Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστική ΠολιτικήΔιαφήμιση & ΠροβολήΓια μια “Νέα τουριστική πολιτική”
Ομιλία του Α. Σπηλιωτόπουλου στο 19ο Ετήσιο Συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου

Για μια “Νέα τουριστική πολιτική”

Ο υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. `Αρης Σπηλιωτόπουλος, μίλησε χθες το απόγευμα κατά τις εργασίες του 19ου…

Ο υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. `Αρης Σπηλιωτόπουλος, μίλησε χθες το απόγευμα κατά<...> τις εργασίες του 19ου Ετήσιου Συνεδρίου του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου. Στην ομιλία του, με θέμα “Νέα τουριστική πολιτική – Όραμα και πραγματικότητα”, ο κ. Σπηλιωτόπουλος αναφέρθηκε στο παρόν δυσμενές διεθνές οικονομικό κλίμα και στο ότι ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός θωράκισης της πραγματικής οικονομίας.

“Αυτό συνιστά μια, ουσιαστικά, πολύ μεγάλη πρόκληση αλλά και παράλληλα μια πολύ μεγάλη ευκαιρία της χώρας μας γιατί θα πρέπει να αντιληφθεί ότι, όταν έχει έναν τομέα που συνεισφέρει κατά 18,5% στην παραγωγή του εθνικού εισοδήματος, τότε αυτός ο τομέας είναι στην ουσία καθοριστικός για τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Πολύ περισσότερο κάτω από αυτό το δυσμενές κλίμα το οποίο είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι θα συμπιέσει περαιτέρω τη ζήτηση της αγοράς”, επεσήμανε ο υπουργός. “Έτσι λοιπόν εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να συζητήσουμε μέσα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οικογένειας για μέτρα, τα οποία θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της τουριστικής οικονομίας, άρα θα εξασφαλίσουν κάτω από το δυσμενές αυτό κλίμα όσο το δυνατόν βιωσιμότητα για το τουριστικό μας προϊόν. Και αυτό, κυρίες και κύριοι, δεν μπορεί να γίνει χωρίς να είμαστε υποχρεωμένοι να δείξουμε τόλμη, να δείξουμε ταχύτητα, να προχωρήσουμε και στον τομέα της τουριστικής οικονομίας αυτό που ονομάζουμε μεταρρυθμιστική πολιτική.

Η μεταρρυθμιστική τουριστική πολιτική είναι ένας στόχος για εμάς, αν θέλουμε να λειτουργήσουμε ουσιαστικά, άρα αν θέλουμε να λειτουργήσουμε και συλλογικά και αποτελεσματικά. Αυτό σημαίνει ότι από την πρώτη στιγμή έχουμε θέσει τον πήχη αρκετά ψηλά, είναι ο λεγόμενος πήχης των προσδοκιών, γιατί είμαστε μια χώρα με συγκεκριμένα γεωπολιτικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα, με συγκεκριμένα ιστορικά και γεωγραφικά χαρακτηριστικά, τα οποία μας επιτρέπουν να έχουμε τη φιλοδοξία να είμαστε μια ισχυρή δύναμη στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.

Και αυτό δεν το κάνουμε για κανέναν άλλο λόγο, αλλά γιατί έχουμε διαπιστώσει ότι ο τουρισμός συνεισφέρει και κάθε χρόνο συνεισφέρει περισσότερο σε αυτό που ονομάζουμε ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας σε ένα ιδιαίτερα ασφυκτικό πλαίσιο, το οποίο θα γίνει ακόμα πιο ασφυκτικό τα επόμενα χρόνια.

Επιτρέψτε μου να πω, γιατί πια έχει αποδειχθεί από τους αριθμούς, ότι ισχυρός αριθμός σημαίνει ισχυρή οικονομία. Ισχυρό ελληνικό τουριστικό προϊόν σημαίνει ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας που στηρίζεται κατ’αποκλειστικότητα στην εξειδίκευση των υπηρεσιών για να έχει οικονομικό οξυγόνο τα επόμενα χρόνια. Και γιατί σε καιρούς που δοκιμάζουν την αντοχή εκατομμυρίων ανθρώπων η τουριστική ανάπτυξη ενσωματώνει τομείς που διατρέχουν το σύνολο της παραγωγικής δραστηριότητας, όπως τις υποδομές, την επιχειρηματικότητα, την περιφερειακή ανάπτυξη. Διότι θα έχετε αντιληφθεί ότι εκεί που υπήρχαν οι δυνατότητες για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και εξειδίκευση του τουριστικού προϊόντος, εκεί και σε αυτές τις περιοχές υπήρξε μεγάλη περιφερειακή ανάπτυξη.

