Τελευταία νέα
ΑρχικήΤεχνολογίαInternet και MobileΟι Τάσεις και Προοπτικές των ΗΣΔΜΤΠ στην Ελλάδα
23η Philoxenia

Οι Τάσεις και Προοπτικές των ΗΣΔΜΤΠ στην Ελλάδα

Με μεγάλη επιτυχία και με τη συμμετοχή πολλών εκπροσώπων της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας, δημόσιων φορέων, εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης και της εκπαιδευτικής κοινότητας πραγματοποιήθηκε η τέταρτη διαβούλευση-εσπερίδα της ομάδας εργασίας του E-Business Forum με αντικείμενο τα Ηλεκτρονικά Συστήματα Διαχείρισης & Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών

Με μεγάλη επιτυχία και με τη συμμετοχή πολλών εκπροσώπων της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας, δημόσιων φορέων, εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης και της εκπαιδευτικής κοινότητας πραγματοποιήθηκε η τέταρτη διαβούλευση-εσπερίδα της<...>ομάδας εργασίας του E-Business Forum με αντικείμενο τα Ηλεκτρονικά Συστήματα Διαχείρισης & Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών (ΗΣΔΜΤΠ). Η διαβούλευση-εσπερίδα συν- διοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας (Υπουργείου Ανάπτυξης) και την HELEXPO με την θερμή υποστήριξη του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής & Μάρκετινγκ Θεσσαλονίκης.

Συντονιστές της ομάδας αυτής του E-Business Forum είναι οι κ.κ. Ευάγγελος Χρήστου (από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου) και Παναγιώτης Κασσιανίδης (από το Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης), ενώ Rapporteurs της ομάδας εργασίας είναι η κυρία Μαριάννα Σιγάλα (από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου) και Σπύρος Αβδημιώτης (από το Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης). Η τέταρτη διαβούλευση της ομάδας στα ΗΣΔΜΤΠ διοργανώθηκε στα πλαίσια της διεθνής τουριστικής έκθεσης Philoxenia 2007 στη Θεσσαλονίκη. Έχοντας πλέον καθιερωθεί ως η μεγαλύτερη τουριστική έκθεση στην Ελλάδα, η Philoxenia αποτέλεσε ένα κομβικό σημείο για την διεξαγωγή της διαβούλευσης-εσπερίδας της ομάδας του E-Business Forum καθώς στις εργασίες της συμμετείχαν πάνω από 180 επαγγελματίες, εκπαιδευτικοί, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και εκπρόσωποι κλαδικών φορέων του Ελληνικού τουρισμού. Η αθρόα αυτή συμμετοχή είχε σαν αποτέλεσμα να αναπτυχθεί μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ανοικτή συζήτηση μετά τις παρουσιάσεις διακεκριμένων
επιστημόνων και επαγγελματιών του χώρου.

Τα αποτελέσματα των εισηγήσεων και της διαβούλευσης αυτής κρίθηκαν ιδιαίτερα σημαντικά, καθώς επιβεβαίωσαν τα ως τώρα ευρήματα και συμπεράσματα των τριών προηγούμενων διαβουλεύσεων (τα οποία είναι και διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του φόρουμ
www.ebusinessforum.gr), ενώ συγχρόνως εντόπισαν ορισμένα πρόσθετα καίρια ζητήματα που αφορούν την περεταίρω ανάπτυξη και αποτελεσματική λειτουργία ΗΣΔΜΤΠ στην ελληνική τουριστική βιομηχανία. Οι παρουσιάσεις και οι συζητήσεις που ακολούθησαν
στόχευαν στην ανάπτυξη θεμάτων που σχετίζονται τόσο με τις λειτουργίες, τις υπηρεσίες και τον αναπτυξιακό ρόλο όσο και με την οργανωσιακή μορφή και δομή των ΗΣΔΜΤΠ.

Ο κύριος άξονας των ομιλιών και των ερεθισμάτων που τέθηκαν στη διαβούλευση για την έναρξη και την προώθηση του διαλόγου έγιναν από:

