Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΗ Xenia συμβάλλει για έναν ελληνικό τουρισμό ανοιχτών οριζόντων
Ηρακλής Βάλβης

Η Xenia συμβάλλει για έναν ελληνικό τουρισμό ανοιχτών οριζόντων

Τον υπουργό Τουριστικής Ανάπτυξης Aρη Σπηλιωτόπουλο εκπροσώπησε ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ κ. Ηρακλής Βάλβης στα εγκαίνια της έκθεσης Xenia χαιρετίζοντας τη διοργάνωση. Φέτος μάλιστα η Xenia είναι επετειακή αφού […]

Τον υπουργό Τουριστικής Ανάπτυξης Aρη Σπηλιωτόπουλο εκπροσώπησε ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ κ. Ηρακλής Βάλβης στα εγκαίνια<...> της έκθεσης Xenia χαιρετίζοντας τη διοργάνωση. Φέτος μάλιστα η Xenia είναι επετειακή αφού κλείνει τα 40 χρόνια λειτουργίας της.

Ο γενικός γραμματέας στην ομιλία του τόνισε ότι «Οι διοργανωτές αυτής της μοναδικής διεθνούς έκθεσης για την τουριστική βιομηχανία, που υπηρετούν με το ίδιο πάθος, δύναμη και μεράκι έναν τέτοιο θεσμό, συμβάλλουν αναμφίβολα στην προσπάθεια για έναν ελληνικό τουρισμό «ανοιχτών οριζόντων». Μία σύγχρονη, ποιοτική και ανταγωνιστική Ελλάδα που ξέρει να κάνει τη διαφορά. Να κατακτά διαρκώς πρωτιές στην παγκόσμια τουριστική αγορά.

Η φετινή 40η επετειακή Xenia αποτελεί μία μεγάλη ευκαιρία για όλους όσους εμπλέκονται στην παραγωγή του τουριστικού προϊόντος να ανταλλάξουν απόψεις, ιδέες και προτάσεις. Γιατί ο τουρισμός είναι ένας ζωντανός οργανισμός που, για να κινηθεί, χρειάζεται διαρκή εγρήγορση απ’ όλα τα μέρη που τον συναποτελούν. Η φετινή διοργάνωση της έκθεσης έρχεται σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη χρονική συγκυρία για την παγκόσμια οικονομία. Προβλέψεις μεγάλων διεθνών οργανισμών δημιουργούν ανησυχίες για επερχόμενη ύφεση την επόμενη χρονιά. Και είναι προφανές ότι, όταν αναφερόμαστε στο παγκόσμιο οικονομικό οικοδόμημα, δεν μπορούμε να παραβλέπουμε τις παρενέργειες που τυχόν θα υποστεί η διεθνής τουριστική κίνηση. Σε αυτό το σημείο, πρέπει να όλοι να συμφωνήσουμε σε κάτι πολύ βασικό: ότι πρόωρες και επισφαλείς εκτιμήσεις δεν βοηθούν. Γιατί ακόμα και ο ίδιος ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού δεν είναι σε θέση να προβλέψει μέχρι στιγμής τις επιπτώσεις της κρίσης στον παγκόσμιο τουρισμό. Σε συσκέψεις που είχε ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης κ. Aρης Σπηλιωτόπουλος με τους επικεφαλής του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού στο Λονδίνο, κοινό σημείο αναφοράς ήταν ότι οι στιγμές απαιτούν σύνεση, νηφαλιότητα και ψυχραιμία από όλες τις πλευρές. Σε κάθε περίπτωση, αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς, ως Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης και ως ΕΟΤ, μένουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Είμαστε αισιόδοξοι ότι τη νέα δύσκολη χρονιά που έχουμε μπροστά μας η Ελλάδα έχει όλες τις δυνατότητες να αποδείξει για ακόμα μία φορά τις δυνάμεις τις αντοχές αλλά και την ανθεκτικότητά της.

Σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η Ελλάδα μπαίνει στο 2009 με συγκριτικά καλύτερους οιωνούς για την ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού απέναντι στην κρίση. Θα ήθελα να σταθούμε σε αυτό που καταγράφουν όλες οι διεθνείς έρευνες για το ποιες χώρες κινδυνεύουν να πληγούν περισσότερο από αυτήν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Και μπορούμε να πούμε μετά βεβαιότητας, ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα από το τόξο του ευρωπαϊκού νότου που πληροί προϋποθέσεις και κριτήρια, τα οποία την καθιστούν ανταγωνιστικό προορισμό διακοπών ακόμα κι υπό αντίξοες συνθήκες.

