Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΚατά πόσο κρίνεται σκόπιμη και αναγκαία η ίδρυση στην Ελλάδα ενός Τουριστικού Επιμελητηρίου;

Κατά πόσο κρίνεται σκόπιμη και αναγκαία η ίδρυση στην Ελλάδα ενός Τουριστικού Επιμελητηρίου;

Την απάντηση στο ερώτημα κατά πόσο κρίνεται σκόπιμη και αναγκαία η ίδρυση στην Ελλάδα ενός Τουριστικού Επιμελητηρίου, τη στιγμή που σε κάθε νομό υφίστανται και λειτουργούν τα Επιμελητήρια, όπου εκπροσωπούνται και οι τουριστικές επιχειρήσεις μέσω των τουριστικών τμημάτων…

Την απάντηση στο ερώτημα κατά πόσο κρίνεται σκόπιμη και αναγκαία η ίδρυση στην Ελλάδα ενός Τουριστικού Επιμελητηρίου, τη στιγμή που σε κάθε νομό<...>υφίστανται και λειτουργούν τα Επιμελητήρια, όπου εκπροσωπούνται και οι τουριστικές επιχειρήσεις μέσω των τουριστικών τμημάτων, αναζητά ο Σύλλογος Υπαλλήλων Επιμελητηρίων Νήσων Αιγαίου και Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, σε επιστολή του προς τον Υπουργό Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο, με παράλληλη κοινοποίηση προς τον Υπουργό και Υφυπουργό Ανάπτυξης, κ. Δ. Σιούφα και κ. Γ. Παπαθανασίου αντίστοιχα.

Πιο συγκεκριμένα, η επιστολή του Συλλόγου έχει ως εξής:

“Έκπληξη και απορία μας προκάλεσε η πρόσφατη πρωτοβουλία σας – πρόταση για την ίδρυση Τουριστικού Επιμελητηρίου ως πανάκεια στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Τουριστικές Επιχειρήσεις.

Ο Σύλλογός μας, αν και έχει καταθέσει τις προτάσεις του για την υπόθεση αυτή εξηγώντας τους λόγους αντίθεσής του στο όλο εγχείρημα, κρίναμε σκόπιμο να επανέλθουμε εκ νέου, αφού υπάρχουν σε εξέλιξη δύο νομοθετικές πρωτοβουλίες που κατά την άποψή μας σχετίζονται με το θέμα: Το πρώτο νομοσχέδιο αφορά στην τροποποίηση του ισχύοντος νομικού πλαισίου, το δεύτερο στη θέσπιση Γενικού Μητρώου Επιχειρήσεων, που προβλέπεται να λειτουργήσει εντός των Επιμελητηρίων.

Τα Επιμελητήρια διεθνώς λειτουργούν τουλάχιστον ως συμβουλευτικά και γνωμοδοτικά όργανα της Πολιτείας, εκπροσωπούν τα συμφέροντα των μελών τους στις δημόσιες τοπικές εθνικές αρχές, παρέχουν υπηρεσίες διοικητικού χαρακτήρα στα μέλη τους για λογαριασμό της Πολιτείας (διοικητικός ρόλος), κυρίως όμως στηρίζουν την επιχείρηση σε όλα τα στάδια της ζωής της και γενικότερα καλλιεργούν και προάγουν το επιχειρηματικό πνεύμα.

Ένα σύγχρονο και δυναμικό Επιμελητήριο:

  • εκπροσωπεί αποτελεσματικά τα συμφέροντα των μελών του,

  • παρέχει υπηρεσίες διοικητικού χαρακτήρα,

  • στηρίζει την επιχείρηση και τις επαγγελματικές οργανώσεις σε όλα τα στάδια της ζωής της επιχείρησης (δημιουργία και ανάπτυξη).


Λαμβάνοντας υπόψη το ρόλο που καλείται να διαδραματίσει ένα σύγχρονο και δυναμικό Επιμελητήριο, το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσο κρίνεται σκόπιμη και αναγκαία η ίδρυση στην Ελλάδα ενός Τουριστικού Επιμελητηρίου, αφού σε κάθε νομό υφίστανται και λειτουργούν τα Επιμελητήρια, όπου εκπροσωπούνται και οι τουριστικές επιχειρήσεις μέσω των τουριστικών τμημάτων.

Ο τουρισμός, ένας από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, δεν αφορά μεμονωμένες κατηγορίες τουριστικών επιχειρήσεων, αλλά και άλλους κλάδους της τοπικής οικονομίας. Θα λέγαμε ότι είναι υπόθεση της τοπικής κοινωνίας στο σύνολό της.

Στην Ελλάδα, αλλά και σε χώρες που κατέχουν την πρώτη θέση στην παγκόσμια τουριστική αγορά όπως η Γαλλία, οι τουριστικές επιχειρήσεις, εκτός από τις επαγγελματικές τους οργανώσεις, εκπροσωπούνται ως κλάδος στα πλαίσια των Εμποροβιομηχανικών Επιμελητηρίων.

Σήμερα μάλιστα σε παγκόσμια κλίμακα στον επιμελητηριακό θεσμό υπάρχει επί το πλείστον η τάση συγχώνευσης των Επιμελητηρίων παρά ο κατακερματισμός τους. Έτσι η πρότασή σας για την ίδρυση Τουριστικού Επιμελητηρίου θα αποτελέσει ακόμη μια ελληνική πατέντα, αφού σε καμία χώρα του κόσμου δεν λειτουργεί μεμονωμένα Τουριστικό Επιμελητήριο.

