Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΝέες ευκαιρίες για τον θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα
11ο Συνέδριο ΣΕΤΕ

Νέες ευκαιρίες για τον θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα

Ως Επίτροπος Θαλασσίων Υποθέσεων της ΕΕ, η κα Μαρία Δαμανάκη ανέλαβε την πρωτοβουλία για να αναπτυχθεί ένας νέος τομέας Ευρωπαϊκής Πολιτικής: Η πολιτική για τη γαλάζια ανάπτυξη: Την ανάπτυξη από τη θάλασσα.

Ο θαλάσσιος και ο παράκτιος τουρισμός συνιστούν τον μεγαλύτερο τομέα, και μέσα στον τουριστικό κλάδο, αλλά και στον τομέα των θαλασσίων υποθέσεων συνολικά. Στην Ευρώπη σήμερα  πάνω από το μισό της ξενοδοχειακής προσφοράς συγκεντρώνεται στις ακτές. Δυόμισι εκατομμύρια άτομα περίπου απασχολούνται στον παράκτιο τουρισμό. Διακόσιες πενήντα χιλιάδες άτομα επίσης απασχολούνται στον κλάδο των σκαφών αναψυχής και στις μαρίνες, ενώ ο τουρισμός με κρουαζιερόπλοια προσφέρει 150.000 θέσεις εργασίας και άμεσο κύκλο εργασιών 14,5 δισ. ευρώ. Πέρυσι, ο κλάδος της κρουαζιέρας στην Ευρώπη προσέλκυσε 6 εκατ. επιβάτες, και ακόμη και σε περιόδους κρίσης, ο κλάδος εξακολουθεί να παρουσιάζει αύξηση.

Τα παραπανω στοιχεία ανέφερε η Επίτροπος Θαλασσίων Υποθέσεων της ΕΕ, η κα Μαρία Δαμανάκη κατά τη σημερινή ημέρα του 11ου Συνεδρίου του ΣΕΤΕ, “Marketing Greece – αναδεικνύοντας και προβάλλοντας την ποιοτική ταυτότητα της σύγχρονης Ελλάδας”.

Η κα Δαμανάκη αναφέρθηκε σε δράσεις υποστήριξης του θαλάσσιου τουρισμού και τόνισε ότι ο θαλάσσιος και παράκτιος τουρισμός δεν περιορίζεται στον λεγόμενο “τουρισμό της παραλίας”, αλλά ένα πολύ ευρύτερο πεδίο που περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως ο τουρισμός κρουαζιέρας, η ιστιοπλοΐα, η παρατήρηση της άγριας ζωής και ο καταδυτικός τουρισμός, οι ναυτικές διαδρομές και οι παράκτιες περιπατητικές διαδρομές, ο ιατρικός, εκπαιδευτικός και  Συνεδριακός Τουρισμός και οι θεματικές συναντήσεις, οι υποθαλάσσιες αρχαιολογικές επισκέψεις, οι περιηγήσεις γαστρονομίας, ο αλιευτικός τουρισμός…

“Εδώ υπάρχουν καίριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει όχι μόνο ο συγκεκριμένος τουριστικός τομέας αλλά ευρύτερα η τουριστική βιομηχανία.

  • Καταρχάς η εποχικότητα και η ανάγκη διεύρυνσης του ωφέλιμου τουριστικού χρόνου. Οι στόχοι αυτοί  μπορούν να επιτευχθούν με  στοχευμένες κατά περιοχή τουριστικές προτάσεις που υπερβαίνουν σε ενδιαφέρον τους 2-3 θερινούς μήνες της τουριστικής αιχμής.
  • Η αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής τουριστικής βιομηχανίας έναντι τρίτων χωρών με ελκυστικότερες οικονομικά προσφορές. Εδώ οφείλει να αξιοποιηθεί  το πλεονέκτημα  και η  δυνατότητα  προώθησης εξειδικευμένων, και θεματικών τουριστικών υπηρεσιών, όπως είναι οι παραθαλάσσιες διαδρομές, ο καταδυτικός τουρισμός, τα εκπαιδευτικά stage σε περιβαλλοντικά, αρχαιολογικά και λογοτεχνικά θέματα κ.ά.
  • Η επένδυση στην καινοτομία και την εξειδίκευση των τουριστικών υπηρεσιών ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες του επισκέπτη
  • Η διασυνδεσιμότητα ανάμεσα στις νησιωτικές περιοχές , θέμα μεγάλης σημασίας για την Ελλάδα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί όλα τα ψηφιακά δίκτυα επικοινωνίας με προγράμματα. Για τη μεταφορά προσώπων τα περιθώρια είναι συγκεκριμένα. Μπορεί να χρηματοδοτήσει έργα υποδομής (λιμάνια, μαρίνες, αλιευτικά καταφύγια) και περιορισμένη αγορά σκαφών για άγονες γραμμές, όχι όμως επιχειρησιακό κόστος λειτουργίας. Σε αυτά τα πλαίσια ένας διάλογος για τη διασυνδεσιμότητα που σχετίζεται με τον τουρισμό θα ήταν καλό να προκύψει με τους κοινωνικούς εταίρους.