Η ενεργή στρατηγική έντονης εξωστρέφειας, εξειδίκευσης και ποιοτικής αναβάθμισης του τουριστικού μας προϊόντος, κάθε μέρα που περνάει επιβεβαιώνεται όλο και περισσότερο. Τα επίσημα στοιχεία από τους κρατικούς φορείς αποτελούν απτή απόδειξη ότι έχουμε κάθε λόγο να είμαστε ικανοποιημένοι. Γιατί δείχνουν ότι ο ελληνικός τουρισμός «αντέχει». Επιδεικνύει ισχυρά αντισώματα αφού, σε μία περίοδο κατά την οποία όλες οι ευρωπαϊκές χώρες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην εισροή του αριθμού επισκεπτών και συναλλάγματος, ο ελληνικός τουρισμός «στάθηκε στο ύψος του». Διατήρησε τις δυνάμεις του, περπάτησε απαρέγκλιτα στο δρόμο της ανάπτυξης, παρήγαγε ακόμα περισσότερα έσοδα που στηρίζουν την εθνική οικονομία και την ελληνική περιφέρεια. Για το οκτάμηνο Ιανουάριος-Αύγουστος, οι αφίξεις ξένων επισκεπτών κρατήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, το 2007, το οποίο σας θυμίζω ότι ήταν χρονιά- ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό.

Εξίσου ενθαρρυντικός είναι ο αντίκτυπος της τουριστικής ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία. Η στόχευση στους ποιοτικούς επισκέπτες επιβραβεύεται στην πράξη. Για το επτάμηνο Ιανουάριος- Ιούλιος 2008 οι εισπράξεις από το εξωτερικό σημείωσαν αύξηση 6%. Ποσοστό που αντικατοπτρίζεται σε περισσότερα έσοδα για τις τοπικές κοινωνίες, σε τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας και ενίσχυση του παραγόμενου «εθνικού εισοδήματος». Διότι από την πρώτη στιγμή πιστέψαμε στην παραγωγική δύναμη του ελληνικού τουρισμού, ως έναν από τους πλέον ενεργούς τομείς της ελληνικής οικονομίας που παράγει ετησίως πάνω από το 18% του ΑΕΠ.

Η ευθύνη της τουριστικής ανάπτυξης της Ελλάδας δεν είναι μία προσωπική υπόθεση. Είναι υπόθεση που αφορά όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες, στο βαθμό που ο τουρισμός αντικατοπτρίζει το σύγχρονο πρόσωπο της χώρας μας παγκοσμίως. Το εγχείρημα για την οικοδόμηση ενός ελκυστικού και ανταγωνιστικού τουριστικού προϊόντος, που θα παρέχει στον ξένο επισκέπτη της Ελλάδας μία ξεχωριστή εμπειρία ζωής και θα τον κάνει πρεσβευτή της ελληνικής κουλτούρας και παράδοσης στο εξωτερικό, είναι διαρκές. Είναι μία πρόκληση στην οποία καλούμαστε να απαντήσουμε με ταχύτητα, τόλμη και, προπαντός, αποτελεσματικότητα.

Όταν αποφασίσαμε, πριν έναν ακριβώς χρόνο, να κάνουμε στροφή στον προσανατολισμό της τουριστικής μας ανάπτυξης, είχαμε καταγράψει τρεις υπαρκτές πραγματικότητες. Πρώτον, διαπιστώσαμε ότι η χώρα μας έκανε μία σωστή και φιλότιμη προσπάθεια, όμως η προσπάθεια αυτή γινόταν με το μοτίβο «ήλιος και θάλασσα». Ο ήλιος και η θάλασσα είναι τα σημαντικότερα όπλα που έχει η χώρα μας μαζί με την ιστορία μας, όμως είχαμε πια διαπιστώσει ότι είχε αρχίσει να αγγίζει την κορυφή. Δεν μπορούσε η προβολή της χώρας μας να συνεχιστεί κάτω από μία καμπάνια μονομερή, μόνο με το μότο του ήλιου και της θάλασσας, που δεν μας έδινε τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της αγοράς που γινόταν συνεχώς πιο απαιτητική και ζητούσε ολοένα και πιο εξειδικευμένες υπηρεσίες.

Δεύτερον, διαπιστώσαμε ότι ήμαστε στην τρίτη χρονιά από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, όπου αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχει ο κανόνας ότι οι χώρες που φιλοξενούν τους Ολυμπιακούς Αγώνες για τα επόμενα τρία χρόνια παρουσιάζουν μία αύξηση στη ροή των επισκεπτών και στον τέταρτο χρόνο παρουσιάζουν στασιμότητα. Διανύαμε, λοιπόν, το τέταρτο έτος μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και υπήρχε μία τάση των Ευρωπαίων να επισκεφθούν μία άλλη ήπειρο, την Ασία, και να ζήσουν μία καινούργια εμπειρία.