Ο τουρισμός είναι αυτός, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα της δίκαιης κατανομής του εισοδήματος σε περιφερειακό επίπεδο και βεβαίως δημιουργεί προϋποθέσεις 12μηνης οικονομικής βιωσιμότητας. Έτσι λοιπόν, αν θεωρήσουμε ότι ο τόπος μας έχει ανάγκη αυτούς τους τομείς, είναι σαφές ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε αυτή την μεταρρυθμιστική τουριστική πολιτική. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δομήσουμε ένα καινούριο πλαίσιο το οποίο θα μας επιτρέψει να προχωρήσουμε σε νέες επενδύσεις, με έμφαση όμως αυτή τη φορά στην ποιότητα και όχι στον αυτόματο πιλότο της λογικής της αρπαχτής που είχαμε συνηθίσει τις προηγούμενες δεκαετίες. Να δημιουργήσουμε ένα φιλόδοξο αναπτυξιακό σχέδιο, το οποίο όμως θα δίνει έμφαση όχι σε αυτό που μας βοήθησε για πολλές δεκαετίες, αλλά έφτασε να είναι ταβάνι, το `ήλιος και θάλασσα`. Γιατί στον ήλιο και στη θάλασσα ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και ισχυρός από πολλές άλλες χώρες. Aρα χρειάζεται ανάπτυξη με εξειδίκευση πολλών και τελείως συγκεκριμένων τουριστικών προϊόντων. Και, φυσικά, να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα μας, η οποία δεν μπορεί να ενισχυθεί εάν δεν ισορροπήσουμε το value for money. Να δούμε δηλαδή τις σωστές σε ποιοτικό επίπεδο υπηρεσίες με τις πλέον λογικές τιμές. Και αυτό έχει να κάνει κατά κύριο λόγο με το γεγονός ότι οι προσφορές μας θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο εξειδικευμένες σε δημιουργία νέων επιπρόσθετων υπηρεσιών για τα επόμενα χρόνια, έτσι ώστε να είμαστε και εμείς μια χώρα ανταγωνιστική. Τα πρώτα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής που ξεκινήσαμε εδώ και ένα χρόνο, μπορώ να πω ότι παρ`ότι η χρονιά ήταν εξαιρετικά δύσκολη σε οικονομικό επίπεδο ήταν εξαιρετικά ενθαρρυντικά.

Και μάλιστα θα πω ότι με τα κίνητρα, τα οποία δώσαμε, έχουν υπαχθεί πια στον ελληνικό επενδυτικό νόμο, 888 επιχειρήσεις δημιουργίας νέων ξενοδοχείων ή εκσυγχρονισμού υφιστάμενων ξενοδοχείων. Αυτά τα ξενοδοχεία είναι όλων των κατηγοριών, είναι δηλαδή και των 5 και των 4 και των 3 αστέρων, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός αναβάθμισης των ξενοδοχειακών αυτών υπηρεσιών άγγιξε τα 4 δις ευρώ. Από αυτές τις επενδύσεις, 357 αφορούν νέα ξενοδοχεία, άρα φέτος έχουμε τη δημιουργία 38.000 νέων κλινών εκ των οποίων το 80% είναι 5 και 4 αστέρων. Δηλαδή έρχονται να ανταποκριθούν στο στοίχημα της ποιότητας όσον αφορά στις παρεχόμενες υπηρεσίες που εξ’ αρχής είχαμε θέσει. Και ο προϋπολογισμός αυτών των επενδύσεων άγγιξε τα 2 δις ευρώ. Οι υπόλοιπες 531 επενδύσεις αφορούν στον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων, μια δυναμικότητα περίπου 100.000 κλινών και ένας προϋπολογισμός ο οποίος άγγιξε το 1,8 δισ. ευρώ. Αυτή την περίοδο υπάρχουν άλλες 280 επενδύσεις δημιουργίας νέων ξενοδοχείων συνολικής δυναμικότητας δηλαδή 26.000 κλινών που κι αυτές με τη σειρά τους περιμένουν να υπαχθούν στο νέο Επενδυτικό Νόμο.

Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι στόχος μας δεν είναι τα φευγαλέα κέρδη, τα οποία φευγαλέα κέρδη εξανεμίζονται μέσα στο τρίμηνο, αλλά οι ουσιαστικές απολαβές, μακροπρόθεσμου σχεδιασμού μακροπρόθεσμου χαρακτήρα, που πιστοποιούν την ύπαρξη πραγματικών ρυθμών ανάπτυξης και κυρίως δημιουργίας νέου εισοδήματος μέσω της δημιουργίας τουριστικών μοντέλων, που μπορούν να έχουν όμως αυτό που λέμε στην οικονομική γλώσσα, συγκριτικό οικονομικό πλεονέκτημα.

Μιλώντας για την ανάπτυξη ως στόχο της μεταρρυθμιστικής τουριστικής πολιτικής, οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι η Ελλάδα μετά από τους Ολυμπιακούς Αγώνες είχε -και έχει- να επιδείξει μια σημαντικότατη πρόοδο στο κομμάτι των υποδομών. Τα δημόσια έργα στη χώρα μας προχώρησαν με ταχύτατους ρυθμούς και έδωσαν τη δυνατότητα στον τουρισμό να αναπνεύσει. Μιλώ για τα καινούργια αεροδρόμια, για τον εκσυγχρονισμό σε αρκετά λιμάνια, για τους κάθετους άξονες οι οποίοι πια συνδέουν τη χώρα μας με τη ΝΑ Ευρώπη.

Τα δυο μεγαλύτερα λιμάνια, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, περνούν πια στην ιδιωτική πρωτοβουλία, ενώ από τα πιο σημαντικά περιφερειακά αεροδρόμια σε μεγάλους τουριστικούς προορισμούς εκσυγχρονίζονται μέσω ενός μοντέλου, που αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα της σύγχρονης οικονομίας, που είναι η σύμπραξη μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Επιτρέψτε μου εδώ να πω ότι σε αυτό τον τομέα υπήρξαμε πολύ πιο μπροστά. Διότι είδαμε πολύ νωρίτερα τη χρεοκοπία αυτών που με δογματισμό υπερασπίζονταν τη χωρίς καμία παρέμβαση, άναρχη ανάπτυξη της αγοράς και τη χρεοκοπία όσων μετά μανίας επέμεναν ότι το κράτος πρέπει να κάνει τον επιχειρηματία και είχαν την αγκύλωση στο δογματισμό της σοσιαλμανίας. Μεταξύ δηλαδή του άκρατου αναρχο-φιλελευθερισμού και του χωρίς όρια σοσιαλισμού, ο φιλελευθερισμός με κοινωνικό πρόσωπο ο φιλελευθερισμός που θέλει να παντρεύει την κρατική φροντίδα με την ιδιωτική ανάπτυξη και την ιδιωτική πρωτοβουλία, απέδειξε ότι είναι μια αποτελεσματική συνταγή, που δημιουργεί μακροπρόθεσμες και κυρίως γερές οικονομικές βάσεις. Αυτές οι βάσεις μάς έδωσαν σημαντικές υποδομές και αυτές οι υποδομές έδωσαν μια ώθηση στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας.

Θα σας έλεγα λοιπόν ότι η ποιοτική και ανταγωνιστική τουριστική βιομηχανία, μπορεί να κάνει όλο και πιο ελκυστικό το δικό μας πεδίο, το δικό μας τουριστικό προορισμό, καθ` όλη τη διάρκεια του έτους. Και βέβαια έχουμε χρέος να ενισχύουμε δραστηριότητες και προσφερόμενες τουριστικές υπηρεσίες, εντάσσοντας νέα προϊόντα όπως για παράδειγμα τα γκολφ, οι μαρίνες, τα εκθεσιακά κέντρα, αλλά και πρωτότυπα τουριστικά προϊόντα όπως είναι ο Πράσινος τουρισμός, ο οικολογικός τουρισμός. Δηλαδή προϊόντα τα οποία μπορούν να απαντήσουν πειστικά στις σύγχρονες ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί στην παγκόσμια τουριστική αγορά. Το λέω αυτό διότι είναι σαφές ότι πρέπει να πάψουμε πια να συνωστιζόμαστε στο γνωστό τετριμμένο γήπεδο, το οποίο δεν ευνοεί πλέον τη χώρα μας. Αυτό το τετριμμένο παρωχημένο γήπεδο, ήταν το γήπεδο του οικονομικού ανταγωνισμού.

