Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίO ΣΕΤΕ σχολιάζει το Σχέδιο Νόμου για τις επενδύσεις
Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή

O ΣΕΤΕ σχολιάζει το Σχέδιο Νόμου για τις επενδύσεις

Με ανακοίνωση του ο ΣΕΤΕ, Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, σχολιάζει στα πλαίσια της Δημόσιας Διαβούλευσης το Σχέδιο Νόμου «Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή». Παρακάτω παραθέτουμε τα άρθα και τα σχόλια του ΣΕΤΕ…

Με ανακοίνωση του ο ΣΕΤΕ, Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, σχολιάζει στα πλαίσια της Δημόσιας Διαβούλευσης το Σχέδιο Νόμου<...> «Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή». Παρακάτω παραθέτουμε τα άρθα και τα σχόλια του ΣΕΤΕ.

Aρθρο 2.3.θ.ii

Τον εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων πριν παρέλθει οκταετία από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας ή από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης επένδυσης εκσυγχρονισμού της μονάδας.

Στην οκταετία από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας της παρούσας περίπτωσης περιλαμβάνεται και το διάστημα κατά το οποίο η μονάδα λειτουργούσε ως επιχείρηση εκμετάλλευσης ενοικιαζόμενων δωματίων ή διαμερισμάτων, προκειμένου για ξενοδοχειακές μονάδες που προέκυψαν από υποχρεωτική μετατροπή μονάδας ενοικιαζόμενων δωματίων ή διαμερισμάτων.

Σχόλια ΣΕΤΕ

Η ραγδαία εξέλιξη στην ποιοτική διαφοροποίηση της ζήτησης στον τομέα του Τουρισμού έχει προκαλέσει εδώ και μερικά χρόνια την ανάγκη σοβαρών επεμβάσεων εκσυγχρονισμού των ξενοδοχειακών μονάδων τουλάχιστον ανά 5-ετία. Αυτή είναι η αιτία που η προβλεπόμενη 8-ετία στη σχετική παράγραφο είναι αρκετά μεγαλύτερης διάρκειας από τις πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων. Η αδυναμία εκσυγχρονισμού στο προαναφερθέν όριο των 5 ετών έχει πολλές φορές ως συνέπεια την περιθωριοποίηση των ξενοδοχειακών καταλυμάτων. Προφανής είναι, η ανάγκη ενίσχυσης των επεμβάσεων ολοκληρωμένης ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού, ότι πρέπει να εφαρμοστεί οριζόντια σε όλες τις κατηγορίες καταλυμάτων με υποχρέωση σε αναβάθμιση στην αμέσως επόμενη κατηγορία.

Στις ενισχυόμενες επενδύσεις τουρισμού θα πρέπει να προστεθούν και οι εργασίες εκσυγχρονισμού ξενοδοχείων σε υφιστάμενους κοινόχρηστους χώρους με ταυτόχρονη αλλαγή χρήσης για την δημιουργία νέων τμημάτων – κέντρων εσόδων. Πρόκειται για μία κατηγορία επενδύσεων που βοηθάει σημαντικά στην ποιοτική αναβάθμιση των ξενοδοχείων, ενισχύει την βιωσιμότητά τους και, συνήθως, καλύπτουν έγκαιρα την ανάγκη καινοτομίας.

Στην περίπτωση των φοροαπαλλαγών θα πρέπει να αναφέρουμε συμπληρωματικά την ακολουθούμενη εδώ και αρκετά χρόνια διεθνή πρακτική που συνίσταται στο ότι πολλά ξενοδοχειακά καταλύματα επενδύουν σε ετήσια βάση σε πάγια στοιχεία με στόχο την διαρκή κυλιόμενη βελτίωση των υποδομών τους. Λογικό είναι, και σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί να ενισχυθεί αυτού του είδους ο εκσυγχρονισμός ο οποίος σε βάθος 5-ετίας θα καταλήγει να παίρνει ολοκληρωμένη μορφή.