Και τρίτον, και σημαντικότερο, βλέπαμε να εκδηλώνεται μία παρατεταμένη οικονομική ύφεση, η οποία είχε ως αποτέλεσμα, λόγω της χρηματοπιστωτικής κρίσης των Ηνωμένων Πολιτειών, να κάνει εξαιρετικά φθηνό το δολάριο, και συνεπώς τους δολαριακούς προορισμούς, και εξαιρετικά ακριβό το ευρώ. Aρα, εμείς, ως χώρα, δεν ήμαστε ανταγωνιστικοί σε σχέση με άλλες αγορές ακόμα και στην περιοχή μας. Όσες αγορές, λοιπόν, δεν δούλευαν με ευρώ, έγιναν ξαφνικά πιο ελκυστικοί, σε οικονομικό επίπεδο, προορισμοί και στο σύνολο οι δολαριακοί προορισμοί πολύ πιο ελκυστικοί σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Βλέποντας, λοιπόν, αυτές τις τρείς καταστάσεις, ήμαστε υποχρεωμένοι να επαναπροσδιορίσουμε, για πρώτη φορά, την στρατηγική μας. Να μην λειτουργήσουμε με το τακτικίστικο επίπεδο που λειτουργούσαμε τα προηγούμενα χρόνια, αλλά να χαράξουμε μία στρατηγική με αρχή, μέση και τέλος, που θα έχει συγκεκριμένους σταθερούς, στόχους που δεν θα αλλάζουν από χρονιά σε χρονιά.

Οι διεθνείς απαιτήσεις της τουριστικής αγοράς μεταβάλλονται με γοργούς ρυθμούς. Μόνο εφόσον ανταποκριθούμε με αποφασιστικότητα σε αυτές θα μπορέσει η Ελλάδα να διεκδικήσει με αξιώσεις όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο στη διεθνή τουριστική κίνηση. Σε αυτήν την προσπάθεια δε χωρούν προκαταλήψεις και αγκυλώσεις σε νοοτροπίες του χθες. Η ηθική και πολιτική δέσμευση που έχουμε αναλάβει για ένα σύγχρονο και ελκυστικό τουριστικό μοντέλο γίνεται πράξη δίχως συμβιβασμούς και παρωχημένες αντιλήψεις.

Ο τουρισμός είναι το πρόσωπο της νέας Ελλάδας. Αυτής που μπορεί να αξιοποιήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της. Της Ελλάδας που ξέρει να διεγείρει τις αισθήσεις, να μαγεύει και να συναρπάζει. Χρέος μας είναι όχι μόνο να προστατεύσουμε την ακτινοβολία του ελληνικού τουρισμού αλλά να την μοιραστούμε με όσο το δυνατόν περισσότερους λαούς και πολιτισμούς. Μέσα από συγκεκριμένες δράσεις, ξεδιπλώνουμε το νέο στρατηγικό πλάνο που, ως ηγεσία του Υπουργείου Τουριστικής και του ΕΟΤ, έχουμε χαράξει και το οποίο θέτει στο επίκεντρο την προώθηση εναλλακτικών μορφών. Το πορτραίτο της τουριστικής και ανταγωνιστικής Ελλάδας έχει χρώματα ποιοτικής αναβάθμισης, βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών, εμπλουτισμού του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος, προάσπισης της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Στηρίζεται στην αξιοποίηση της τεράστιας ακίνητης τουριστικής περιουσίας, την προσέλκυση νέων επενδύσεων μέσα από τον εξορθολογισμό του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και ασφαλώς σε μία νέα αισθητική και εικόνα.

Προβάλλουμε τη χώρα μας ως πηγή έκφρασης αληθινών εμπειριών, ως ποιοτικό προορισμό εναλλακτικών τουριστικών υπηρεσιών. Με αυτό το νέο brand identity, η Ελλάδα φιλοδοξεί να αποτελέσει πόλο έλξης και ικανοποίησης ετερόκλητων ενδιαφερόντων και προτιμήσεων των ξένων επισκεπτών. Αναπτύσσουμε θεματικές εναλλακτικού τουρισμού (αγροτουρισμός, περιηγητικός, πολιτιστικός, θρησκευτικός, ιαματικός, ορειβατικός, συνεδριακός τουρισμός, city breaks) που θα αναπροσδιορίσουν τη σχέση της χώρας μας με την παγκόσμια αγορά τουρισμού και θα διευρύνουν ταυτοχρόνως το ενδιαφέρον των επισκεπτών προς τη χώρα μας για λόγους που δε θα έχουν να κάνουν μόνο με τον ήλιο και τη θάλασσα. Θέλουμε να αναδείξουμε την Ελλάδα ως ένα σύγχρονο τόπο, που προσφέρει εναλλακτικές εμπειρίες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Έναν τόπο ελκυστικό και τις τέσσερις εποχές του χρόνου που μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις προσδοκίες και των πλέον απαιτητικών επισκεπτών.

