Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΟ φόβος των επιβατών για τρομοκρατία είναι μεγαλύτερος των πραγματικών απειλών λένε ειδικοί στις αερομεταφορές
Αερομεταφορές

Ο φόβος των επιβατών για τρομοκρατία είναι μεγαλύτερος των πραγματικών απειλών λένε ειδικοί στις αερομεταφορές

Οι τρομοκρατικές επιθέσεις σημάδεψαν ολόκληρο το 2015, από την αρχή μέχρι το τέλος του. Από τις επιθέσεις στο Charlie Hebdo και το Hyper Kacher στο Παρίσι, στις 7 Ιανουαρίου, έως τους μαζικούς πυροβολισμούς, επίσης στο Παρίσι, με θύματα 131 ανθρώπους, επίσης στο Παρίσι, μια τρομοκρατική ακολουθία επιθέσεων από το Ισλαμικό Κράτος (ISIS) έχει διαστρεβλώσει τη δημόσια αντίληψη για πραγματικές απειλές.

Η απειλή για βόμβα που ανάγκασε την την πτήση 463 της Air France από τον Μαυρίκιο προς το Παρίσι σε αναγκαστική προσγείωση στην Κένυα μερικές μέρες πριν από τα Χριστούγεννα ήταν μια ένδειξη του πόσο νευρικές έχουν γίνει οι
αεροπορικές εταιρείες στη νέα εποχή τρόμου του Ισλαμικού Κράτους.

Επρόκειτο τελικά για μια αδέξια κατασκευσμένη ψεύτικη βόμβα που προσγείωσε την AF463, αλλά δύο μήνες μόλις μετά την πραγματική -και υποτιθέμενη- βομβιστική επίθεση στο ρωσικό επιβατικό αεροπλάνο πάνω από τη Χερσόνησο του Σινά στην Αίγυπτο, οι αεροπορικές εταιρείες και οι επιβάτες τους είναι γεμάτοι νευρικότητα.

Ένας 56χρονος, πρώην αστυνομικός και η σύζυγός του, ανακρίθηκαν από τη γαλλική αστυνομία μετά την άφιξή τους στο αεροδρόμιο Charles de Gaulle στο Παρίσι και αφέθηκαν αργότερα ελεύθεροι. Στο ζεύγος δεν απαγγέλθηκαν κατηγορίες ενώ οι έρευνες συνεχίζονται για το συγκεκριμένο περιστατικό, αλλά αυτή ήταν η τρίτη φορά μέσα σε 15 ημέρες που αεροσκάφος της Air France εκτρέπεται της πορείας του λόγω βομβιστικής απειλής.

Η δημόσια αντίληψη του κινδύνου, ωστόσο, ξεπερνά κατά πολύ το πραγματικό κίνδυνο, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες ασφαλείας. Οι τρομοκρατικές επιθέσεις σημάδεψαν ολόκληρο το 2015, από την αρχή μέχρι το τέλος του. Από τις επιθέσεις στο Charlie Hebdo και το Hyper Kacher στο Παρίσι, στις 7 Ιανουαρίου, έως τους μαζικούς πυροβολισμούς, επίσης στο Παρίσι, με θύματα 131 ανθρώπους, επίσης στο Παρίσι, μια τρομοκρατική ακολουθία επιθέσεων από το Ισλαμικό Κράτος (ISIS) έχοει διαστρεβλώσει τη δημόσια αντίληψη για πραγματικές απειλές, που απορρέουν από το συριακό εμφύλιο πόλεμο, ήδη στο πέμπτο έτος του.

“Δεν υπάρχει πραγματική αύξηση του τρόμου”, δηλώνει στο The Media Line ο Charles Burbridge, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας G4S Risk Consulting. “Η τρομοκρατία, ιδιαίτερα η διεθνής τρομοκρατία, πολύ σπάνια εμφανίζεται κατά κύματα και συνήθως δεν είναι τόσο συντονισμένη”. Εξήγησε ότι η προσπάθεια, οι πόροι και ο προγραμματισμός – όλα αυτά συγκαλυμμένα – καθιστούν δύσκολο για τους τρομοκράτες να διεξάγουν δραστηριότητες σε μαζική κλίμακα.

Η απόφαση της Air France να εκτρέψει τρία επιβατικά αεροπλάνα με σημαντικό κόστος για αυτήν αποκαλύπτει το πόσο προσεκτική είναι η αεροπορική βιομηχανία. “Οι αεροπορικές εταιρείες δέχονται απειλές αρκετά συχνά. Το γεγονός ότι η Air France επέλεξε τα συγκεκριμένα περισταστικά ως αξιόπιστες απειλές είναι χωρίς αμφιβολία εσωτερικό της ζήτημα, δείχνοντας ότι θα προτιμούσαν να σφάλουν παρά να είναι απρόσεκτοι”, σχολιάζει ο Mark Feldman, διευθύνων σύμβουλος του τουριστικού γραφείου Zion Tours στην Ιερουσαλήμ.