Γνώμη μας είναι ότι στα υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια μπορεί να περιληφθούν ονομαστικά από τώρα και τα σκάφη χωρητικότητας μέχρι 49 επιβάτες τόσο για την κατασκευή νέων όσο και την ανακαίνιση υφισταμένων. Το ίδιο μπορεί να προβλεφθεί και για τους τουριστικούς λιμένες που κατασκευάζονται με έγκριση του ΕΟΤ μπροστά από ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις με στόχο τη δημιουργία ενός δικτύου μικρών μαρινών πλαισιωμένο από τουριστικές υποδομές.

Aρθρο 4 Είδη Ενισχύσεων

1. Στα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου παρέχονται τα ακόλουθα είδη ενισχύσεων:

α. Φορολογική απαλλαγή που συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρων κερδών από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης. Το ποσό του φόρου που απαλλάσσεται συνιστά ισόποσο αφορολόγητο αποθεματικό.

β. Επιχορήγηση που συνίσταται στη δωρεάν παροχή από το Δημόσιο χρηματικού ποσού για την κάλυψη τμήματος της ενισχυόμενης δαπάνης του επενδυτικού σχεδίου.

γ. Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης που συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης που συνάπτεται για την απόκτηση καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού. Η επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα επτά έτη.

2. Οι ενισχύσεις των περιπτώσεων αΆ και γΆ της προηγουμένης παραγράφου συνυπολογίζονται στα ποσοστά ενίσχυσης του άρθρου 5 του παρόντος, με βάση το κόστος του επενδυτικού σχεδίου και ανάγονται ως ισόποσο επιχορήγησης αυτού.

3. Όλες οι ανωτέρω μορφές ενισχύσεων μπορούν να παρέχονται μεμονωμένα ή συνδυαστικά, μέχρι του ανωτάτου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, όπως ισχύει.

4. Τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου για το ποσό που προβλέπεται να καλυφθεί με τραπεζικό δανεισμό, δύνανται να χρηματοδοτούνται με δάνεια χαμηλού κόστους, από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που συνεργάζονται με το Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ). Στην περίπτωση αυτή το όφελος από την ανωτέρω χρηματοδότηση συνυπολογίζεται στο συνολικό ποσοστό ενίσχυσης το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα όρια του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.

Σχόλια ΣΕΤΕ

Στα είδη των ενισχύσεων, σημαντικό κίνητρο – θα αποτελέσει η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για όλες τις επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας. Τέτοιες κατά κύριο λόγο είναι οι ξενοδοχειακές και μάλιστα ιδιαίτερα οι των υψηλών κατηγοριών όπου η σχέση εργαζομένων προς πελάτες είναι ιδιαίτερα μεγάλη.

Ειδικά για το άρθρο 4.1α

Θα πρέπει να τονισθεί ότι στον κλάδο των ξενοδοχείων το μέτρο της φορολογικής απαλλαγής έχει ελάχιστο και πολύ ετεροχρονισμένο πρακτικό αποτέλεσμα. Αυτή η πραγματικότητα καθιστά εντονότερη την ανάγκη διατήρησης για τις τουριστικές επενδύσεις της θεσμοθέτησης των κινήτρων επιδότησης κεφαλαίου και ασφαλιστικών εισφορών. Τα περιθώρια κερδοφορίας σε αυτήν την κατηγορία επιχειρήσεων, είναι ακόμη και σε ομαλές περιόδους, εξαιρετικά περιορισμένα και, κύρια, αρχίζουν να εμφανίζονται στην καλύτερη των περιπτώσεων μετά την πάροδο τουλάχιστον μίας 4-ετίας. Στην παρούσα εξαιρετικά δυσμενή οικονομική συγκυρία, αυτή η ιδιαιτερότητα έχει ακόμη μεγαλύτερο βάρος γιατί, όπως προκύπτει από το σύνολο των ισολογισμών των μεγαλύτερων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων το 2009, η συντριπτική πλειοψηφία τους είναι ιδιαίτερα ζημιογόνα. Το δε 2010 θα παρουσιάσει ακόμη δυσμενέστερη εικόνα.