  • Τον Δρ. Ευάγγελο Χρήστου (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) ο οποίος παρουσίασε τους στόχους και τις δραστηριότητες όλης της ομάδας εργασία του E-Business Forum με αντικείμενο τα Ηλεκτρονικά Συστήματα Διαχείρισης & Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών (ΗΣΔΜΤΠ).
  • Την Δρ. Μαριάννα Σιγάλα (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) η οποία παρουσίασε εισήγηση με θέμα «Εφαρμογές Ηλεκτρονικών Συστημάτων Διαχείρισης και Μάρκετινγκ Προορισμών (Destination Management Systems, DMS) και ο ρόλος τουs στην βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη». Κύριος στόχος της εισήγησης ήταν η ανάλυση και παρουσίαση μέσω διάφορων παραδειγμάτων των λειτουργιών και του ρόλου των ΗΣΔΜΤΠ για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Έμφαση δόθηκε στην υιοθέτηση και προώθηση συμμετοχικών διαδικασιών μέσω των ΗΣΔΜΤΠ για την ικανοποίηση των αναγκών των διάφορων ομάδων συμφερόντων του προορισμού και την επίτευξη μιας βιώσιμης ανάπτυξης.
  • Τον κ. Σπύρο Αβδημιώτη (Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης) ο οποίος παρουσίασε εισήγηση με θέμα «Σχεδιασμός και δημιουργία Δικτυακής Πλατφόρμας Διαχείρισης Προορισμού: Ουτοπία ή ανάγκη». Η παρουσίαση αυτή ανέπτυξε τόσο τις εσωτερικές όσο και εξωτερικές λειτουργίες μάρκετινγκ ενός ΗΣΔΜΤΠ και ανέλυσε πώς αυτές μπορούν να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν.
  • Την κα. Βασιλική Βρανά (Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Σερρών) και τον Δρ. Κώστα Ζαφειρόπουλο (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) οι οποίοι παρουσίασαν εισήγηση με θέμα «Η αξιολόγηση των Unique Selling Proposition`s (USP`s) των ιστοσελίδων Μεσογειακών τουριστικών προορισμών». Η παρουσίαση αυτή εντόπισε την σημαντικότητα χρησιμοποίησης ενός Unique Selling Proposition`s (USP`s) σε ένα ΗΣΔΜΤΠ και στη συνέχεια ανέπτυξε τα κύρια σημεία και παράγοντες που θα πρέπει να συνυπολογίσει κάποιος για να σχεδιάσει ένα αποτελεσματικό USP. Η παρουσίαση επίσης συνόψισε τα ευρήματα και συμπεράσματα μιας μελέτης καταγραφής και σύγκρισης των USPs των ιστοσελίδων Μεσογειακών τουριστικών προορισμών.
  • Τον Δρ. Παναγιώτη Κωσταντινίδη (MelonWeb) ο οποίος παρουσίασε εισήγηση με θέμα «Destination Management Systems: Προσωποποιήστε για να πείσετε!» Κύριος στόχος της παρουσίασης αυτής ήταν να καταδείξει την ανάγκη αλλά και τα οφέλη εξατομίκευσης του περιεχομένου ενός ΗΣΔΜΤΠ για την αύξηση της αποτελεσματικότητας του μάρκετινγκ. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού χρησιμοποιήθηκαν διάφορα παραδείγματα από την διεθνή τουριστική βιομηχανία.
  • Τον κ. Θεόδωρο Κουμέλη (TravelDailyNews) ο οποίος παρουσίασε εισήγηση με θέμα «Ο Τουρισμός παγκοσμίως μετακινείται στο .travel (dot Travel)». Στην παρουσίαση αυτή αναπτύχθηκε ο ρόλος και τα οφέλη απόκτησης ενός URL για τα ΗΣΔΜΤΠ με κατάληξη .travel έτσι ώστε να αυξάνεται τόσο η αξιοπιστία όσο και η εξευρεσιμότητα του πόρταλ από τους διάφορους χρήστες.
  • Τον Δρ. Δημήτρη Κούτουλα (Σύμβουλο Μάρκετινγκ του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής και Marketing Ν. Θεσσαλονίκης) ο οποίος παρουσίασε εισήγηση με θέμα «Προσεγγίσεις στην Ανάπτυξη ενός Destination Portal: Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης». Αναπτύχθηκε και παρουσιάστηκε η φιλοσοφία, η στρατηγική ανάπτυξης και υλοποίησης του πόρταλ του ν. Θεσσαλονίκης. Μεγάλη έμφαση δόθηκε στην δημιουργία και δημοσίευση αξιόπιστου, πλούσιου και επικαιροποιημένου περιεχομένου και πληροφορίας.
  • Τον κ. Θωμά Γιωτίτσα (Account executive, Information Systems Impact) ο οποίος παρουσίασε εισήγηση με θέμα «TUI – Global Internet Destination Travel Services – Επιτυχημένη εφαρμογή αποτελεσματικών destination e-business Μοντέλων στο Τουρισμό σε 7 και πλέον χώρες». Η Τεχνολογική υποδομή, λειτουργίες και σχεδιασμός ενός ΗΣΔΜΤΠ που μπορεί να διαχειριστεί ταυτόχρονα διάφορους προορισμούς από ένα κεντρικό σύστημα αποτέλεσε το αντικείμενο ανάπτυξης και κύριο χαρακτηριστικό της μελέτης περίπτωσης της TUI παρουσιάστηκε.