Προσπαθούσαμε όσο το δυνατό σε οικονομικό επίπεδο να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί. Όσο όμως είμαστε στην Ευρωζώνη, όσο έχουμε το ευρώ και υπάρχουν οι συγκεκριμένες συναλλαγματικές ισοτιμίες, όσο η στερλίνα υποχωρεί όσον αφορά στην αγοραστική της δύναμη σε σχέση με το ευρώ, όσο υπάρχουν οι διακυμάνσεις του δολαρίου, όσο εκ των πραγμάτων η Ευρωζώνη είναι ακριβή και όσο υπάρχει η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, είναι σαφές ότι υπάρχουν προορισμοί στη γειτονιά μας, που θα είναι πιο ελκυστικοί, πιο φτηνοί από εμάς και λόγω καθεστώτος, αλλά και λόγω νομίσματος.

Στριμωχνόμαστε σε ένα ασφυκτικά παρωχημένο πλαίσιο στο οποίο δεν έχουμε το πλεονέκτημα και δεν μπορούμε να το αποκτήσουμε χωρίς να διαλύσουμε την ελληνική τουριστική οικονομία. Είναι καλύτερο να χαράξουμε ένα νέο πλαίσιο όπου εκεί μόνοι μας κατ’ αποκλειστικότητα μπορούμε να δημιουργήσουμε προϊόντα, με εισοδηματική ελαστικότητα, προϊόντα δηλαδή στα οποία μπορούμε να έχουμε εμείς το συγκριτικό οικονομικό πλεονέκτημα.

Όπως για παράδειγμα ο Πράσινος Τουρισμός, ο οικολογικός τουρισμός, τα προϊόντα τα οποία έρχονται να απαντήσουν στις νέες τάσεις της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς, προϊόντα τα οποία άλλες χώρες, από παλιά ανταγωνιστικές σε εμάς, όπως η Ισπανία, έχουν μετανιώσει που όχι μόνο δεν τα δημιούργησαν, αλλά που αλόγιστα και άναρχα προχώρησαν σε μια τουριστική ανάπτυξη, που κατάστρεψε το δικό τους πλεονέκτημα, που ήταν η αυθεντικότητα και η φυσική τους ομορφιά.

Εμείς για δεκαετίες είχαμε μια υστέρηση σε αυτό το επίπεδο της ανάπτυξης. Η υστέρηση, μέχρι χθες ήταν το μειονέκτημά μας. Σήμερα καλούμαστε το μειονέκτημα να το μετατρέψουμε σε πλεονέκτημα και να δείξουμε ότι σε μια τάση που θέλει την αυθεντικότητα, τη γνησιότητα, τους καλούς οικιστικούς ιστούς, την παράδοση, εμείς σήμερα όλα αυτά τα προσφέρουμε με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και κυρίως δείχνοντας ότι η σύγχρονη οικονομία βλέπει την Πράσινη Οικονομία με άλλο μάτι.

Δεν είναι έννοιες ανταγωνιστικές όπως στο παρελθόν. Αντίθετα, η έννοια της τουριστικής οικονομικής ανάπτυξης μπορεί να κινηθεί απολύτως παράλληλα με την έννοια της οικολογικής Πράσινης συνείδησης, της περιβαλλοντικής συνείδησης και η μία να συμπληρώσει την άλλη, δημιουργώντας ανταγωνιστικότητα λόγω της δημιουργίας νέων τουριστικών προϊόντων. Έτσι πρέπει να είμαστε πιο θωρακισμένοι και, επιτρέψτε μου να πω, πιο τολμηροί, ίσως και πιο έξυπνοι, λόγω των καιρών που διανύουμε. Από εκεί και έπειτα σημαντική θα είναι η ενίσχυση που παρέχεται μέσα από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα».

Από το Μάρτη του 2004 έως σήμερα έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα πάνω από 4.150 τουριστικές δραστηριότητες που ξεπερνούν τα 460 εκ. ευρώ. Στόχος μας -όπως σας είπα και νωρίτερα- είναι όλα αυτά τα σχέδια να αποτυπώσουν στην πραγματικότητα τη διάσταση μιας νέας μεταρρυθμιστικής τουριστικής πολιτικής, ενός έργου που φιλοδοξούμε σταδιακά να αποδώσει και να γυρίσουμε σελίδα σε αυτό που ονομάζουμε τουριστική πολιτική σε αυτό τον τόπο.