Aρθρο 5.1.α

. Για τον καθορισμό του ποσοστού των περιφερειακών ενισχύσεων :

α. Η Επικράτεια χωρίζεται σε τρεις ζώνες κινήτρων (Α, Β, Γ) με κριτήριο το επίπεδο ανάπτυξης, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της χώρας, ήτοι :

i. Στην ΑΆ Ζώνη κινήτρων στην οποία ανήκουν οι Νομοί της Αττικής και Βοιωτίας.

ii. Στη ΒΆ Ζώνη κινήτρων ανήκουν οι Νομοί με κατά κεφαλή ΑΕΠ μεγαλύτερο από το 75% του μέσου όρου της χώρας.

iii. Στη ΓΆ Ζώνη κινήτρων ανήκουν οι Νομοί με κατά κεφαλή ΑΕΠ μικρότερο από το 75% του μέσου όρου της χώρας, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, τα νησιά των Περιφερειών Νοτίου και Βορείου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων, καθώς και οι παραμεθόριοι Νομοί της χώρας.

Σχόλια ΣΕΤΕ

Θεωρούμε ότι πρέπει να εξαιρεθούν εντελώς για τον τομέα του τουρισμού οι επενδύσεις που αναφέρονται σε ανέγερση νέων καταλυμάτων σε περιοχές της χώρας που χαρακτηρίζονται από υπερπροσφορά, άρα και σε κορεσμό, ξενοδοχειακών καταλυμάτων. Στις περιοχές αυτές η υπερπροσφορά έχει καταλήξει σε φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού, υποβάθμισης των υπηρεσιών, κατάρρευσης των τιμών και σημαντική μείωση της απασχόλησης ως εύκολη λύση στη μείωση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων. Οι κορεσμένες τουριστικά περιοχές της χώρας είναι συγκεκριμένες, γνωστές τόσο στον ΕΟΤ, όσο και στους εκπροσώπους του ιδιωτικού τομέα. Δυστυχώς, η μη εφαρμογή του μέτρου αποκλεισμού αυτών των περιοχών από τις επιχορηγήσεις κατά τα τελευταία έτη, οδήγησε στην ελεύθερη πτώση των τιμών και σε κάποιες περιπτώσεις και στην βέβαιη αλλοίωση της φυσιογνωμίας τουριστικών προορισμών. Εδώ πρέπει να επαναφέρουμε τις σχετικές προβλέψεις και σχεδιασμούς του ΥΠΕΚΑ που, λογικά, θα έχουν και ρόλο «μπούσουλα» για το που και τι μπορεί ο επενδυτής να κάνει στις διάφορες περιοχές της χώρας.

Aρθρο 5.6.

Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μπορούν να τροποποιούνται τα ποσοστά ενισχύσεων, με βάση τις διαφοροποιήσεις στο ΑΕΠ κάθε Νομού και σύμφωνα με τα κριτήρια και τους περιορισμούς που ορίζονται στις προηγούμενες παραγράφους. Με όμοια απόφαση μπορούν να τροποποιούνται τα όρια των ποσοστών ενισχύσεων με βάση τον εγκεκριμένο κάθε φορά από την Ε.Ε Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.

Σχόλια ΣΕΤΕ

Θεωρούμε αναγκαίο να διαφοροποιηθούν ρητά και με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους οι πυρόπληκτες περιοχές της χώρας, οι ορεινές άνω των 650 μέτρων καθώς και οι μικρονησιωτικές. Η αναβολή της ρητής αναφοράς στον νόμο αυτών των ειδικών περιπτώσεων, που απαιτούν ιδιαίτερη μεταχείριση για προφανείς λόγους, και η παραπομπή τους σε υπουργικές αποφάσεις ή σε νεότερους νόμους θα δημιουργήσει μετά βεβαιότητας τριβές τόσο μεταξύ των κομμάτων όσο και μεταξύ των εκπροσώπων των διαφόρων νομών στο Κοινοβούλιο, με τελικό αποτέλεσμα την διαιώνιση της προβληματικότητάς τους.