Μήπως όμως η δημιουργία ακόμη μιας δομής διοικητικού χαρακτήρα θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το επιχειρηματικό περιβάλλον για τις μικρομεσαίες ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις;

Δεν αρκεί άραγε το παράδειγμα λειτουργίας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου; Σε ποια από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο συγκεκριμένος κλάδος έδωσε λύσεις; Έλυσε το θέμα της κατηγοριοποίησης αστεριών, δημιούργησε κάποιο σήμα ποιότητας;

Μήπως μετά την επικείμενη θεσμοθέτηση το Γενικό Μητρώο Επιχειρήσεων θα πρέπει να καταργηθεί, αφού δεν θα έχει κανένας λόγο ύπαρξης;

Καθίσταται λοιπόν πασιφανές ότι το ζητούμενο δεν είναι η δημιουργία ακόμη μιας δομής διοικητικού χαρακτήρα για την εκπροσώπηση και επίλυση των προβλημάτων του τουριστικού κλάδου.

Τα προβλήματα του ελληνικού τουρισμού, οφείλονται μεταξύ άλλων στην έλλειψη ή ανεπάρκεια των υποδομών, στην αναποτελεσματικότητα των δομών στήριξης των τουριστικών επιχειρήσεων, στην ανεπαρκή οργάνωση των υπηρεσιών μας, στην απουσία συλλογικής δράσης των εμπλεκόμενων φορέων, στην υιοθέτηση ενός εθνικού σήματος ποιότητας, κ.λ.π..

Ο τουρισμός σήμερα είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία παγκοσμίως με προβλεπόμενη αύξηση του τουριστικού ρεύματος κατά 76% μέχρι το 2010.
Ταυτόχρονα ο τουρισμός παραμένει μια `εύθραυστη` επιχειρηματική δραστηριότητα που επηρεάζεται και από άλλους εξωγενείς παράγοντες (τρομοκρατία, μόλυνση του περιβάλλοντος κ.λ.π.).

Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον, χώρες που είναι παγκόσμιοι τουριστικοί προορισμοί οργανώνονται και εκπονούν εθνικά προγράμματα ποιότητας (εθνικό σήμα ποιότητος σε Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία), προγράμματα προβολής, δημιουργούν πολυγλωσσικά πόρταλ (www.franceguide.com ) για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος και την προσέλκυση τουριστών, αλλά και άλλες δράσεις ως απάντηση στην πρόκληση του ανταγωνισμού.

Επίσης, αξιοσημείωτη είναι η στήριξη που παρέχουν τα Εμποροβιομηχανικά Επιμελητήρια στις τουριστικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη. Ενδεικτικά αναφέρουμε το παράδειγμα της Γαλλίας.


  • Με ένα δίκτυο 280 Συμβούλων σε θέματα τουρισμού παρέχουν ένα ολοκληρωμένο φάσμα υπηρεσιών σε συλλογικό και ατομικό επίπεδο στις επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου.

  • Εκπροσωπούν τον κλάδο σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό επίπεδο προωθώντας την επίλυση των προβλημάτων.

  • Παρέχουν ένα ολοκληρωμένο φάσμα υπηρεσιών (πληροφόρηση, τεχνική υποστήριξη, κατάρτιση) στις τουριστικές επιχειρήσεις και στις επαγγελματικές τους οργανώσεις σε όλα τα στάδια της ζωής της τουριστικής επιχείρησης (δημιουργία και στην ανάπτυξη).

  • Εκπονούν προϊόντα εργαλεία, πρακτικούς οδηγούς για θέματα που απασχολούν τις τουριστικές επιχειρήσεις.

  • Εκπονούν σήματα ποιότητας: για συγκεκριμένους κλάδους και κατηγορίες επιχειρήσεων, (σήμα: προορισμός – επιχειρήσεις: www.decouverte-economique.com για επισκέψεις στις επιχειρήσεις).

  • Πιστοποίηση των ξενοδοχείων για την αναβάθμιση των υπηρεσιών ξενοδοχείων, (www.hotelcert.org).

  • Συντονίζουν και παρέχουν στήριξη σε 280 επαγγελματικές οργανώσεις του τουρισμού.

  • Αναπτύσσουν και υλοποιούν προγράμματα κατάρτισης προσαρμοσμένα στις ανάγκες όλων των τουριστικών επιχειρήσεων.

  • Σχεδιάζουν και υλοποιούν προγράμματα προβολής της περιοχής τους.
  • Συμβουλεύουν και στηρίζουν τις επιχειρήσεις για θέματα περιβαλλοντικής διαχείρισης.

Ανάλογες υπηρεσίες χρήζουν και οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις, προκειμένου να καταστούν ανταγωνιστικές. Τις υπηρεσίες αυτές μπορούν να τις παράσχουν και τα ελληνικά Επιμελητήρια, αρκεί να εκσυγχρονισθούν και να στελεχωθούν. Ο Σύλλογός μας σε έρευνα που διενήργησε για τον εκσυγχρονισμό των Ελληνικών Επιμελητηρίων έχει συγκεκριμένες προτάσεις για την στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων.
Το σχέδιο νόμου, που κατατέθηκε, δυστυχώς δεν κινείται προς την κατεύθυνση αυτή. Ρυθμίζει θέματα ήσσονος σημασίας και δεν επιφέρει τις τομές που απαιτούνται, ώστε τα Επιμελητήρια να αναδειχθούν σε δομές στήριξης των Επιχειρήσεων.

Κύριε Υπουργέ

Ενόψει της ψήφισης του νέου επιμελητηριακού νόμου το ζητούμενο είναι ο εκσυγχρονισμός λειτουργίας των υφισταμένων Επιμελητηρίων και όχι η ίδρυση ενός νέου Επιμελητηρίου, του Τουριστικού“.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024