Στο πλαίσιο αυτής της μεταρρυθμιστικής διάστασης η χώρα μας έχει εξασφαλίσει κοινοτικούς πόρους που ξεπερνούν τα 24 δισ. ευρώ και μαζί με την εθνική συμμετοχή δημιουργείται ένα αναπτυξιακό πακέτο, των 36 δισ. ευρώ. Το σημαντικότερο όμως από αυτό είναι ότι το 80% του πακέτου, στοχεύει απ`ευθείας στην περιφερειακή ανάπτυξη. Γι`αυτό, κυρίες και κύριοι, θα επιμένω να λέω ότι ο κύριος αιμοδότης της ελληνικής οικονομίας είναι οι υπηρεσίες και κατά κύριο λόγο ο κύριος αιμοδότης της ελληνικής οικονομίας είναι ο τουρισμός.

Από εκεί και έπειτα πρέπει να αντιμετωπίσουμε και την πραγματικότητα. Γιατί η μετάβαση από το ένα στάδιο στο άλλο, δεν είναι μια μετάβαση, ούτε εύκολη και είναι σαφές ότι δεν μπορεί να είναι και αναίμακτη. Καμία μετάβαση άλλωστε σε είναι εύκολη. Πιστεύω όμως ότι κάθε βήμα στη διαδρομή της πολιτικής έχει τη δική του αξία. Έτσι πιστεύω ότι στο ταξίδι του ελληνικού τουρισμού προς το μέλλον, οι πρώτοι καρποί των προσπαθειών μας, μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι για το 2008 και συγκρατημένα αισιόδοξοι για το άμεσο μέλλον.

Γιατί το 2008 αν κάτι αποδείχθηκε είναι ότι όταν έχουμε στρατηγική, όταν στηριχθούμε στη στρατηγική αυτή με πείσμα, με συνέπεια, με συνέχεια, όταν ξεπερνούμε τον ελλαδικό επαρχιωτισμό, όταν δίνουμε έμφαση στην εξωστρέφεια και κυρίως στην παρουσία μας παντού σε διεθνείς αγορές και στοχεύουμε στο άνοιγμα νέων αγορών, τότε ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να αντέξει. Και ήταν ο μοναδικός τουρισμός της ευρωζώνης, που, όχι μόνο άντεξε αλλά έφερε και κέρδη-ρεκόρ συγκριτικά με οποιαδήποτε άλλη χρονιά. Φέτος κλείνουμε με μια αύξηση εσόδων της τάξεως του 6%. Και είναι ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό και φυσικά ρεκόρ μέσα στην ίδια την ευρωζώνη, για οποιαδήποτε άλλη χώρα που ανταγωνίζεται το ελληνικό τουριστικό προϊόν.

Κι αυτό το πετύχαμε διότι δεν δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στο πόσοι θα έρθουν στην Ελλάδα. Δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στο ποιοι θα έρθουν στην Ελλάδα και τι θ’ αφήσουν στην Ελλάδα και πώς θ’ αυξήσουμε το εισόδημα που απομένει σ’ αυτό τον τόπο. Και αυτό φάνηκε εάν κάνει κανείς την σύγκριση με την περασμένη χρονιά, το 2007 που ήταν καλύτερη σε επίπεδο αφίξεων, τουριστική χρονιά. Οι αφίξεις στο 6% οι αφίξεις, στο 6% το συνάλλαγμα. Φέτος, το 2008, ήρθαν «ίσα βάρκα-ίσα νερά» οι αφίξεις και έφτασε στο 6% το συνάλλαγμα. Αυτό λοιπόν που είχαμε θέσει, που ήταν η ποιοτική στόχευση, το πετύχαμε γιατί δουλέψαμε συλλογικά, δουλέψαμε με πείσμα, δουλέψαμε με επιμονή, δουλέψαμε με εξωστρέφεια, με επικοινωνία και πάνω απ’ όλα δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα.

Αυτό σημαίνει ότι η χώρα μας κάτω από προϋποθέσεις μπορεί ν’αντέξει και στις δύσκολες χρονιές, τουλάχιστον να έχει -αυτός είναι ο στόχος μας- τις ελάχιστες δυνατές απώλειες. Φέτος λοιπόν είμαστε έτοιμοι με απόλυτο ρεαλισμό να θωρακίσουμε ακόμα περισσότερο το ελληνικό τουριστικό προϊόν και φυσικά να πούμε ότι μακριά από μας ο κάθε εφησυχασμός. Ξέρουμε πόσο κρίσιμες είναι οι στιγμές, ξέρουμε την κρισιμότητα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, αλλά πρέπει να έχουμε στο νου μας να δημιουργήσουμε τις απαιτούμενες αντιστάσεις για να μπορέσει ο ελληνικός τουρισμός να έχει τις μικρότερες δυνατές απώλειες στο πλαίσιο της ευρωζώνης.