Aρθρο 5.8

Οι παρεχόμενες σε κάθε φορέα ενισχύσεις του παρόντος νόμου, περιλαμβανομένων και των ενισχύσεων σε συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες επιχειρήσεις, όπως οι έννοιες αυτές προσδιορίζονται στο Παράρτημα του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 800/2008 της Επιτροπής της 6ης Αυγούστου 2008, δεν μπορούν να υπερβούν σωρευτικά κατά τη διάρκεια μιας τετραετίας το όριο των δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση και των δεκαπέντε εκατομμυρίων (15.000.000) ευρώ για το σύνολο των συνεργαζόμενων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων και για επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται εντός της ίδιας Περιφέρειας.

Σχόλια ΣΕΤΕ

Είναι προφανές ότι πρόκειται για εξαιρετικά αντιαναπτυξιακό μέτρο χωρίς καμία λογική που θα πρέπει να επαλειφθεί στο σύνολό του αφού η ανάπτυξη είναι ο στόχος και όχι η προέλευση της ανάπτυξης από συγκεκριμένους φορείς. Δεν είναι δυνατόν, επίσης, να αποκλείονται εταιρείες επειδή απλά συνεργάζονται ή συνδέονται λειτουργικά με άλλες επιχειρήσεις. Ποια είναι η λογική; Θέλουμε ή δεν θέλουμε επενδύσεις; Θέλουμε ή δεν θέλουμε οι εν λειτουργία επιχειρήσεις να ξαναεπενδύσουν απευθείας ή μέσω θυγατρικών ή μέσω συνεργαζομένων ή μέσω συγγενών επιχειρήσεων; Παρεμβάλλοντας, ως προϋπόθεση υπαγωγής στον Αναπτυξιακό Νόμο, νεφελώδεις όρους όπως «συνεργαζόμενοι» ή «συγγενείς», απλά αποκλείουμε από επενδυτικές πρωτοβουλίες φορείς που έχουν δυνητικά και τις περισσότερες πιθανότητες να επιχειρήσουν με επιτυχία, ενισχυόμενες και από την Πολιτεία. Οι πιο πάνω παρατηρήσεις και ερωτηματικά ισχύουν κατά μείζονα λόγο σε περιπτώσεις όπου οι επενδύσεις τοποθετούνται γεωγραφικά σε περιοχές της χώρας όπου το κατά κεφαλή εισόδημα είναι ιδιαίτερα χαμηλό. Για αυτές τουλάχιστον τις περιοχές, αυτοί οι αντιαναπτυξιακοί περιορισμοί δεν έχουν καμία θέση.

Aρθρο 5.9

Στα επενδυτικά σχέδια ύψους άνω των είκοσι εκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ δεν παρέχονται οι προσαυξήσεις των ποσοστών ενίσχυσης που χορηγούνται στις Μικρές και Μεσαίες επιχειρήσεις.

Σχόλια ΣΕΤΕ

Σε έναν επενδυτικό νόμο το προφανές ζητούμενο οφείλει πάντα να είναι εάν τα επενδυτικά σχέδια συμβάλουν σοβαρά στην περιφερειακή ανάπτυξη, στην απασχόληση, στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών (άρα στην εξωστρέφεια) και συνολικά στα μακροοικονομικά μεγέθη της χώρας. Τα ποσοτικά όρια δεν έχουν λογική διότι με αυτόν τον τρόπο αποκλείουμε σοβαρά επενδυτικά σχέδια και μάλιστα στις μειονεκτικές περιοχές της χώρας.

Aρθρο 8.6.δ

Με Προεδρικό Διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και ο τρόπος σύστασης και υπολογισμού της ίδιας συμμετοχής του επενδυτή, αναλόγως της νομικής μορφής του φορέα της επένδυσης και του είδους της ενίσχυσης, καθώς και οι υποχρεώσεις αυτού ως προς την ίδια συμμετοχή.

