Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστική ΠολιτικήΕυρωπαϊκή ΈνωσηΕυρωδικαστήριο: Η ελεύθερη κυκλοφορία των υπηρεσιών θαλάσσιων ενδομεταφορών διέπει τις υπηρεσίες θαλάσσιων κρουαζιερών
Κρουαζιέρα

Ευρωδικαστήριο: Η ελεύθερη κυκλοφορία των υπηρεσιών θαλάσσιων ενδομεταφορών διέπει τις υπηρεσίες θαλάσσιων κρουαζιερών

Σύμφωνα με την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην υπόθεση C-17/13 (Alpina River Cruises GmbH, Nicko Tours GmbH κατά Ministero delle infrastrutture e dei trasporti – Capitaneria di Porto di Chioggia), η ελεύθερη κυκλοφορία των υπηρεσιών θαλάσσιων ενδομεταφορών που εφαρμόζεται στους πλοιοκτήτες της Ένωσης, οι οποίοι εκμεταλλεύονται πλοία νηολογημένα σε κράτος-μέλος, διέπει τις υπηρεσίες θαλάσσιων κρουαζιερών.

Δυνάμει του κανονισμού για τις θαλάσσιες ενδομεταφορές-καμποτάζ, από την 1η Ιανουαρίου 1993 εφαρμόζεται η ελεύθερη κυκλοφορία υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών εντός κράτους-μέλους για τους πλοιοκτήτες της Κοινότητας, των οποίων τα σκάφη είναι νηολογημένα σε κράτος μέλος και φέρουν τη σημαία του, υπό τον όρον ότι τα σκάφη αυτά πληρούν όλες τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για να εκτελούν ενδομεταφορές στο εν λόγω κράτος μέλος.

Η Alpina River Cruises GmbH (ελβετική εταιρεία) και η Nicko Tours (γερμανική εταιρεία) είναι, αντιστοίχως, η πλοιοκτήτρια εταιρεία και η ναυλώτρια εταιρεία του φέροντος ελβετική σημαία κρουαζιερόπλοιου “Bellissima”. Οι εν λόγω εταιρείες είχαν προγραμματίσει κρουαζιέρα μιας περίπου εβδομάδας από τη Βενετία. Είχαν προβλέψει να διασχίσουν τη λιμνοθάλασσα της Βενετίας έως την Chioggia, στη συνέχεια τον διάπλου της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ της Chioggia και του Porto Levante, πλεύση για 60 περίπου χιλιόμετρα κατά μήκος του ποταμού Πάδου (Ιταλία) έως το χωριό Polesella (Ιταλία) και επιστροφή στη Βενετία από την αντίστροφη διαδρομή. Η αίτηση έγκρισης για τον διάπλου της θαλάσσιας περιοχής απορρίφθηκε από το λιμεναρχείο (Capitaneria di Porto di Chioggia) με το αιτιολογικό ότι οι θαλάσσιες ενδομεταφορές επιτρέπονταν από το ιταλικό δίκαιο αποκλειστικώς στα πλοία που φέρουν τη σημαία κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι Alpina και Nicko Tours προσέβαλαν την απόφαση αυτή ενώπιον του διοικητικού δικαστηρίου της περιφέρειας της Βενετίας (Tribunale Αmministrativo Regionale per il Veneto) και, στη συνέχεια, ενώπιον του Ιταλικού Συμβουλίου της Επικρατείας (Consiglio di Stato). Προέβαλαν ότι, κατά το δίκαιο της Ένωσης, η έννοια της “θαλάσσιας ενδομεταφοράς-καμποτάζ” εφαρμόζεται μόνον σε υπηρεσίες που περιλαμβάνουν πραγματική μεταφορά διά θαλάσσης. Κατά τις Alpina και Nicko Tours, η κρουαζιέρα δe θα περιελάμβανε τέτοια μεταφορά, διότι θα πραγματοποιούταν εντός εσωτερικών υδάτων (με εξαίρεση τη σύντομη διέλευση από τη θαλάσσια περιοχή μεταξύ της Chioggia και του Porto Levante).

Το Consiglio di Stato ζήτησε από το Δικαστήριο να διευκρινίσει κατά πόσον εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του δικαίου της Ένωσης μια κρουαζιέρα, η οποία αρχίζει και ολοκληρώνεται, με τους ίδιους επιβάτες, στον ίδιο λιμένα κράτους μέλους.

Στην απόφαση που εξέδωσε το Δικαστήριο υπογραμμίζει ότι ο κανονισμός αφορά μόνον υπηρεσίες μεταφορών, οι οποίες, στο εσωτερικό κράτους-μέλους (ενδομεταφορές-καμποτάζ), έχουν θαλάσσιο χαρακτήρα. Συνεπώς, η πλωτή μεταφορά εντός κράτους μέλους δε διέπεται από τον κανονισμό αυτό, καθότι στερείται θαλάσσιου χαρακτήρα 2.

Η επίλυση της διαφοράς εξαρτάται από το ζήτημα κατά πόσον η επίμαχη κρουαζιέρα συνιστά θαλάσσια ενδομεταφορά.

Το Δικαστήριο διαπιστώνει ότι, αντιθέτως προς ό,τι υποστηρίζουν οι Alpina και Nicko Tours, δεν καταδεικνύεται ότι η επίμαχη κρουαζιέρα έχει βασικά μη θαλάσσιο χαρακτήρα. Ως προς τούτο, το Δικαστήριο κρίνει –υπό την επιφύλαξη της επαληθεύσεως εκ μέρους του εθνικού δικαστή– ότι, πέραν της περιοχής μεταξύ της Chioggia και του Porto Levante, και άλλα τμήματα του δρομολογίου, όπως οι ζώνες ναυσιπλοΐας εντός της λιμνοθάλασσας της Βενετίας και εντός της εκβολής του ποταμού Πάδου, ανήκουν στα εσωτερικά θαλάσσια ύδατα της Ιταλικής Δημοκρατίας.

Το Δικαστήριο υπογραμμίζει, συναφώς, ότι η έννοια της “θάλασσας” στον κανονισμό δεν περιορίζεται στα χωρικά ύδατα κατά την έννοια της Συμβάσεως των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας 3, αλλά καλύπτει, επίσης, τα εσωτερικά θαλάσσια ύδατα που βρίσκονται εντεύθεν της γραμμής βάσεως της αιγιαλίτιδας ζώνης.

Τέλος, το Δικαστήριο επισημαίνει ότι κάθε παροχή υπηρεσίας κρουαζιέρας που παρέχεται έναντι αμοιβής εντός των θαλάσσιων υδάτων κράτους μέλους υπόκειται στον κανονισμό, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι αρχίζει και ολοκληρώνεται, με τους ίδιους επιβάτες, στον ίδιο λιμένα.

Ως εκ τούτου, υπηρεσία θαλάσσιας μεταφοράς υπό τη μορφή κρουαζιέρας, η οποία αρχίζει και ολοκληρώνεται, με τους ίδιους επιβάτες, στον ίδιο λιμένα κράτους-μέλους, υπόκειται στην αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας των υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών στο εσωτερικό των κρατών-μελών (θαλάσσιες ενδομεταφορές- καμποτάζ).

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024