“Το κύριο πρόβλημα είναι ότι πολύ εύκολο να καταρριφθεί αεροσκάφος που βρίσκεται στον αέρα”, λέει ο Aviv Oreg, πρώην ανώτερος αξιωματικός ασφαλείας στην ισραηλιτική αεροπορική εταιρεία El Al Israel Airlines και στο αεροδρόμιο John F Kennedy Airport. “Το μόνο που έχετε να κάνει κανείς είναι να περάσει με κάποιο τρόπο λαθραία ένα κουτί 300 ή 200 γραμμαρίων (εκρηκτικών) στο αεροσκάφος“, δήλωσε. “Μόλις το αεροπλάνο βρεθεί σε μεγάλο υψόμετρο και σε χαμηλή ατμοσφαιρική πίεση, μια σχετικά μικρή έκρηξη μπορεί να είναι αρκετή για να προκαλέσει τη μοιραία συντριβή”.

Παρά την τρωτότητά τους, τα αεροπορικά ταξίδια παραμένουν ο “ασφαλέστερος τρόπος μεταφοράς”, επισημαίνει ο Feldman. “Η αιτία για την ανισορροπία μεταξύ πραγματικού και αντιληπτού κινδύνου είναι απλή”, λέει ο Burbridge: “Είναι ο
αριθμός των νεκρών. Όταν ένα αεροπλάνο συντρίβεται οι απώλειες είναι υψηλές και ειδησεογραφική κάλυψη τεράστια, αλλά μπορεί να περάσουν και χρόνια ανάμεσα σε επιτυχημένες επιθέσεις εναντίον αεροσκαφών”.

“Ένα δεύτερο πράγμα που συνέβαλε σε αυτήν την αντίληψη είναι η διαθεσιμότητα των πληροφοριών και ο τρόπος με τον οποίο οι εικόνες είναι διαθέσιμες για το κοινό, που μεταφέρουν τη βαρβαρότητα μερικών από αυτά τα γεγονότα”, λέει ο Burbridge.

Ο πραγματικός κίνδυνος να μην μπορεί να έχει μετατοπιστεί με την πάροδο του χρόνου. “H ικανότητα των τρομοκρατών έχει αυξηθεί σημαντικά, αλλά σε γενικές γραμμές, είναι μέσα στα πλαίσια της ικανότητάς που μας παρέχει η δική μας ‘αρχιτεκτονική’ ασφάλειας ώστε να τους αντιμετωπίσουμε”, λέει ο Burbridge.

Ο Bruce Schneier, Chief Technology Officer στο resilientsystems.com κατέδειξε επίσης τα ΜΜΕ ως πηγή παρεξήγησης. “Οι ειδήσεις πρέπει αναφέρουν την τρομοκρατία – και όσο με πιο κομμένη την ανάσα γίνεται το ρεπορτάζ τόσο το καλύτερο”, λέει ο Schneier. Όσο περισσότερο δημοσιογράφοι και πολιτικοί μιλούν για την τρομοκρατία τόσο μεγαλώνει και η αντίληψη του κινδύνου της” δηλώνει, προσθέτοντας ότι “είμαστε όλοι συνένοχοι στην αποτελεσματικότητά της (της τρομοκρατίας)”.

“Η απειλή του ISIS για τις αερομεταφορές δεν είναι μεγαλύτερη από ό,τι ήταν απελειές άλλων τρομοκρατικών ομάδων στο παρελθόν”, εκτιμά ο Oreg, που είναι και πρώην ειδικός για το “τζιχάντ” στην υπηρεσία στρατιωτικών πληροφοριών του Ισραήλ.

“Η μόνη διαφορά μεταξύ του 1970 και του σήμερα”, λέει, “είναι ότι πολλοί ισλαμιστές προσπαθούν να μιμηθούν το όνομα ISIS. Μη συνδεδεμένες μεταξύ τους επιθέσεις σε όλο τον κόσμο αποδίδονται στη συγκεκριμένη τρομοκρατική ομάδα, ακόμη και εν τη απουσία άμεσου συσχετισμού. Επιθέσεις όπως οι πυροβολισμοί σε πλήθος κόσμου στο San Bernardino στην Καλιφόρνια, δημιουργούν την ψευδή εντύπωση ενός κύματος επιθέσεων που δεν είναι υφίσταται πραγματικά. “Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι το ISIS είναι παντού και ότι είναι άμεσα σε θέση να βάλει εκρηκτικά σε ένα αεροσκάφος -και έτσι ανησυχούν περισσότερο”.

Στη φωτογραφία, οι επιβάτες και το αεροσκάφος της πτήσης 463 της Air France από τον Μαυρίκιο προς το Παρίσι, που έκανε αναγκαστική προσγείωση στην Κένυα λόγω απειλής για βόμβα (φωτό: EPA/GETTY).

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024