Επιπλέον, εάν προσεγγίσουμε τον τουρισμό και ως θαλάσσιο και παράκτιο συγχρόνως, έχουμε τα συστατικά της επιτυχίας. Αυτή θα είναι και η λογική της Ανακοίνωσης της Κομισιόν.
 
Στόχος μας είναι η προώθηση προσεγγίσεων που θα αναδεικνύουν  την ενότητα των θαλασσίων λεκανών. Γι’αυτό χρειάζονται συνέργειες τόσο μεταξύ των περιφερειών όσο και διακρατικά, ανάμεσα στα κράτη μέλη ή και τρίτες χώρες. Αυτές οι κοινές πρωτοβουλίες μπορούν να προσθέσουν αναπτυξιακό δυναμικό για όλους τους συμβαλλομένους.  

Χαρακτηριστικό παράδειγμα: Η συνεργασία Αδριατικής-Ιονίου, η οποία επιδιώκει κοινή θαλάσσια στρατηγική για την περιοχή και προωθείται από τις υπηρεσίες που εποπτεύω, αναλαμβάνει την κοινή προώθηση τουριστικών πακέτων, βελτιώνοντας την ελκυστικότητα όλων των ακτών.

Χρειάζεται επίσης να εστιάσουμε στην προστασία της υψηλής ποιότητας του κλάδου. Οποιαδήποτε ευρωπαϊκή στρατηγική για τον παράκτιο και θαλάσσιο τουρισμό οφείλει να διέπεται από περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές παραμέτρους. Να συνυπολογίζει πως ο μισός πληθυσμός της Ε.Ε. ζει σε παράκτιες περιοχές και πως δύο στους τρεις ευρωπαίους επιλέγουν ήδη ευρωπαϊκές ακτές και θάλασσες για τις διακοπές τους. Εξ’ίσου σημαντικό είναι από αυτές τις πολιτικές να ωφεληθούν οι εργαζόμενοι στον τουριστικό τομέα, με τη βελτίωση του εισοδήματός τους, την αύξηση των θέσεων εργασίας και τη διασφάλιση της ποιότητας της ζωής τους”.

Η Επίτροπος δήλωσε ακόμη ότι με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Jose Manuel Barroso υπέγραψε στην Κύπρο, στις 13 Σεπτεμβρίου, τη σχετική Διακήρυξη της Λεμεσού που υιοθετήθηκε ομόφωνα από τους παρόντες υποψήφιους όλων των κρατών–μελών. “Με αυτήν την πρωτοβουλία προωθούμε πολιτικές και εργαλεία χρηματοδότησης σε θαλάσσιους τομείς όπου υπάρχει ανεκμετάλλευτο δυναμικό για ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας. Επιλέξαμε πέντε τομείς: Την ενέργεια από τη θάλασσα, τη γαλάζια βιοτεχνολογία, την ιχθυοκαλλιέργεια, την εξόρυξη του θαλάσσιου βυθού και βεβαίως το Θαλάσσιο και Παράκτιο Τουρισμό.

Για το θέμα αυτό μαζί με τον αντιπρόεδρο, Antonio Tajani –αρμόδιο για θέματα Τουρισμού στην Κομισιόν- οργανώσαμε δημόσια διαβούλευση, προκειμένου να προχωρήσουμε μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2013 στην έκδοση Ανακοίνωσης – Πλαισίου της Επιτροπής για το Θαλάσσιο και Παράκτιο Τουρισμό. Η δημόσια διαβούλευση επικεντρώθηκε σε τέσσερις προτεραιότητες: στην ανταγωνιστικότητα του κλάδου, τη βιωσιμότητά του, την προβολή του και την οικονομική στήριξη. Είχαμε μαζική ανταπόκριση – από ενδιαφερόμενους φορείς και από εθνικά και περιφερειακά ιδρύματα, αλλά επίσης και από επιχειρήσεις, από τον ακαδημαϊκό χώρο και από ιδιώτες. Με ιδιαίτερη ικανοποίηση είδα πως η συμμετοχή των ελληνικών φορέων τουρισμού στη διαβούλευση αυτή είναι και αριθμητικά και ποιοτικά αξιοσημείωτη. Τα αποτελέσματα της συνολικής διαβούλευσης θα συζητηθούν στην επόμενη φάση του διαλόγου και θα ενσωματωθούν στην μελλοντική ανακοίνωση”.

Στη φωτογραφία, η Επίτροπος Θαλασσίων Υποθέσεων της ΕΕ, η κα Μαρία Δαμανάκη με τον αρμόδιο για θέματα Τουρισμού της Κομισιόν Antonio Tajani.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024