Σχόλια ΣΕΤΕ

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο περιεχόμενο και τους όρους που θα προβλέπει το Προεδρικό Διάταγμα το σχετικό με την ίδια συμμετοχή του επενδυτή. Η δυνατότητα και η κλιμάκωση καταβολής της ίδιας συμμετοχής του επενδυτή οφείλει να λαμβάνει υπόψη σύγχρονες επιχειρηματικές παραμέτρους, μεταξύ των οποίων, η έγκριση τραπεζικού δανείου, η εμπειρία του επενδυτή, η συναλλακτική του συμπεριφορά όπως καταγράφεται από τα αρμόδια όργανα, κλπ. Η πολιτική που ακολουθήθηκε στον προηγούμενο Αναπτυξιακό Νόμο είχε «σαράφικο» χαρακτήρα, επίφαση νομιμότητας και δημιουργούσε πρόσφορο έδαφος για πλήθος καταστρατηγήσεων. Συνεπώς η προϋπόθεση του άρθρου 9.1.γ οφείλει να διαγραφεί.

Aρθρο 10

1. Κάθε επενδυτικό σχέδιο που πληροί τις προϋποθέσεις του άρθρου 9 του παρόντος νόμου αξιολογείται και βαθμολογείται βάσει των ακόλουθων κριτηρίων :

α. Κριτήρια Αξιολόγησης του Επενδυτικού Φορέα

i. Χαρακτηριστικά του φορέα (Νομική μορφή – αριθμός απασχολουμένων).

ii. Εμπειρία των μετόχων και της διοίκησης. (Συμμετοχή των μετόχων και των στελεχών σε φορέα επιχειρηματικής δραστηριότητας).

iii. Εμπειρία της εταιρίας. (Χρόνος ενεργού λειτουργίας στην αγορά)

iv. Επαγγελματική εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού μετά την υλοποίηση της επένδυσης. (Τίτλοι επαγγελματικών προσόντων του ανθρώπινου δυναμικού)

v. Ιδία συμμετοχή στο ενισχυόμενο κόστος του επενδυτικού σχεδίου. (Ποσοστό ίδιας συμμετοχής)

β. Κριτήρια Βιωσιμότητας και Αποδοτικότητας του επενδυτικού σχεδίου.

i. Χρηματοοικονομική ανάλυση της επένδυσης (εισροές – εκροές της επένδυσης , εσωτερικός συντελεστής απόδοσης).

ii. Χρηματοοικονομική ανάλυση του φορέα (δείκτης ικανότητας αποπληρωμής δανείων, δείκτης κερδοφορίας και δείκτης αποτελεσματικότητας).

iii. Προοπτικές κλάδου (ανερχόμενος, στάσιμος, φθίνων)

γ. Κριτήρια Τεχνολογικής Ανάπτυξης

i. Εφαρμογή προηγμένης τεχνολογίας και καινοτομία (δαπάνες για αγορά τεχνογνωσίας, για έρευνα και ανάπτυξη, για σχεδίαση προϊόντων και μάρκετινγκ, για συστήματα διασφάλισης ποιότητας και ελέγχου και δαπάνες για πιστοποίηση).

ii. Ανάπτυξη νέων προϊόντων και νέων δραστηριοτήτων.

iii. Εφαρμογή καθαρών τεχνολογιών και διαχείριση αποβλήτων.

iv. Ύψος της προστιθέμενης αξίας.

δ. Κριτήρια συμβολής της επένδυσης στην οικονομία και στην περιφερειακή ανάπτυξη.

i. Αύξηση της απασχόλησης και ιδίως η δημιουργία νέων μόνιμων θέσεων εξαρτημένης εργασίας μετά την υλοποίηση της επένδυσης.

ii. Περιοχή εγκατάστασης της επένδυσης.

iii. Συμβολή της επένδυσης στην προστασία του περιβάλλοντος, στην εξοικονόμηση ενέργειας και φυσικών πόρων.

iv. Ανταγωνιστικότητα των προϊόντων και υπηρεσιών σε διεθνές επίπεδο και ειδικότερα η εξαγωγική επίδοση της επιχείρησης.

v. Ύψος του επενδυτικού σχεδίου.

vi. Δημιουργία συνεργασιών – δικτύωσης (clusters).

2. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας καθορίζονται τα επιμέρους στοιχεία αξιολόγησης, οι δείκτες βαθμολόγησης και η στάθμισή τους, καθώς και το ελάχιστο όριο για την ένταξη στη διαδικασία αξιολόγησης.

3. Με βάση τη βαθμολογία των κριτηρίων του παρόντος άρθρου καταρτίζονται Πίνακες κατά κατηγορία επενδυτικών σχεδίων, στους οποίους κατατάσσονται κατά φθίνουσα βαθμολογική σειρά τα αξιολογούμενα επενδυτικά σχέδια, πλην των Μεγάλων Επενδυτικών Σχεδίων, τα οποία αξιολογούνται αυτοτελώς. Για τα επενδυτικά σχέδια της κατηγορίας Περιφερειακής Συνοχής, οι Πίνακες καταρτίζονται κατά Περιφέρεια. Με βάση τη σειρά κατάταξης στους εν λόγω Πίνακες, εντάσσονται στο καθεστώς ενισχύσεων τα υποβληθέντα επενδυτικά σχέδια μέχρι την εξάντληση του ποσού των ενισχύσεων.

Σχόλια ΣΕΤΕ

Τα κριτήρια αξιολόγησης, σωστά στην συντριπτική τους πλειοψηφία, αφενός ακυρώνουν την παράγραφο του άρθρου 9.1.γ. και αφετέρου, δίνουν το σωστό πλέγμα φίλτρων για την αξιολόγηση μιας επενδυτικής πρότασης.

Aρθρο 12

1. Επιχορήγηση κεφαλαίου και επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης.

α. Ο τρόπος καταβολής του ποσού της επιχορήγησης κεφαλαίου και της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης, καθώς και η δυνατότητα χορήγησης προκαταβολής και εκχώρησης της επιχορήγησης, καθορίζονται με Προεδρικό Διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

β. Τα ποσά αυτά των επιχορηγήσεων δεν αφαιρούνται από την αξία των επενδυτικών δαπανών και το μισθολογικό κόστος της απασχόλησης, προκειμένου να γίνει προσδιορισμός των φορολογητέων κερδών.

2. Φορολογική απαλλαγή.

α. Το ποσόν της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής διαμορφώνεται κατΆ έτος με τους ακόλουθους περιορισμούς :

Κατά το πρώτο έτος από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι το ένα τρίτο (1/3) της κάλυψης του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.

Κατά το δεύτερο έτος από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι τα δύο τρίτα (2/3) της κάλυψης του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.

Από το τρίτο έως και το όγδοο έτος για τις νεοϊδρυόμενες επιχειρήσεις και έως το έκτο έτος για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις, από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι το σύνολο του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.

β. Νεοϊδρυόμενες επιχειρήσεις θεωρούνται, κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης, οι υπό σύσταση και όσες δεν έχουν συμπληρώσει δύο έτη από τη σύστασή τους.

γ. Ειδικότερα, η φορολογική απαλλαγή αφορά στον φόρο εισοδήματος που βαρύνει τον φορέα, βάσει των φορολογητέων κερδών χρήσης, που δηλώνονται στις εμπρόθεσμες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, προκύπτουν από τα τηρούμενα βιβλία και εμφανίζονται στον ισολογισμό. Τα κέρδη αυτά προέρχονται από το σύνολο των δραστηριοτήτων του φορέα, είτε αυτές περιλαμβάνονται στις υπαγόμενες στον παρόντα νόμο δραστηριότητες, είτε όχι και ανεξάρτητα από την περιοχή εντός της Επικράτειας, στην οποία αυτές ασκούνται. Για τις επιχειρήσεις που τηρούν βιβλία ΒΆ κατηγορίας του Κ.Β.Σ., η φορολογική απαλλαγή υπολογίζεται βάσει των φορολογητέων κερδών που δηλώνονται με την αρχική δήλωση.

Για την έναρξη υπολογισμού της φορολογικής απαλλαγής χρησιμοποιούνται τα φορολογητέα κέρδη της διαχειριστικής περιόδου, μέσα στην οποία έγινε η ολοκλήρωση και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.

