόσθετη εργασία), αλλά και σε κοινωνικούς παράγοντες, όπως, χαλάρωση των οικογενειακών δεσμών τόσο μεταξύ γονέων όσο και κυρίως μεταξύ παιδιών και γονιών. Παράλληλα, σε ένα μικρό ποσοστό οφείλεται και στην διασπορά των διακοπών σε περισσότερες εποχές (π.χ. κατά τα εορταστικά 3ήμερα, τα Χριστούγεννα, το Πάσχα κλπ).

Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, το 72% κάνει διακοπές σε ιδιόκτητο, συγγενικό ή φιλικό σπίτι. Συγκεκριμένα οι Έλληνες διαμένουν:


  • σε από τα παλιότερα χρόνια ιδιόκτητο σπίτι 45%,
  • σε συγγενικό-φιλικό σπίτι 27%,

  • σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα σπίτια ή δωμάτια το 28%.


Η διάρκεια των διακοπών όλης, από κοινού, της οικογένειας, φαίνεται ότι περιορίζεται όλο και περισσότερο. Κατά το 2006, θα πραγματοποιήσει:
  • 7 ήμερες διακοπές το 25%,
  • 10 ημέρες το 39%,

  • 15 ήμερες το 28%,
  • 20 ήμερες το 6,5% και
  • 30 ήμερες μόλις το 1,5%.


Η θάλασσα συνεχίζει να συγκεντρώνει τις προτιμήσεις της μεγάλης πλειοψηφίας των Ελλήνων με 75%, των προτιμήσεων, ενώ το βουνά κερδίζει κάποιο έδαφος σε σχέση με παλαιότερες έρευνες συγκεντρώνοντας το 20%.

Τέλος οι εκτός Ελλάδας τουριστικοί προορισμοί φέτος θα συγκεντρώσουν περισσότερο από πέρυσι τις προτιμήσεις του 15% των καταναλωτών λόγω τιμής. Σύμφωνα με υπολογισμούς του ΙΝΚΑ το ελάχιστο κόστος για διαμονή-διατροφή 15 ημερών μιας 4μελούς οικογένειας αγγίζει πλέον τα 3.300 ευρώ.

Η φετινή έρευνα του ΙΝΚΑ, δείχνει περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης δυνατότητας διακοπών σε σχέση με τα αποτελέσματα της αντίστοιχης περσινής (44% αντί 41% πέρσι και 39,6% πρόπερσι), παρά το γεγονός ότι η διάθεση των καταναλωτών κατά το 2004 είχε επηρεαστεί δυσμενώς από τα ειδικά φαινόμενα που εκδηλώθηκαν στο πλαίσιο της Ολυμπιακής τουριστικής χρονιάς του 2004, δηλαδή τη γενική αντιμετώπιση των Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνα 2004 ως ευκαιρίας μιας εφάπαξ αρπαχτής που το άφησε δυστυχώς σαν μόνιμο κουσούρι σε ένα εξαιρετικά μεγάλο μέρος των τουριστικών επιχειρήσεων της χώρας πράγμα που οδήγησε αφενός σε παγίωση υπερβολικά αυξημένων τιμών και αφετέρου – ως αντίδραση – στην συνειδητή πλέον αυτοσυγκράτηση από την πλευρά των καταναλωτών.

Εξάλλου, η γενική εικόνα της φετινής έρευνας του ΙΝΚΑ, συμβαδίζει και με τα αποτελέσματα άλλων ερευνών που πραγματοποιήθηκαν την τελευταία περίοδο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλους φορείς σύμφωνα με τις οποίες:

Οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται τώρα περισσότερο από πέρσι πιο απαισιόδοξοι απ όλους τους Ευρωπαίους – εκτός των Κυπρίων – με το δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης να υποχωρεί στο -38 όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι -11 και στην ευρωζώνη στο -10 (Έρευνα Ευρωπαϊκής Επιτροπής).

Οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται απαισιόδοξοι για την εξέλιξη της οικονομίας και απογοητευμένοι από τις δυσανάλογα με το εισόδημά τους, υπερβολικές αυξήσεις των τιμών το τελευταίο δωδεκάμηνο.