Η φετινή τουριστική περίοδος απαιτεί από όλους μας στοχευμένες δράσεις, εξειδικευμένες πρωτοβουλίες, συντονισμένες ενέργειες προκειμένου το 2009 να μας βρει προετοιμασμένους για την πρόληψη των όποιων αρνητικών συνεπειών. Προχωρούμε λοιπόν φέτος σε επίπεδο στρατηγικής με δύο φάσεις. Η πρώτη φάση είναι η όσο το δυνατόν πιο εξειδικευμένη επιχειρηματική παρουσία και δραστηριότητα στις παραδοσιακές αγορές και παράλληλα επιθετική πολιτική και εμπορική- επιχειρηματική αλλά και επικοινωνιακή στις νέες αναδυόμενες αγορές. Δηλαδή, από τις αναδυόμενες αγορές σε επίπεδο ποιοτικών επισκεπτών, να αντλούμε τα αντίστοιχα εισοδήματα που θα μας επιτρέπουν να συγκρατούμε τις όποιες απώλειες των πολλών, αλλά μικρότερου εισοδήματος που προέρχονται από τις παραδοσιακές αγορές. Αυτή είναι η στρατηγική μας για φέτος. Από εκεί και έπειτα, αυτή η στρατηγική εξειδικεύεται και σε συγκεκριμένα μέτρα, άρα ξεκινάμε πιο έγκαιρη διαφήμιση από τώρα. Βρισκόμαστε σε μία διφασική επικοινωνία, με συχνές επισκέψεις σε παραδοσιακές και νέες αγορές. Για συνεννοήσεις και συναντήσεις με μεγάλους tour operators, έτσι ώστε να συγκρατήσουμε τη θέση που έχουμε κερδίσει. Με τη συμμετοχή μας σε περισσότερες εκθέσεις, με το άνοιγμα και άλλων καινούριων εκθέσεων για τη χώρα μας, την παρουσία μας σε περισσότερες εκδηλώσεις, κτλ. Να έχουμε μία παρουσία Ελλάδος, δηλαδή, ει δυνατόν στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, σε μεγάλες πόλεις σε όλο τον κόσμο, όπως κάναμε στο Μιλάνο, όπως κάναμε τώρα στο Βουκουρέστι, να υπάρχει ένα άρωμα Ελλάδος όσο το δυνατόν πιο έντονο και παντού. Παράλληλα, προχωρούμε με έντονη παρουσία στις πιο θεματικές εκδηλώσεις, εκθέσεις για να στηρίξουμε περισσότερο τα πιο εξειδικευμένα τουριστικά προϊόντα.

Η πολιτική είναι η τέχνη του εφικτού. Και οι στόχοι που έχουμε θέσει είναι δύσκολοι. Είναι όμως εφικτοί. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και του ΕΟΤ έχει γνώση των εμποδίων που υπάρχουν. Είμαστε όμως πεπεισμένοι για τον πλούτο των δημιουργικών δυνάμεων του τόπου. Αυτές θέλουμε να κινητοποιήσουμε και να τις αναγάγουμε σε μπροστάρηδες της εθνικής μας προσπάθειας. Οι εποχές αλλάζουν με τις χώρες που βρίσκονται στο επίκεντρο του παγκόσμιου τουριστικού ενδιαφέροντος να παλεύουν για την κορυφή. Η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να εφησυχάσει αναπαυόμενη στο ένδοξο παρελθόν της. Τότε, που ο «ήλιος και η θάλασσα» ως στοιχεία του τουριστικού προϊόντος αρκούσαν για να κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά. Η κυριαρχία του παρελθόντος δεν προδιαγράφει την πορεία του μέλλοντος. Τούτο καθιστά ακόμα βαρύτερη την ευθύνη που έχουμε αναλάβει, αφού καλούμαστε να ξεπεράσουμε τα επιτεύγματα του χθες κατακτώντας το αύριο. Η φυγή προς τα μπρος είναι η μόνη διέξοδος για να αποδείξουμε ότι ο τουρισμός είναι η ταυτότητα της σύγχρονης Ελλάδας».

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024