δ. Όταν ο εξοπλισμός αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση, το φορολογικό όφελος υπολογίζεται επί του τμήματος της αξίας κτήσης του εξοπλισμού, το οποίο εμπεριέχεται στα μισθώματα που καταβλήθηκαν στην οικεία διαχειριστική περίοδο και με την προϋπόθεση ότι η επένδυση ή το πρόγραμμα ολοκληρώνεται εντός της αρχικής ή κατά παράταση προθεσμίας της απόφασης υπαγωγής και μετά τη λήξη της σύμβασης ο εξοπλισμός θα περιέρχεται στην κυριότητα της επιχείρησης.

ε. Το αποθεματικό της απαλλαγής εμφανίζεται σε ξεχωριστούς λογαριασμούς στα λογιστικά βιβλία της επιχείρησης.

στ. Οι φορείς που εφαρμόζουν την ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής υποχρεούνται στην τήρηση πρόσθετων βιβλίων, τα οποία ορίζονται από το Π.Δ. 186/1992 (ΦΕΚ 84/Α΄).

ζ. Ο έλεγχος των επιχειρήσεις για τις ενισχύσεις αυτές διενεργείται από την αρμόδια υπηρεσία υπαγωγής.

η. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας καθορίζεται ο τρόπος εφαρμογής της παρούσας παραγράφου και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.

3. Οι επιχορηγήσεις κεφαλαίου και οι επιδοτήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης που καταβάλλονται με βάση τις διατάξεις του παρόντος καλύπτονται από τον προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων, στον οποίο εγγράφεται η σχετική προβλεπόμενη δαπάνη για κάθε οικονομικό έτος.

4. Οι παραπάνω ενισχύσεις που καταβάλλονται με βάση τις διατάξεις του παρόντος απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος χαρτοσήμου ή δικαίωμα, καθώς και από κάθε άλλη επιβάρυνση σε όφελος του Δημοσίου ή τρίτου.

5. Τμήμα που δύναται να ανέρχεται μέχρι ποσοστό οκτώ τοις χιλίοις (8%ο) των προβλεπόμενων πιστώσεων για την καταβολή των επιδοτήσεων του παρόντος που εγγράφονται στον προϋπολογισμό των Δημοσίων Επενδύσεων, όπως ορίζεται στην παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου, αφορά την κάλυψη δαπανών των διαδικασιών αξιολόγησης, παρακολούθησης και ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων, περιλαμβανομένων των αποζημιώσεων των Οργάνων που συμμετέχουν στις διαδικασίες αυτές.

Για το σκοπό αυτό εγγράφεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ειδικό έργο με πίστωση που αντιστοιχεί στο ανωτέρω ποσό των πιστώσεων που προβλέπονται κατ΄ έτος από τον προϋπολογισμό

Δημοσίων Επενδύσεων για την κάλυψη των επιχορηγήσεων και επιδοτήσεων εν γένει του παρόντος νόμου.

Οι αποζημιώσεις των Οργάνων που συμμετέχουν στις διαδικασίες αξιολόγησης, ελέγχου και παρακολούθησης των επενδυτικών σχεδίων καθορίζονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Σχόλια ΣΕΤΕ

Η καταβολή της επιχορήγησης κεφαλαίου οφείλει να ακολουθεί το επενδυτικό χρονοδιάγραμμα για να μην καταλήγει σε αιτία προβληματικότητας.

Ειδικά για το Aρθρο 12.2

Στο κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής στα εν λειτουργία ξενοδοχειακά καταλύματα που προβαίνουν σε επενδύσεις ανακαίνισης – βελτίωσης, στη βάση συνεχών κατΆ έτος επεμβάσεων θα πρέπει να προβλεφθεί χωρίς περιορισμούς και σε αυτή την περίπτωση ο σχηματισμός αφορολόγητου αποθεματικού ανεξάρτητα από τον χρόνο, την μεσολαβούσα περίοδο ανάμεσα σε 2 διαχρονικές επενδύσεις εκσυγχρονισμού και το είδος εκσυγχρονισμού.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

Ετικέτες
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024