Οι εργασίες της διαβούλευσης-εσπερίδας εμπλουτίστηκαν και διανθίστηκαν από τις πολύ εύστοχες παρατηρήσεις και παρεμβάσεις εκ μέρους του κοινού. Τα κύρια συμπεράσματα που προέκυψαν από τη συζήτηση και τις τοποθετήσεις είναι τα ακόλουθα:

  • Παρά το γεγονός ότι όλοι οι συμμετέχοντες αποδέχθηκαν την αναγκαιότητα και σημαντικότητα ανάπτυξης και διαχείρισης ενός ηλεκτρονικού συστήματος διοίκησης και μάρκετινγκ προορισμών, έγινε εμφανές από τις συζητήσεις ότι οι αρμόδιοι φορείς
    ανάπτυξης τέτοιων συστημάτων δεν κατέχουν την απαραίτητα τεχνογνωσία, ανθρώπινο δυναμικό αλλά και πόρους ανάπτυξης αυτών. Οι αρνητικές συνέπειες της έλλειψης των παραπάνω γίνεται ακόμα αισθητή και στις περιπτώσεις όπου οι φορείς αυτοί αναθέτουν και εκμισθώνουν σε τρίτους την ανάπτυξη των συστημάτων αυτών. Το τελευταίο συμβαίνει διότι οι φορείς δεν κατέχουν τις γνώσεις και την ικανότητα να αναπτύξουν τόσο τις προδιαγραφές του έργου αυτού (Request for Proposal) όσο και να κατανοήσουν και στη συνέχεια να αξιολογήσουν τις διάφορες προτάσεις που κατατίθενται στους διαγωνισμούς που προκηρύσσουν. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα όχι μόνο να αναγκάζονται να «αγοράζουν» και να αναπτύσσουν ΗΣΔΜΤΠ που τους «πλασάρουν» οι προμηθευτές, αλλά και να μην μπορούν εύκολα να διαχειριστούν και να αναπτύξουν μια αποδοτική και συνεργατική σχέση μαζί με τους προμηθευτές τους
    η οποία να αποσκοπεί στην συνεχή βελτίωση και ανάπτυξη του ΗΣΔΜΤΠ. Τέλος, εξαιτίας των παραπάνω, οι δημόσιοι φορείς δυσκολεύονται να κατανοήσουν την τιμολόγηση αλλά και τις υπηρεσίες των ΗΣΔΜΤΠ που πρέπει να αναπτύξουν ή να αγοράσουν από τους προμηθευτές τους.
  • Η έλλειψη τεχνογνωσίας, ικανοτήτων, αλλά και κατανόησης της χρησιμοποίησης των νέων τεχνολογιών εντοπίστηκε όχι μόνο στους δημόσιους φορείς, αλλά και σε τουριστικές επιχειρήσεις (κυρίως μικρομεσαίες). Επισημάνθηκε επίσης ότι για το παραπάνω ευθύνεται εν μέρη και η έλλειψη σχετικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
  • Σημαντικό ρόλο στην μη αποδοτική λειτουργία ΗΣΔΜΤΠ αποτελεί ο κατακερματισμός των προϋπολογισμών και των ενεργειών σχετικά με το τουριστικό μάρκετινγκ σε πολλούς φορείς και σε διάφορα επίπεδα. Έτσι, ενώ μια τουριστική περιοχή μπορεί να προβάλλεται από την νομαρχία της (και να ξοδεύονται αρκετά χρήματα σε δραστηριότητες προβολής και διαφήμισης) σαν ένας προορισμός μιας ευρύτερης ομοιόμορφης περιοχής, η ίδια τουριστική περιοχή προβάλλεται ταυτόχρονα και από μικρότερους τοπικούς φορείς ως μία ιδιαίτερη περιοχή και εντελώς ξεχωριστή από το νομό της. Με άλλα λόγια, οι δύο αυτές δράσεις δρουν ανταγωνιστικά, δημιουργούν σύγχυση στους καταναλωτές–επισκέπτες, και ταυτόχρονα μειώνουν την αποδοτικότητα των κονδυλίων που επενδύονται σε ενέργειες προβολής. Το πρόβλημα εντείνεται λόγω συχνής έλλειψης συντονισμού, επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των διάφορων φορέων που εκπροσωπούν τον ίδιο προορισμό. Για παράδειγμα, η ιστοσελίδα μιας νομαρχίας μπορεί να μην είναι ενημερωμένη και να μην προωθεί τα πολιτιστικά δρώμενα ενός προορισμού ή να προωθεί μια διαφορετική εικόνα και επωνυμία του προορισμού χρησιμοποιώντας διαφορετικό σλόγκαν και brand name από τις ιστοσελίδες επιμέρους φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
  • Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποτέλεσε το γεγονός ότι ενώ πολλοί προορισμοί έχουν αναπτύξει ΗΣΔΜΤΠ και σχετικά portal, σχεδόν κανείς δεν διαφήμιζε τη διεύθυνση της ιστοσελίδας του ΗΣΔΜΤΠ του στο περίπτερό τους στην έκθεση Philoxenia. Εντοπίστηκε έτσι η ανάγκη γενικότερης προώθησης και προβολής των ΗΣΔΜΤΠ τόσο online όσο και offline.

Εν κατακλείδι, οι εργασίες της τέταρτης διαβούλευσης-εσπερίδας της ομάδας του E-Business Forum στα Ηλεκτρονικά Συστήματα Διαχείρισης και Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών ήταν μια ευχάριστη και χρήσιμη εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες. Κοινή ευχή και σκοπός όλων είναι τα συμπεράσματα της διαβούλευσης να προβληματίσουν όσο γίνεται περισσότερο τους αρμόδιους φορείς και τους επαγγελματίες της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
Ετικέτες
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024