Ψαλίδα αισχροκέρδειας

Σύμφωνα με τις επαναλαμβανόμενες κάθε χρόνο έρευνες του ΙΝΚΑ, οι διαφορές τιμών, για το ίδιο προϊόν ή υπηρεσία, στις τουριστικές περιοχές παρουσιάζουν θεαματικές διαφορές – συχνά εξοργιστικές – σε σχέση με τον μέσο όρο, της υπόλοιπης χώρας.
Το φαινόμενο αυτό πρέπει να αντιμετωπισθεί, με συντονισμένες ενέργειες της Πολιτείας και με αλλαγή της νοοτροπίας των τοπικών εποπτικών αρχών (κακώς εννοούμενη τοπικιστική αντιμετώπιση εάν οι παραπονούμενοι είναι Έλληνες και κακώς εννοούμενη εθνική αντιμετώπιση εάν οι παραπονούμενοι είναι ξένοι).
Εκτός των τιμών όμως, σημαντικό πρόβλημα παρουσιάζεται στα ζητήματα της ποιότητας, της εξυπηρέτησης και της δημόσιας υγείας, όπου οι αποδυναμώσεις των ήδη ανεπαρκών μηχανισμών ελέγχου, έχουν δημιουργήσει δυνατότητες περαιτέρω ασυδοσίας και κινδύνων, ιδιαίτερα για τους ευκαιριακούς επιχειρηματίες.

Επιχειρήσεις μιας χρήσης – Πελάτες μιας χρήσης

Η επί πολλά συνεχόμενα έτη ουσιαστική έλλειψη πολιτικής και μηχανισμών αποτελεσματικής εποπτείας (και) στον ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα του τουρισμού οδήγησε την – παλιότερα – πιο προσιτή στους καταναλωτές Ελληνική τουριστική αγορά σε μια νέα εποχή υψηλού κόστους και αναντίστοιχης ή ακόμα και συχνά κακής ποιότητας.

Το κύρια χαρακτηριστικά αυτού του φαινόμενου είναι:


  • Οι ευκαιριακές επιχειρήσεις, οι οποίες στον τομέα του τουρισμού αντιπροσωπεύουν σήμερα, πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από άλλους τομείς.

  • Οι επιχειρήσεις ή και οι επαγγελματίες που επενδύοντας στο εναλλασσόμενο της πελατείας υποβαθμίζουν την ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών τους, ή ακόμα, επιβαρύνουν τις τιμές με εξαιρετικό υπερβολικό κέρδος.

  • Οι πρακτικές της `αρπαχτής` που εκδηλώνονται με αυξανόμενη και ανεξέλεγκτη τάση προχωρά συχνά εντελώς ανεμπόδιστα ακόμα και με παραβάσεις των κειμένων διατάξεων του νόμου.


Το τελικό αποτέλεσμα είναι:
Αφενός να έχουν γίνει απαγορευτικές οι διακοπές για πολλούς Έλληνες καταναλωτές έστω και οι ολιγοήμερες και αφετέρου η στροφή των ξένων τουριστών – οι οποίοι είναι κατά κανόνα στόχοι προτεραιότητας και ευκολότερα “θύματα” των κακών πρακτικών από την πλευρά των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών – προς άλλους προορισμούς.
  • Είναι χαρακτηριστικά τα αποτελέσματα που απέφεραν αυτές οι πρακτικές κατά το Ολυμπιακό Καλοκαίρι – κατά το οποίο όλα τα σχετικά φαινόμενα εκδηλώθηκαν με τον πιο υπερβολικό τρόπο – τόσο στην τουριστική κίνηση εκείνης της σαιζόν όσο και στις προοπτικές για τα επόμενα χρόνια.
  • Τα παράπονα των καταναλωτών για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες κατά την περσινή θερινή περίοδο δημιουργούν ένα επί πλέον αίσθημα ανασφάλειας για την μετακίνησή τους, άρα και για την απροθυμία τους να προγραμματίσουν τις διακοπές τους στα νησιά της Ελλάδας.

Η χώρα μας δυστυχώς, χαρακτηρίζεται πλέον διεθνώς, ως ιδιαίτερα ακριβός τουριστικός προορισμός.

Δεν είναι λοιπόν περίεργο γιατί οι καταγγελίες οι οποίες καταγράφονται από το ΙΝΚΑ έχουν συχνά την επωδό: αγαπούμε την Ελλάδα, μας αρέσει πολύ, αλλά δεν μπορούμε πια να ξανάρθουμε εδώ.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
Ετικέτες
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024