Και για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να ενισχύσουμε την πολυμορφία του, πρέπει να ενισχύσουμε τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού όπως είναι ο ιαματικός, ο χιονοδρομικός, ο εκθεσιακός, ο συνεδριακός, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας, να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο, ν’ αναδείξουμε ακόμα περισσότερο την πολιτισμική κληρονομία μας, την αυθεντικότητά μας. Έχει σημασία δηλαδή το ειδικό χωροταξικό όταν θα ολοκληρωθεί πόσο θα προστατεύει τον παραδοσιακό αρχιτεκτονικό και περιβαλλοντικό ιστό της κάθε τοπικής κοινωνίας στο πλαίσιο της τοπικής τουριστικής ανάπτυξης που εμείς επιζητούμε.

Κι από εκεί και πέρα να δημιουργήσουμε συνθήκες εισοδήματος και συνθήκες δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης, όχι όμως με το παραδοσιακό μοντέλο με το οποίο θα ενισχύουμε την ανεργία μέσω του ΟΑΕΔ. Αλλά να δούμε πώς, εναλλακτικά, μπορούμε να ενισχύσουμε τις θέσεις απασχόλησης. Να δώσουμε κίνητρα στους εργαζομένους να παραμένουν περισσότερους μήνες, να εργάζονται άρα και οι ξενοδοχειακές μονάδες, να παραμένουν όσο το δυνατόν πιο ανοιχτές.

Ο ελληνικός τουρισμός για μας είναι εθνικός στόχος και αυτό σημαίνει ότι εάν θέλουμε να υπηρετήσουμε σωστά φέτος τον ελληνικό τουρισμό, θα πρέπει να προχωρήσουμε με ακόμα μεγαλύτερη εξειδίκευση, με ακόμα πιο τολμηρή πολιτική και με μεγαλύτερη εξωστρέφεια. Εξωστρέφεια σημαίνει όσο το δυνατόν συνεργασία με τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για να θωρακίσουμε συνολικά τον τουρισμό που είναι το οικονομικό οξυγόνο όλου του νοτιοανατολικού άκρου της Ευρώπης, της Μεσογείου. Να ενισχύσουμε όσο το δυνατόν την μεσογειακή συνεργασία, γιατί τα προβλήματα είναι κοινά και αυτά που μας ενώνουν είναι περισσότερα από αυτά που, σε επίπεδο ανταγωνισμού, μας χωρίζουν.

Πρέπει να έχουμε παρουσία παντού. Πρέπει να δουλέψουμε πολύ, πρέπει να πουλήσουμε την εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας όσο το δυνατόν περισσότερο. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε χρέος ν’ ανταποκριθούμε όσο το δυνατόν με μεγαλύτερη ταχύτητα στην προτεραιότητα που είναι να θωρακισθεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν και κατ’ επέκταση να βοηθήσουμε απ’ τη δική μας πλευρά την ελληνική εθνική οικονομία.

Και βέβαια περιμένουμε από την εθνική οικονομία ν’αναγνωρίσει την προσφορά του δικού μας τομέα, να επενδύσει σε αυτό τον τομέα και να συνειδητοποιήσουμε όλες και όλοι μαζί ότι στον δικό μας τομέα, στην τουριστική οικονομία, δεν μιλούμε για δαπάνες, μιλούμε για επενδύσεις. Γιατί όσα περισσότερα επενδύουμε, τόσο μεγαλύτερη ανταποδοτικότητα έχουμε με την δημιουργία περισσότερου συναλλάγματος που απομένει σ’ αυτόν τον τόπο, άρα με μεγαλύτερη και πιο δίκαιη κατανομή στην περιφερειακή ανάπτυξη και στην δημιουργία εθνικού εισοδήματος. Αυτός είναι ο στόχος μας, γι`αυτά παλεύουμε και θέλω να πιστεύω ότι αν έχω τη βοήθεια όλων των παραγωγικών δυνάμεων, αυτοί οι στόχοι θα μπορούν να είναι ρεαλιστικά εφικτοί”.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024